Ja ..det har man rent faktisk, se blot på hvad man senest har opnået ved at udvikle konventionelle dome-tweeters til ringradiatore ...et løft fra 20-22KHz til noget nær 30KHz ...de er jo rimligt "IN" pt.
jeg vil beskrive fordelen ved at have en ret frekvensgang til 30-40KHz som at have en kniv med et fint ekstra fint skær,
en "skalpel" gør arbejdet hurtigere, renere, pænere og med mindre energi til at udføre sit snit
mere praktisk så har Technics ved at sikre sig at enheden opfører sig pænt uanset hvordan man måler på den,
Lavet en så overudviklet tweeter, at den lydmæssige oplevelse også blev derefter ... neutral
Her er nogle "rå" kurver målt på EAS-10TH800
Frekvensgang 0/30 grader:
Ikke noget at tale om ...som det skal være
Frekvensgang/fase drej:
Forløbet bekræfter enhedens perfekte funktion ligger som super-tweeter benttet fra/over 10KHz
Impedanskurve:
Do. kurver viser næsten perfekte arbejdsforhold med sit forløb, en liniær belastning på 6.2 Ohm er ikke noget der er svært at trække.
Den lille spids på impedans-kurven kombineret med unoderne på fase-kurven i samme område viser at egenresonansen ligger på ca. 1.25KHz
Forløbet på fase-kurven viser at der er en bedre kobling af membranen til omgivelserne fra ca. 3.5KHz,
et forhold der kan skyldes overgang fra membran til "horn" ...
Nu mangler jeg virkelig alle mine gamle HighFidelity ... fordømt være alle vandskader
Jeg kan nu 24 timer senere også huske at Bruel og Kjær var kraftigt involveret i designet af disse tweeter ...,
et joint venture projekt for begge firmaer ...Technics fik en "leaf tweeter" serie som på derværende tidspunkt uden tvivl var verdens bedste bånd-tweetere, B&K fik den fineste serie af kondensator måle-mikrofoner
En anden sjov detalje mens jeg søgte oplysninger på mine enheder var en oplysning der ikke har noget med HiFi at gøre,
Forskere der har flagermus som interesse benytter sig af disse tweetere til at manipulere flyvende hunde med