Kære Jonas Bojer
Jeg er normalt ikke at finde i dette forum. Jeg ønsker ikke at deltage i noget hundeslagsmål.
Men jeg er noget skuffet over dine tolkninger af artikler i HIGHfidelity. Faktisk troede jeg slet ikke du læste det.
Jeg har læst artiklen flere gange og fatter ikke hvordan du får diskanten til at skulle lyde af metal.
Du har før nævnt at du kan læse mellem linierne i tests. Læser jeg mellem linerne, får jeg det til, at det er den hidtil mest naturtro diskant.
Når man tester højttalere i millionklassen, peger man ikke på en højttaler og siger: ”den der skal jeg have de næste 6 måneder”.
Nej – man får en opringning: ”i næste uge er den og den højttaler i Europa, vil I teste den? Vi skal have den igen om 5 eller måske 10 dage.
Det er så anmelderens opgave, at tage sit arbejde så seriøst og professionelt, trods den pressede situation. Alle ved at hi-fi skal spilles til, og naturligvis gør leverandøren opmærksom på om grejet er spillet til eller ej.
Jeg bruger selv Focal enheder i bund og top og er meget tilfreds med mine metalconer.
Det burde være helt tydeligt, at hvis forfatterne var på god fod med sin bankrådgiver, så havde disse højttalere aldrig forladt hans hus.
I HIGHfidelity stod følgende at læse om JMlab Nova Utopi Be:
”Velopløst diskant”
Det var naturligvis spændende at høre, om den nye diskant levede op til forventningerne.
Det må man nok sige, at den gjorde! Det er egentlig ikke svært, at forklare hvordan den lyder, når den er tilsluttet kvalificeret grej. Når vi (igen) lytter til Reference CD No. 56 Track 5 (ja-ja jeg skal nok snart finde en ny favorit, jeg er bare så glad for den indspilning) med Alex Riel, så er det ingen sag. Lyder det hårdt? Lyder det metallisk? Eller er det diset og mørkt? Er det velopløst og detaljeret? Glem alle de fine ord. Luk øjnene og hør. Alex har slæbt hele sit trommesæt ind i din stue, der er kun 1½ meter hen til ham og der er blevet højere til loftet. Husk lige at få bassoloen med, den lyder så godt og benytter et meget stort frekvensområde.
Leverandøren var ganske tilfreds med testen og har løbende berettet om yderligere forbedringer ved mere tilspilning.
Du fik det til:
JM-lap med den nye berylium diskant.
Dem lyttede jeg lige i lydgalleriet og jeg have læst forinden i High-fidelity at de lyder meget af metaldiskant noget jeg slet ikke kunne genkende. High-fidelity har åbenbart fået en ikke tilspillet højtaler da en helt ny rigtigt nok lyder lidt af metal men ikke når den er spillet til. Er det sådanne disse blade tester ? alle ved da at specielt højtalere har lavg tilspildningstid.
MVH
Johnny