Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: sub+reolhøjtalere = OK lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Mine cervin Vega 1215 MK-II skal udskifes, da fruen synes de er for store. De drives af en Acurus A250. Jeg går kun med til udskiftningen, hvis jeg kan finde en løsning, der kan næsten det samme mht. fed bas. Og som ikke fylder ret meget, og let kan indgå i en møblering, fx. en sub og et par mindre reolhøjtalere. Mest til at lytte musik, men også mhp. at kunne udbygge det til sourround engang. Jeg køber gerne brugt for at holde budgettet på ca. 10000,-, men det er ikke et "fast" budget - det afhænger lidt af hvad man kan få for pengene. Måske mere, gerne mindre

Nogle har nævnt en Sunfire True Sub for mig, en 2700w 10" sub, som er meget kompakt. Der er en anmeldelse af den her på siden, den kan fås brugt til 6.000-10.000,-. Og så et par reolhøjtalere (SKAL kunne hænge på et stativ (som jeg evt. selv laver) på en væg, må ikke stå på gulvet...

MEN: Duer det - kan man spille musik med det? Kan reolhøjtalerne matche subben, eller er der et misforhold mellem bas fra subben og så mellemtone/diskant? Duer subben til alm. musik? Er det overhovedet en rigtig ide? Hvis der kan opnås en fornuftig løsning, hvad hedder den så - hvilke reolhøjtalere? Og skal jeg vælge en anden sub? - det der tiltaler mig ved sunfire er 110 dB og meget kompakt.

Jeg bilder mig ind, at jeg kan få næsten samme lyd ud af en sub og et par reoløjtalere. Men er det nu rigtigt?

Mange gode indspark ønskes. I kender udgangspunktet - Cervin Vega 1215 - skulle gerne komme så tæt på det mht. høj fed bas, og jeg synes cervin Vega 1215 spiller godt, også ved lavt musik - så kender I til hvor "fintfølende" mine ører er . Er sikker på at mange reolhøjtalere spiller bedre ved lavt musik.

PPS: Spiller kun sjældent højt, men engang imellem er det fedt at hamre igennem...

Til top Vis MartinMoth2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMoth2

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Sub og små højtalere kan så absolut lyde godt. Jeg har selv et par SVS SBS-01 og en PB12 Plus sub, og tester det op i mod mine andre højtalere som er et par Evidence 470.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ring
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2005
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Sub og små højtalere kan så absolut lyde godt. Jeg har selv et par SVS SBS-01 og en PB12 Plus sub, og tester det op i mod mine andre højtalere som er et par Evidence 470.

Er de der SVS SBS-01 gode. Overvejer at købe 5.0 sættet da jeg har en SVS PB10 sub.
Til top Vis ring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ring

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget fornøjd med de så langt, og det er godt mulig at Evidencene ryger ud og bliver erstattet af SBSene. I mine ører har de en meget god balance mellem at være detaljerede, men samtidigt ikke for påtrængende. Jeg har så langt ikke kunnet finde nogle udtalte svagheder, men jeg søger fremdeles. Om du vil skal du være velkommen til at komme forbi og lytte til de

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Er der ingen der har direkte kommentarer til mit indlæg? Er det en OK løsning - skal jeg vælge en anden sub (hvilken) - hvilke reolhøjtalere? Osv.

baltazar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder med en velodyne spl-1200 mkII og et sæt Dali 1001 med en 5" en en diskant, lukket kabinet, og hører Green Day og det er jo meget fint 

Ikke helt de samme som med 450'erne men de er også fra den røde serie og har været noget dyere

Har kun kørt 2 dage med denne kombination og med live dvd hvor der er dyb bas virker det lidt som om der mangler noget men de dalier går også kun til 70 så vidt jeg husker.

Jeg tror at problemet er subben der begynder at skære af ved 80 hz, ret mig hvis jeg tager fejl.
Men jeg håber da på det bliver rigtig godt når jeg får købt mig et sæt Haydn Grand, de er rigtig fede.

For at gøre det kort  er der ikke den store forskel borset fra den lidt kedelige diskant og mellemtone i forhold til mine gulvhøjjtalere.
Til top Vis baltazar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af baltazar

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

En lille fin og ret god reolht'er er B&W's (forholdsvis) nye CM'1... Tag et lyt til dem, og vis et billede til konen...

Tror også andre herinde kan nikke genkendende til at den har en god bund (taget i betragtning af størrelse) og ellers lyder godt...

Så vidt vides har Winter lige fået et par..
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et par DALI 8008 Blue-gulvhøjttalere før jeg fik mine Haydn Grands. Det eneste jeg vil sige jeg mistede ved at skifte var den der evne gulvhøjttalere har til at danne et solidt lydtryk, der gør at man ikke behøver at skrue ret højt op, for de lyder i forvejen ... hvad skal man sige... stort. Til gengæld er der mere af alt andet, detaljer, præcision, perspektiv og selv bassen går rent faktisk dybere. Så efter min mening kan man lave et fremragende anlæg med reolhøjttalere. Om man kan få denne fornemmelse af en stor lyd med en sub ved jeg ikke, det kan da godt være.

VH Bager
Til top Vis Bager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bager

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt B&W CM1, og de har da en fin lyd, især når man tænker på hvor små de er, men der er jo slet slet ikke nok "bund" i dem, naturligvis.

Jeg aner ikke om det er en tåbelig eller genial ide jeg har fået med at udskifte et par kæmpe højtalere med et bar små og en sub.

Jeg har mine tvivl - for når der skal spilles højt, kan diskant og mellemtone fra den lillebitte reolhøjtaler så matche bassen fra en sub?

Og er sunfire true sub overhovedet et godt valg?

Så - Hvis I skulel råde mig - hvad ville I så sige:

a) Vælg fx. B&W CM1 + en sunfire sub, det spiller fint op med et par CV 1215. De små højtalere kan sagtens følge med den sub mht. diskant/mellemtone.

b) reolhøjtaler og kraftig sub vil aldrig passe sammen. Subben er alt for voldsom og "overdøver" reolhøjtaleren fuldstændigt

c) Ideen er god, men sunfire sub duer ikke. Du skal have en anden, nemlig Sub X

d) Ideen er god, men B&W CM1 duer ikke - du skal have reolhøjtaler X

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Din ide fejler absolut ikke noget du kan sagtens få en god lyd ud af reol højtalere og en sub.

Jeg skiftede for nylig til denne kombination og har ikke fortrudt.

Det ser pænere ud og lyden er også blevet meget bedre..dog var de gamle højtalere absolut heller ikke verdens klasse..

Der er masser af "gode" højtalere i reol størrelsen.Det gælder bare om at finde nogle du kan lide.

Jeg var en del rundt og lytte ,og endte med at købte nogle helt andre end dem har først regnede med ville være på hitlisten.

Husk der findes andre højtalere end dem hifiklubben har..selvom de mange fine højtalere..

Jeg vil ikke kommentere på modellerne da det er meget individuelt hvad man kan lide.

god fornøjelse

Til top Vis tumpen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumpen

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

OK - det lyder godt!!!

Så mangler jeg blot at finde ud af om sunfire er en passende god sub, og hvilke reolhøjtalere jeg vil have.

Jeg kan dog ikke helt forstå, at reolhøjtalerne kan virke - jeg har jo en Acurus A250, og den er der smæk i. Når jeg vil spilel rigtig højt, vil der komme gang i den aktive sub (fx. en sunfire), men kan små reolhøjtalere virkelig lav lyd nok i de høje frekvenser til at matche en sub fra sunfire? Jeg mener - forvrænger de/brænder de af?

Tror jeg får mig en snak med Hifiklubben. Men flere inspark ønskes gerne, gene især med meninger om hvilke sub og hvilke reolhøjtalere der kan være et hit. Gerne gamle modeller, køber gerne brugt

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Gør dig selv en tjeneste og hør et par Haydn Grands. Tror du bliver overrasket over hvor meget bund der er i dem. Jeg mener da at have set nogle folk herinde, der har vienna-ht + sunfire-sub kombo.

VH Bager

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Haydn Grands.. Link? kan ikke finde noget om dem. Lyder eksotisk  - husk mit budget

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Prøv selv at søg lidt efter dem herinde. http://www.vassagohifi.com/ og http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp forhandler dem. Jeg købte mine brugt for 6000 kr.

VH Bager

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Siden du skal ha højtalerene til at hænge på væggen gør det det noget nemmere at bestemme sig for hvilke det skal være da de ikke skal ha en basport på bagsiden. Det burde gøre udvalget noget mindre.

www.vassagohifi.com , der finder du VA

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Andre alternativer med frontmonteret basport, eller ingen basport som jeg kan huske er:

Dali Ikon 1

SVS SBS-01

SA Talent

der findes sikkert flere

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

hænge på stativ på væggen = der der 5 cm luft bag

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage:

Mine cervin vega 1215'ere er (næsten) solgt.

Jeg har en sunfire True sub (ikke true EQ) 10" 2700w 110db på hånden, men tvivler - har læst meget skidt om dem. Måske skulle jeg vælge en passende SVS eller andet, der godt nok er mega store. Men hvis den kan placeres på den modsatte væg af reolhøjtalerne, har jeg et sted, den kan "gemmes væk", og så overlever jeg (hun) måske

Mit problem: Når jeg engang har valgt en kraftig sub, hvilke reolhøjtalere? De skal jo kunne "holde til det"...

Skruer jeg højt op, vil en aktiv sub som sunfire jo spille høj bas - men findes der overhovedet nogle reolhøjtalere der kan følge med? Jeg kunne forestille mig, at de små f.eks. 6" basenheder skydes ud af kabinettet hvis jeg skruer op for A250'eren.

Skal man ikke have et eller andet delefilter på, at reolhøjtalerne ikke skal lave dyb bas? Ellers brænder de vel af, før sunfiren/SVS/... overhovedet kommer i gang. Og kan mellemtone/diskant overhovedet "følge med" når jeg skruer op, og subben kommer godt i gang? Vil nødig ende med to totalhavererede reolhøjtalere... Findes der overhovedet noget der duer? Og vil det ende op med OK stereolyd?

Håber MEGET på svar! Sådan rigtig rigtig rigtig meget...

PS: Var i HiFi klubben der prøvede at fortælle mig hvor meget bas en B&W CM1 kanlave uden sub - forstod vist ikke, at jeg kom fra et par CV1215, og gerne ville kunne opleve 110 db (eller tæt på) igen fremover

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Du skal ikke være bekymret om du kan få bas nok...

Jeg købte en "lille" svs 10"... Kan kun sige en ting...Den er VOLDSOM både i størrelse og ikke mindst lydniveau..

andre gode sub vil sikkert også kunne give dig rigeligt med bas..

Hos mig er det min recever der "fordeler" så jeg ikke føder mine reolhøjtalere med noget de ikke kan håndtere.Du skal lige så meget sørge for at subben ikke gengiver toner den ikke skal .Nogle subs kan du justere på andre skal dette ske eksternt.

Til top Vis tumpen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumpen

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

ok. Men kan du så få tilstrækkelig diskant og mellemtone? Hvilke reolhøjtalere har du?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes