| Forfatter |
|
Henrik N Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lige bestilt et 5 meter Vincent subwoofer kabel. Jeg har tænkt mig at prøve mig lidt frem med placering, og derfor har jeg så tænkt mig at prøve under fjernsynet, når kablet kommer i morgen... Grunden til jeg vil prøve dette er at bessen så kommer så centralt som mulig, og den ikke kommer fra f.eks. kun højre side...
Men burde der være nogle bivirkninger på mit tv når subwooferen står neden under? Det skal lige siges at min subwoofer står på VT fødder fra hifi-klubben, og derfor giver minimale vibrationer i gulvet... Men skal jeg så til at ligge noget lyddæmpning mellem subwooferen og mit tv evt.?
MVH.
Henrik N
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer an på om der bliver skabt vibrationer... Det jeg tænker på kunne være et problem er at du kan komme til at få misfarvning på dit tv, hvis det er et "gammeldags" CRT tv.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må IKKE placerer din subwoffer centralt..!? Selv om det måske virker som et logisk sted at placerer den. Men sagen er! Ved en central placering, får du næsten alle de dårlige egenskaber frem ”mht. udfasning og dobler” Det du skal tænke på, dine satellitter og din subwoffer skal undgå at udfase hinanden, og de skal også undgå at de kommer til at spille for kraftigt i samme frekvens, for så er det du får dobler-effekt ”dobler, er også grunden til at man ALDRIG må sætte sine højttalere til large, hvis man har sub på”
Og du skal også prøve at få din sub til at forvrænge så lidt som muligt, det opnås faktisk bedst ved at den skal lave så lidt som muligt! Så her skal man lede efter room-modes ”hvor bassen naturligt forstærkes af rummet” en relativ let måde at finde disse room-modes? Stil subben i din sofa, sæt noget bas baseret musik på, krep rundt på gulvet på alle 4 og du vil let kunne høre hvor der er mest bas…;o) og her stiller du subben.
Ellers er, vil jeg anbefale ”hvis muligt” du stiller subben i højre hjørne!? Faktisk mikser man tit ting fra bas instrumenter til højre ”ligesom du altid har violiner til venstre, så har du altid bas, celloer og pauker til højre” så det vil virke mere naturligt, at den er i venstre side. Og ved at placerer den i hjørnet i stedet for midten, får du 6dB mere output gratis fra din sub, hvilket igen betyder, der skal skrues ned for den, som igen er lig med mindre membran bevægelser, som betyder større lineært output med lavere forvrængning.
Det er faktisk lidt langhåret, at placerer en sub…. 
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R , Det er vildt fine råd , dem vil jeg gemme hvis der kommer en sub i huset, troede egentlig at en central placering var ok .
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
er også grunden til at man ALDRIG må sætte sine højttalere til large, hvis man har sub på”
|
|
|
Hvem har sagt det ! THX 
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
CPH-R skrev:
|
er også grunden til at man ALDRIG må sætte sine højttalere til large, hvis man har sub på”
|
|
|
Hvem har sagt det ! THX 
|
|
|
Støder bare ofte på folk, der stiller deres system sådan. i den tro at der så kommer mere bas. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, men de udfaser kun hinanden ved de frekvenser, hvor højtallerne spiller det samme, og da sub'en som regel er skruet højer op end front ht'erne, gengiver sub'en de frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
[[/QUOTE]
Støder bare ofte på folk, der stiller deres system sådan. i den tro at der så kommer mere bas.
[/QUOTE]
Det handler vel grundlæggende om fase? og spiller HT'er og sub i modfase ved bestemte frekvenser, vil disse udligne hinanden = tynd lyd uden vægt og fylde.
Mht placering af sub off-center er der i mine ører den store fordel, at højttalere og sub anslår foskellige resonanser i rummet, og med lidt held kan disse udfases, om ikke helt så delvist.
brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Støder bare ofte på folk, der stiller deres system sådan. i den tro at der så kommer mere bas.
[/QUOTE]
Det handler vel grundlæggende om fase? og spiller HT'er og sub i modfase ved bestemte frekvenser, vil disse udligne hinanden = tynd lyd uden vægt og fylde.
Mht placering af sub off-center er der i mine ører den store fordel, at højttalere og sub anslår foskellige resonanser i rummet, og med lidt held kan disse udfases, om ikke helt så delvist.
brok
[/QUOTE]
Ja det handler i den grad om fase. Der findes jo to forskellige fase forhold, man skal tænke på! Den elektriske-fase og den akustiske-fase.
Den elektriske betyder bare, at enhederne bevæger sig i samme retning, på samme tid. Hvor den akustiske, betyder at man får frekvensen i fase og på samme tid.
Også hvis man benytter eks. forskrevne ”DD-DTS-THX” 24db filter flanke, vil du have output nok til at du kan få problemer med både udfasning og dobler. Udfasning kan som du skriver let høres, hvis det sker over et større område, hvorimod dobler, vil ofte medføre en lidt voluminøs lyd ”=ofte opfattet som mere bas” og selv med de 24 db. Er det ikke muligt at sige hvad er den rigtige fase ”det kan jo vende begge veje”
Personligt har jeg svært ved at se hvordan man kan bruge den, enes fase forhold her og den andens det? Det ikke et projekt jeg ville kaste mig ud i.
Omkring placeringen! Så kan det kun være en fordel, at enheden bevæger sig så lidt som muligt? Al bevægelse fra enheder at medføre dårlig lyd…! Svingspolen kommer udenfor lineært magnet flux, kant ophæng og spider begynder på 3-harmonisk forvrængning og forstærkeren belastes.. power kompression opstår..?? alt ekstra output er velkommen, og et hjørne giver 9-12 db gratis, hvor man med room-mode, kan få op mod 16-18 db. Som samtidig kobler rigtigt til rummet.
I et surround system ”med nok så mange fase knapper på sit udstyr” er praktisk talt umuligt at få i korrekt fase, hvis man skal have alle 3 højttaler til at have den samme fase ”tænk bare på center højttalerens fase! Bare det lille stykke, den er placeret højre, er nok til at den har et fuldstændigt andet fase forløb end højre venstre højttaler? eller hvis det er en af de centrer, hvor man tror man kan få det til at virke med 2 aktive enheder ved siden af hinanden1? Deres udstrålings mønster er helt anderledes?
Peter
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
MrCase Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der udtalelse med at man aldrig må sætte sine fronter til 'Large' når man også har en sub... Den kunne jeg godt tænke mig uddybet en lille smule
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste problem jeg kan se, er, at det desværre meget muligt vil påvirke billedrøret, så du får et grønt skævt billede.
__________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
Henrik N Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
| Kommer an på om der bliver skabt vibrationer... Det jeg tænker på kunne være et problem er at du kan komme til at få misfarvning på dit tv, hvis det er et "gammeldags" CRT tv. |
|
|
Det var nemlig ligepræcis det jeg tænkte på... For lige nu ligger pengene ikke til nyt fladskærms tv...
Er der nogen der har svar på om det påvirker billedet?
|
| Til top |
|
| |
Henrik N Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Du må IKKE placerer din subwoffer centralt..!? Selv om det måske virker som et logisk sted at placerer den. Men sagen er! Ved en central placering, får du næsten alle de dårlige egenskaber frem ”mht. udfasning og dobler” Det du skal tænke på, dine satellitter og din subwoffer skal undgå at udfase hinanden, og de skal også undgå at de kommer til at spille for kraftigt i samme frekvens, for så er det du får dobler-effekt ”dobler, er også grunden til at man ALDRIG må sætte sine højttalere til large, hvis man har sub på”
Og du skal også prøve at få din sub til at forvrænge så lidt som muligt, det opnås faktisk bedst ved at den skal lave så lidt som muligt! Så her skal man lede efter room-modes ”hvor bassen naturligt forstærkes af rummet” en relativ let måde at finde disse room-modes? Stil subben i din sofa, sæt noget bas baseret musik på, krep rundt på gulvet på alle 4 og du vil let kunne høre hvor der er mest bas…;o) og her stiller du subben.
Ellers er, vil jeg anbefale ”hvis muligt” du stiller subben i højre hjørne!? Faktisk mikser man tit ting fra bas instrumenter til højre ”ligesom du altid har violiner til venstre, så har du altid bas, celloer og pauker til højre” så det vil virke mere naturligt, at den er i venstre side. Og ved at placerer den i hjørnet i stedet for midten, får du 6dB mere output gratis fra din sub, hvilket igen betyder, der skal skrues ned for den, som igen er lig med mindre membran bevægelser, som betyder større lineært output med lavere forvrængning.
Det er faktisk lidt langhåret, at placerer en sub…. 
Peter
|
|
|
Lækkert det var noget jeg kunne bruge Jeg synes bare det lød mest logisk ligesom med Dali Euphonia serien, der kan man få en "subwoofer stand" til ens center...
Jeg vil så prøve at placere den anderledes... Men den kan ikke stå i højre hjørne, betyder det en stor forskel om den står i højre eller venstre hjørne?
Hvordan med placering bag lytte position, er det en dum idé?
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrCase skrev:
Den der udtalelse med at man aldrig må sætte sine fronter til 'Large' når man også har en sub... Den kunne jeg godt tænke mig uddybet en lille smule 
|
|
|
http://www.lsound.se/index.php?side=omoss&group=648& art=2916
Ved ikke om det kan forklare det lidt __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |