Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 03:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 5.1 højtalersæt til max 2500 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RunR6000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hej
Har lige nu et 5.1 eltax højtalersæt som ikke er meget værd. Jeg har desværre kun 2500 at gøre godt med, men går ud fra at jeg kan få noget der er betydelig bedre. Nogle forslag?

Har en Pioneer VSX-415 forstærker. Det er et krav at de ikke fylder alt for meget i rummet. Skal være i en stue på ca. 20 m2 og kæresten skal også kunne holde ud at se på dem

Alternativt har også 2 gamle sony højtalere, der i hvertfald spiller bedre end eltax. Vil de evt. kunne bruges i kombination med nogle andre højtalere og dermed få mere for pengene? Eller risikerer jeg bare at lyden bliver forvrænget?

Til top Vis RunR6000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RunR6000

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Skal det være et komplet sæt til at starte med? For det bliver svært at finde noget godt til 2500kr, må jeg indrømme. Men mindre du har tænkt dig at købe lidt hen af vejen.
- har du overvejet at købe brugt?

Mht din kæreste, betyder det så at det ikke må være gulvhøjttalere?

Hvis du synes de gamle sony'er spiller godt, så kan du sagtens bruge dem som fronter til at starte med.

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

RunR6000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Har overvejet at købe brugt. Alternativt er jeg åben for forslag hvor jeg køber delene hen ad vejen. Men hvor vil det så være fornuftigt at starte?

Gulvhøjtalere er ikke helt udelukket, sålænge de ikke er for voldsomme (store og brede).

Sony højtalerne spiller ok, men er ikke helt sikker på at de kan bære at være front højtalere.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Dine sony'er kunne være fronter til at starte med

Så vidt jeg kan forstå så kunne dali's concept serie være et godt bud på højttalere til billige penge, de er også lidt kæreste venlige - da de ikke blot er firkantede.

De koster 3000kr for et sæt: http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/DALI_Concept_6_hoejttaler_Kirsebaer.htm#

senere kunne du så købe passende baghøjttalere, center og sub.

Du kunne også starte med at købe reolhøjttaleren i concept serien:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Kompaktho ejttaler/DALI_Concept_2_hoejttaler_Kirsebaer.htm
og så bruge dine sony'er som baghøjttalere indtil du får købt gulvhøjttalere eller endnu et sæt concept 2 eller concept 1, center og sub.

Højttalerne kan måske findes brugt til endnu billigere penge.

Der er mange andre mærker/forhandlere som kunne fremvises, men jeg starter med concept serien

RunR6000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Tak for forslagene. Det ser ud til jeg skal i Hifiklubben og lytte lidt. Kan du ikke give et par forslag mere så jeg har nogle alternativer til concept serien?

Hvis jeg nu køber hen af vejen, vil jeg så kunne benytte min eltax centerhøjtaler og sub, som midlertidige løsninger eller er det dumt?

miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

alternativt kunne du kigge efter dali 450 brugt, det er rigtig god højtaler som du kan læse mere om hvis du søger lidt rundt her inde. Den burde kunne fåes for omkring 1500 priserne svinger lidt;) jeg ved dog ikke hvad der klang mæssigt passer til 450 som baghøjtaler..
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom

miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Der er bestemt meget mere end dali og b&w, men det her burde du nu overveje  Dali 450, Maghoni, Dali SC-5 centerhøjtaler og Dali menuet 150 for 1800 kr. http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44688785
ved ikke om det ligger lidt for langt væk eller om det er i god nok stand, men det virker da billgt:D

Skal lige sige jeg altså ikke har nogen kontakt til sælger, men bare var inde for at tjekke priserne
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Problemet er vil bare at dali 450 er for firkantet? Selvom maghoni er en lækker træsort  har den selv med mine b&w eller dvs 'rosewood' som den hedder i deres program.

Af forhandlere i københavns-området er der:
www.ktradio.dk
www.hififorum.dk
www.lydbutikken.dk
www.lydogbolig.dk
www.speakerscorner.dk
www.danstv.dk

- har jeg glemt nogle?

Af mærker kunne det fx være: Audio Pro (fra fx danstv)
- de laver ihvertfald højttalere som er i den lave ende. Jeg ved ikke umiddelbart om der er andre mærker som kan fremvise et sæt til omkring 2500kr. Men ellers kan I jo kigge lidt på de forskellige højttalere, måske lytte til dem og så kan I måske finde ud af at I vil vente lidt og ofre lidt mere eller I kan finde nogle brugt-priser mm.

Du vil sagtens kunne bruge fx dali concept 1 (eller 2) som fronter, dine sony'er som baghøjttalere og så eltax som center og sub.. det er langt fra optimalt da de forskellige højttalere har forskellig lyd - du skal være opmærksom på at front og center SKAL være samme mærke/serie, ellers kan det give et lidt forstyrret lydbillede (men til at starte med kan man godt undvære). Nogle har da også forskellige mærker som front og center, men så minder lyden måske meget godt om hinanden i de forskellige højttalere og så gør det måske ikke helt så meget, men det er nu mest optimalt med samme højttaler mærke/serie hele vejen rundt.

RunR6000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Tak for de hjælpsomme svar. Nu har jeg i hvert fald nogle muligheder jeg vil undersøge og er ikke helt på bar bund længere

Vil vende tilbage når vi har besluttet os eller har nogle mere konkrete spørgsmål

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Okay, god idé

Når I nu er i hifiklubben, så prøv også at lyt til andre højttalere i samme prisklasse - så får I også en idé om hvordan lyd kan variere.

Velkommen til forresten

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

hej

kig på www. kf-scanaudio.dk der er et  jamo sæt til 2000

mvh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal ud på brugt markedet, er Dali 104, et prisbilligt alternativ. Med lidt prutten om prisen kan du få dem til ca. 400,- pr.par. Så har du lidt flere penge til center og subben.
Til top Vis trutta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trutta

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:

Hej RunR6000.

Jeg vil gøre dig opmærksom på en anden mulighed, som er nogle kun 9 cm dybe højttalere til at hænge på væggen.

Mvh.

Indlæg er redigeret!!

Uanset om man er fohandler med ondt et vist sted over at folk foreslår andre mærker mærker end det man selv forhandler, ændrer det ikke på det faktum at markedsføring er forbudt i forummet - ved oprettelse af brugerprofil i forummet, accepterer man også reglerne herfor som blandt andet siger at markedsføring/reklamer i forummet er forbudt. Denne regel gælder alle, inklusive dig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes