Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Afstand mellem væg og højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OliverBoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hey

Hvor meget afstand mellem højttaler og væg/ hjørne er det anbefalet man har?
Til top Vis OliverBoda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OliverBoda

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej OliverBoda

Det vil være bestemt af målene på dit lytterum og hvor i rummet du er placeret ! Når du flytter højtalerne væk fra hjørner og væg vil de kobles mindre til rummet og generne med stående bølger vil kunne mindskes i forhold til din lytteposition. Hvis du har et stykke musik, hvor du tydeligt kan høre alt for kraftig bas boom, kan du prøve at flytte højtalerne væk fra hjørne/væg. Du kan starte med at placere højtalerne i hjørner/ tæt på en væg og lytte dig frem til, hvad der sker, når du flytter dem væk fra hjørner/væg. Hvis du har en Cd med sinus toner fra 20-120Hz, kan dette lette arbejdet, da det her er meget nemt at høre styrke variationerne. Det kan dog sagtens lade sig gøre med en musik CD.
Du kan også benytte måleudstyr, men det er ikke et must. Mine højtalere, der initielt blev placeret ud fra at jeg lyttede til forskellige stykker musik, er ikke blevet flyttet senere, efter at jeg kontrollerede med måleudstyr. Hvis det er meget slemt kan du anskaffe bas-reducerende dæmpeplader og elektronisk rumkorrektion f.eks. i form af en equalizer.

Start med et musiknummer med grim bas boom og højtalerne i hjørnerne og se hvor langt du kan komme ved blot at lytte. Flyt rundt på højtalerne og lyt. Prøv med flere forskellige stykker musik.

Venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

OliverBoda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej amigo!

Problemet er bare at lige nu har mine højttalere basport foran, og jeg overvejer at skifte dem ud til dali 450 som har basport bag i. Så jeg har ikke mulighed for at prøve det af.
Men hvor stor skal afstanden typisk være?
Til top Vis OliverBoda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OliverBoda

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes