Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: På stands eller på væggen ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 14 November 2003 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt et par JBL Northridge E 50 som jeg vil bruge til fronthøjtalere/stereohøjtalere.

Jeg er bare lidt i tvivl om jeg skal købe et par stands til at stille dem på eller købe væg-beslag og hænge dem på væggen.

Kan man generelt sige at det ene giver bedre lyd end det andet ???
Jeg er helt lost og kan ikke rigtigt finde noget på nettet om det, og det vil være en unødvendig omkostning at "prøve sig frem" :-)

Håber I kan give lidt vejledning på området......
Til top Vis Vittel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vittel Besøg Vittel's Websted

floecke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 November 2003 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par "stander" højttalere som jeg både har haft monteret med beslag på væggen og nu har stående på et par solide (sandfyldte) standere. Ingen tvivl om, at den bedste løsning er med stander. Der bliver mere ro i lydbilledet når højttaleren står solidt. Ophængning med beslag var dog - da jeg anvendte den løsning - den eneste mulighed jeg havde pga rummets øvrige indretning. Med brug af stander fylder højttaleren jo faktisk det samme som en traditionel gulvhøjttaler. Det fungerede da også, men jeg mener, det er bedre med en stander.

Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2003 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Jeg synes bare ikke lige jeg kunne finde noget solidt argument inde i mit hoved for, hvorfor det skulle være bedre at have dem på gulvet med standere fremfor på væggen.

Hvis man nu købte nogle af de dyre beslag og fik dem til at hænge super solidt fast på væggen, hvad er så reelt set forskellen ?

Til top Vis Vittel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vittel Besøg Vittel's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 November 2003 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg ikke lige, men du får jo ihvertfald et problem med 1: at få din højtaler langt nok ud fra væggen. 2: Det bliver svært at eksperimentere med opsætningen, dvs vinkling, højde, afstand mellem ht, afstand til lytteposition...

Og her får man ofte store forbedringer.

MVH

Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2003 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger bare lidt dumt her, hvorfor er det vigtigt at højtalerne får en hvis afstand fra væggen ?

Ja, det kan jeg godt se, at det bliver svært at få drejet højtalerne såen når man ønsker det.

Jeg har tænkt på disse :

http://www.hifiklubben.com/dk/show.php?folder=63&product=VMW1

Der kan man dog dreje dem en anelse.

Men jeg ved ik, det kan godt være jeg bare skulle tage at smide dem på et par standere....nu hvor I er to der taler for at de skal på gulvet.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 November 2003 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke ekspert, men du får mere basbrum/bulder jo tættere på væggen, især hvis der er basport bag på ht. Fordelene ved stander er mange. Bor man småt, som mig, kan man rykke ht ind til væggen når man ikke hører musik, og så ud på gulvet når der rigtigt skal høres musik. Du får simpelthen flere opstillingsmuligheder med stands. Og opstillingen er vigtig for det samlede lydbilede. Men det er jo et prioriteringsspørgsmål. Man kan sikkert opnå fine resultater med ophæng. Ved det ikke, har aldrig prøvet.

Summa Summarum: Stands er mere fleksible -> flere muligheder får at finde den rette placering ift rummet -> bedre lyd.

Håber du kan bruge det. :)

MVH

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 November 2003 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Ikke for at være på tværs men hvad med at købe Borthridge E90 i stedet til 2700 kr. stykket og afbestille E50. Hvis de aligevel skal stå på gulvet....standerne koster jo også en del bobs.....men standeren vil jeg også klart mene er det bedste. Hvis jeg husker rigtigt sidder bas-reflex røret bagud og den skal have luft, for at give en god bas.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 November 2003 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hvis vi nu snakker om baghøjtalere, hvad vil i så mene er bedst.

Har hørt at baghøjtalerne helst skulle være en meter højere end lytteposition med vinkling i mod sig. I så fald er der ikke snakke om standere, men vægbeslag.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 November 2003 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har dem en halv meter over lytteposition med vægbeslag....og vinklet ind mod centrum af lyttepositonen....ved ikke hvad der er bedst...det afhænger af dit rum. Det er jo surround ikke stereo, der kommer ikke så dybe frekvenser.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes