Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: råd vedr. kompakthøjtalere & sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet af med mine gigantiske Cervin Vegaer, og skal have noget småt, der kan hænge på væggen, evt (sandsynligvis) suppleret med en sub. På sigt udbygger jeg måske til sourround, men i første omgang er kunsten at få små reolhøjtalere op på væggen, og en sub (overvejer SVS), så der kommer noget af den bybde jeg er vant til på. Jeg har en Acurus A250 til at drive højtalerne.

Jeg har ikke de fineste ører, har lyttet til mine Cervin Vega 1215'ere i mange år, og synes de lyder meget fint (siger lidt om mig ). Jeg har lige været nede og lytte på B&W DM601/602 S3, B&W CM1 og Dali Concept 1.

Cm1'erne lød i mine ører klasser bedre end de andre, og de eneste jeg vil kunne leve med, men der mangler naturligvis den dybde jeg er vant til. Og spiller man højt, sætter basenhederne begrænsningen - de "står af" langt inden det ønskede lydniveau er nået. Men det kan vel klares med en sub (?)

Mine spørgsmål:

1) Lave frekvenser og små højtalere...

Jeg antager, at når jeg får en sub sat på de reolhøjtalere jeg vælger (fx CM1'erne), så skal et eller andet delefilter vel sørge for, at de små ikke får de lave frekvenser, for der vil de vel næppe kunne følge med til det lydniveau jeg - til tider - vil forsøge at opnå - de lave frekvenser må subben klare.

Skal jeg have en sub, der har et delefilter? - på mig virker det ret tåbeligt, at man skal have højtalerkabler hen til en sub, der skærer de lave frekvenser af, og så højtalerkabler tilbage til de små højtalere - det er meget kabel frem og tilbage. Skal jeg i stedet skaffe en sourround (for)forstærker, der kan dele frekvensen - eller kan man smide en "magisk boks" imellem min acurus og de små højtalere?

2) Er jeg helt galt på den? 

Har jeg overhovedet ret i min antagelse, at med en (fx. SVS) sub, og et passende delefilter, kan jeg spille rigtig højt - sådan næsten cervin Vega højt? Jeg antager jo, at det svage led mht. at spille højt er bassen i de små - så hvis de slipper for at lave dyb bas ved at bruge et delefilter, kan de så spille så højt som jeg vil, eller er diskant/mellemtone også et problem ved små højtalere?

3) Hvad skal jeg vælge?

Køber meget gerne brugt - har tænkt mig at bruge 3000-7000 på reolhøjtalerne, derefter spare sammen til en sub, måske en SVS - men nu og her er det de små højtalere det gælder. Er tilfreds med lyden i en B&W CM1, så kender I niveauet. Skal jeg købe brugt, er der f.eks. en B&W CDM1 SE for ca. 3000,- for et par. Er det en bedre løsning? Skal som sagt hænge på væggen, på en holder, så der er lidt afstand i tilfælde af bagudrettet basport

Håber meget på et par svar, der kan bringe lidt lys over sagen - det fremgår sikkert, at jeg ikke har helt styr på hvad man kan og ikke kan og hvordan og ...

Til top Vis MartinMoth2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMoth2

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Ingen respons what-so-ever?

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Den Acurus er jo bare en effekt-amp, så du må jo have en pre-amp foran?
I så tilfælde, og du køber en aktiv sub, skal både sub og A250 have signal fra pre-amp'en.
En simpel løsning på afskæring af topkasserne kan så være et passivt led på kablet til A250, en dyrere (bedre?) løsning vil være et aktivt filter. Bassen (EDIT: Subben) kan sikkert klare sig med sit dertil indbyggede....

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Go`daws....

Da jeg havde sat/sub system fandt jeg virkelig ud af at når man bare sad og nød musikken blev det hamrende irriterende fordi man finder ud af at man rent faktisk kan retningsbestemme bassen, skønt man siger at subs er umulige at retningsbestemme.....

Jeg kunne retningsbestemme subben fordi den skulle op i frekvens, dog kun 80herts pga. satelliterne lød bedst sådan....men den øvre bas blev "for" tydelig...

Hvis du vil nyde musik så køb hellere 2 subs, en til hver side....

Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har en stereo preamp foran...

Jeg tænker mig følgende muligheder:

Skift min preamp ud med en sorround (pre)amp, der kan dele signalet. Et signal uden de lave frekvenser sendes til A250'eren og videre til de små kompakthøjtalere. Og subben får et andet signal. Et minimum af ledninger

Den "traditionelle" løsning, hvor subben deler signalet, der skal tilbage via A250'eren og til kompakthøjtalerne. Masser af kabler og besvær.

Og så noget jeg ikke kender til: "et passivt led på kablet til A250, en dyrere (bedre?) løsning vil være et aktivt filter? Hvad er det - hvor kan jeg få mere at vide om det? Det skal være sådan, at jeg kan justere hvor delefrekvensen er, jf. de problemer fiend nævner ovenfor

Og det helt centrale - er ideen overhovedet god? Kan jeg spille væsenligt højare, ved at få en (2) subwoofer(e) og et signal uden de lavfrekvente frekvenser til et par kompakthøjtalere? Har jeg ret i, at det svage led i kompakthøjtalere er bas, og at de kan spille højere hvis man supplererer med en sub, der aflastrer dem for at skulle lave de allernederste frekvenser?

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:

Ja, jeg har en stereo preamp foran...

Jeg tænker mig følgende muligheder:

Skift min preamp ud med en sorround (pre)amp, der kan dele signalet. Et signal uden de lave frekvenser sendes til A250'eren og videre til de små kompakthøjtalere. Og subben får et andet signal. Et minimum af ledninger

Det er naturligvis en mulighed. Du får så selvfølgelig ikke den lyd, du kender fra din pre! - Og du kommer til at bruge en del penge på dette.

Den "traditionelle" løsning, hvor subben deler signalet, der skal tilbage via A250'eren og til kompakthøjtalerne. Masser af kabler og besvær.

Det skal være nogen pænt dyre kabler, for at det bliver dyrere end ovenstående

Og så noget jeg ikke kender til: "et passivt led på kablet til A250, en dyrere (bedre?) løsning vil være et aktivt filter? Hvad er det - hvor kan jeg få mere at vide om det? Det skal være sådan, at jeg kan justere hvor delefrekvensen er, jf. de problemer fiend nævner ovenfor

Et simpelt passivt led på kablet vil være en enkel kondensator i serie på signalet mellem pre og A250. Denne skal selvfølgelig beregnes efter de indgående forstærkeres impedanser.
Den slags kan ikke kun gøres i højttaler-delefiltre, men ligevel mellem pre-power. Man skal blot tænke på, at der så skal bruges ekstra power-amps.
Det er selvfølgelig også muligt at lave denne afskæring ude på højttaleren mellem højttaler og A250, men det bliver nok noget dyrere.

Den aktive løsning er et aktivt delefilter. Dette indsættes mellem pre- og A250/Sub. Søg i trådene efter aktivt delefilter.

Og det helt centrale - er ideen overhovedet god? Kan jeg spille væsenligt højare, ved at få en (2) subwoofer(e) og et signal uden de lavfrekvente frekvenser til et par kompakthøjtalere? Har jeg ret i, at det svage led i kompakthøjtalere er bas, og at de kan spille højere hvis man supplererer med en sub, der aflastrer dem for at skulle lave de allernederste frekvenser?

Edit: Om det er en god idé, kan kun dine ører dømme. Nogle kan høre om der er to eller kun en subwoofer, næsten uanset delefrekvens, - andre ikke.
Hvis kompakthøjttalerne aflastes af en subwoofer, og afskæres fra de dybe frekvenser, vil det nok virke som at du kan spille højere.. Kompaktenheden vil nok spille mere ubesværet, når den befries for at prøve at gengive dybe frekvenser, den i realiteten ikke magter..

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er også selv gammel CV mand og har haft CV'ere i godt 15 år så jeg stiller krav til basgengivelsen, og troede i starten ligesom dig at et par små stander ht'ere + en sub ville være vejen frem for mig. Nej, alle de sæt jeg har hørt af førnævnte kombo har alle haft et "hul" i gengivelsen, jeg formoder du høre rock o.lign. med CV'ere ? Hullet opstår når subben lader de små speakers tage over, det lyder simpelthen forkert. Trommer mister vægt i det område, og der er slet ikke den attack og punch i lyden når subben har sluppet. DAD og Metallica lyder bare ikke rigtigt på sådan et kombo sæt i mine ører  

Jeg ville istedet gå efter en gulv ht'er i slankt design, eks. Audiovector Mi3 eller måske et sæt Monitor Audio Gold ref. 20, dem er der fut i bunden af   

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Sådan - meget gode svar! jeg takker Acer og kimG!

Hele ideen med projektet er at undgå gulvhøjtalere - så jeg skal blot finde det bedste kompromis. En subwoofer kan meget lettere gemmes væk, og væg/reolhøjtalere fylder intet på gulvet...

Mht det med de kabler frem og tilbage mellem sub osv, er det ligeledes et ønske om at minimere antal kabler (kabler er grimme) - men det er måske den vej jeg skal gå alligevel

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Du var så hurtig når du var hos mig at jeg ikke rak at sige at der er ennu et alternativ for at tilkoble subben til din preamp.

http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=499&s ubgroup=0&id=2579

Jeg kender den ikke 100%, men jeg tror den vil gi dig delefiltre til både sub og højtalere, og du slipper for højtalerledninger til/fra subben.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes