| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=r-l-b]
Jeg regner også med at ende med et kvartbølgehorn el. modificeret buchhorn - men jeg var bare nysgerrig på om de data - ganske få i forhold til når jeg ser thiele small opgivet nogle steder - ja om de data er nok til at beregne hvilken størelse kabinett der passer som lukket boks og som refleks boks - eller om der mangler noget jeg synes fx. ikke andre opgiver Qo men Q og någet andet
Jeg har set et sted hvor der er to enheder i noget der ligner et bukket voigthorn - den ene peger lige fremad og den and lige bagud - men som jeg forstår det har han monteret dem push-push istedet for push-pull - er det mon rigtgt forstået at de er monteret i fase begge to - jeg ville have troet man skulle have den en i modfase af den anden.
Jeg kunne godt tænke at ende med et åleslankt horn 8 x 8 x 160 xm med et kammer ca. 1/3 fra toppen der er lidt bredere end søjelen så enheden kan være der - men kvartbølgehorns beregninger er måsker endnu sværere end for en lukket kasse ?
Normalt skal du bruge flere parameter, end dem du har listet: Vas=Ekvivilent volumen (liter) Qes=elektrisk Q værdi Qms=mekanisk Q værdi Qts= Qms+Qes alle disse værdier har du ikke brug for hvis du bygger et kvartbølgehorn, da du der kun behøver enhedens Sd (cm2) membranens areal i kvadratcentimeter samt Fs= egenresonas.
Du kan finde masser af sider der omhandler udregning af kvartbølgehorn eller voighthorn, som er det samme.
Mvh
|