| Forfatter |
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have lavet en masse DIY højttalere, kom jeg til at tænkte på at overfladerne på højttalere faktisk altid er lakeret.. Kan det være rigtig at ingen laver olie behandlede, sæbe behandlet eller ubehandlet højttalere?? Idag er det jo meget moderne at have møbler i et rustikt look, og ofte sæbe behandlet. Jeg har selv sæbe behandlet mine højttalere, efter at have set på lakkerede højttalere igennem de sidste 10 år.. Resultatet er rigtig pænt, så jeg kan slet ikke forstå hvorfor et ikke er mere moderne at gøre det. Jeg kan egentlig godt se at dyre højttalere, som er udført i en pianolak, sikkert vil passe godt ind, da man så også har råd til et stort hus med store møbler, i matchende lak  Hvad er jeres meninger om dette emne?
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke alle højtalervirksomheder som må bruge olie af hensyn til dem som arbejder med det, det afhenger lidt af hvilket land. Mere ved jeg ikke
|
| Til top |
|
| |
malkris Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
De gamle Snell modeller E, J og K i valnød var vist behandlet med olie. De er ihvertfald lækre, mums. Hvorfor er der egentlig ikke flere der har valnød som standart finish? Jeg har set at B&W har fået valnød som standart i 700 serien. Hvis ikke de havde den der mikrofon ovenpå, så havde jeg købt 705. Nu blev det Dynaudio Focus 140 i stedet for. Det er jeg egentlig ikke så ked, fed højttaler, men ærgeligt den ikke fås i valnød.
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
KEF laver deres iQ serie i valnød.. Det ser skide godt ud.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange udenlandske DIY bruger noget der hedder Danish Oil - jeg er ikke kalr over om det bare er teak olie ? Hvis du vil have noget der er flottere end lak skal du bruge en kombination af shellack - hvid vaselineolie og sprit - der påføreres med en uldsok* klud efter nøje blandingsforhold (shellack er et knust bladluse produkt) denne teknik bruges af dygtige møbel restauratorer. Jeg tror at det tager en ca. 1½ måned med behandling hvar anden dag. Resultatet er 10 gange flottere end lak og det får fineren til at stå spræll levende i årene - men det egner sig kun til tunge fineer .- ikke fx birk. Prøv at søge på møbelrestaurering og polering Undgå helst alt hvad "Leth" anbefaler - der er flere professionelle konsavatorer der mener han skal spæres inden inden han får opfordret folk til at ødelægge flere ting :-) * det med uldsokken er ganske vist - jeg kende en møbelrestaurere som arvede sin uldsokke klud fra sin gamle mester og han bruger den stadig 10 år efter at han er blevet selvstændig:-)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm..
Hvad med lyden, giver forskellige overflader ikke forskellig lyd. Det fik jeg i hvertfald at vide da jeg købte mine an-j. Det er vel også en vigtig overvejelse?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer det ikke an på tykkelsen af kabinettet ? Jeg tror min højtalrere - 25 mm spånplade + 6 mm krydsfiner + 15 mm krydsfiner mere på fronten er ret ligeglade om jeg så maler dem med skibsmaling eller syr et futteral til dem med stramaj broderi af små havenisser  Det eneste sted jeg kan forestille mig det har en effekt skulle være på frontbaflen men her viger jeg pladsen til de lærte - ærbødigst
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
frontbaflen, ganske givet. Det er der også mere af på an/snell end de fleste moderne konstruktioner. Det er heller ikke fordi jeg skal udråbe det til det store, jeg synes bare det skulle med. Mine an-j skulle være lakeret på en klaver fabrik- hvilket skulle gavne lyden. Alternativt kunne man få samme udseende hos en auto lakerer til en brøkdel af prisen, men lyden skulle være anderledes. Men om det har nogen kvalitets betydning aner jeg ikke. Jeg har ikke selv testet det, så... - jeg synes bare det er vær at være opmærksom på.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med pianolakken kontra autolakken kan efter min bedste mening kun have indflydelse hvis kabinettet er så tyndt at det spiller med. På frontbaflen må det være reflekser der kan ændres med forskellige lak typer ??? Så du de duelund højtalrer der var til salg brugt for 15.000 herinde hvor hele baflen var fedtet ind i modelervoks ? Dem var der ikke meget lak ved. Men ærligt talt så må vi have nogle heavy duty folk på banen for at be eller afkræfte dette -
|
| Til top |
|
| |