|
Hej jeg har et MEGET STORT PROBLEM! med akustik i min stue, da stuen er lavet af jernbeton hele vejen rundt, gulv, loft og vægge...
Men tror jeg har fundt problem løseren, og den hedder System Audio 1730 med en strømpe i basreflex hullet... men så er det jeg tænkte om man dæmper eller ødelækker noget andet end den buller bas som jeg har store problemer med i min stue...?
Hej
du har selv løst problemet uden at vide hvad du gjorde. Svarene til dig giver desværre et billede af hvad dit problem er.
Der er det med beton, at det holder på bassen og det er faktisk på mange måder et luksus problem og så alligevel ikke.
Det er sådan, at ethvert kommercielt HT produkt vil lave et optimum samlet Q på ca. 0.7. Det gøres for at få bass og holde kabinet størrelse nede.
De fleste fabrikanter foretrækker ligeledes bassrefleks for at få dybere bas med mindre kabinetter.
Det du har gjort, er at formindske dit samlede Q fra ca. 0,7 til 0,58. Dermed falder din enheder af længere oppe og noget blødere. Det roomgain du vil få ekstra meget af fra beton, gør at enheden med dets blødere fald længere oppe i frekvensområdet ikke peake i samme grad som en basport som med et Q på 0,7 falder med 12 db per oktav langt nede.
Håber at du forstår det. Steen Duelund var fortaler og formidler for denne viden. Gryphon har i deres HT en såkaldt Linktwitz Grainer Q controler til at løse tilsvarende problemer.
det er vigtigt, at du næsten lukker hullet til, da du hermed undgår den dobbelte impedans kurve i bassen.
Har du en rørforstærker øges dit toale Q i ekspressfart på grund af udgangsimpedansen.
vh
|