Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: kan i forklare kvartbølge - helbølge (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Kan i forklare princippet i kvartbølge (voigt) horn -
Jeg har forstået det sådan at højtalerenhedens kal sidde 1/3 fra spidsen - at mundingen skal være 3 gange højtaler membranens areal og lænden skal være lig med en kvart bølge af højtalerens egenfrekvens eller ???

I den forbindelse undre det mig at mange Voigt horn tegninger giver et horn der er 23 cm dybt og 180 cm højt og hvor kun bredden varieres alt efter enhedens størrelse ???

Jeg tror at min Beta 8 enhed har en egenfrekvens FS på 37 el. 35 hz. hvordan bliver det regnet om til at den når at lave en kvart bølge på 180 cm ?

Jeg har prøvet at søge her og andre steder men jeg er vist indtil nu uden for pedagogisk rækkevidden -
Hvordan kommer man frem til længden af den "kvarte bølge" og hvis man havde plads nok til en hel bølge ville det så gøre det bedre ??

På forhånd tak til de der har overskud til at forklare det enkelt og forståligt

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juli 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
http://yu-ra.tripod.com/tqwta.htm

Tak Finn - MEN den gør mig ikke ret meget klogere jævnfør mine spørgsmål !

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juli 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Voigt hornet er vist en sammenblanding af transmissionslinieprincippet, og hornprincippet, og ikke så kritisk med enhedens data.

Risikoen for at komme galt afsted, begrænses af muligheden for at putte dæmpemateriale i hornet, for at forlænge lydens vej igennem hornet, og fintune til den aktuelle enhed.

Her er forresten lidt billeder (mums): http://www.quarter-wave.com/Gallery/Gallery.html
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at Voigt Hornet er et "Cheap Trick" i stedet for at bygget et "rigtigt horn ??

Fede links - men hvordan ser en "kvartbølge" ud og hvordan regner man ud hvor lang den er ?

Hvis et kvartbølgehorn er 180 lang og ender i en åbning på ca. 25 x 25 cm ender en hel bølge horn så på 720 cm med en åbning på 100 x 100 cm ? og hvis man havde højt til loftet ville det da give mening at bygge et helbølge horn eller vil man så bare få de samme problemer gange 4 ??

Tilsyneladende for man for meget tryk på noget bas medens andet forsvinder - hvis man nu placerede 2 enheder forskudt vil de så udhjævne disse huller - og i givet fald hvis skulle enhederne så være ens eller forskellige ?

Mange spørgsmål - kunne være fedt at blive klogere

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 03:39 | IP-adresse registreret  

http://www.bcae1.com/frequncy.htm

Scroll 1/4 ned på siden, og der fremkommer en kalkulatinsbox, hvor du kan plotte en hvilken som helst frekvens ind, og få bølgelængden i FOD. 1 fod er 0.3048m. DVS gang resultatet med 0.3 og du har bølgelængden i meter.

Eksempel: 35Hz giver en bølgelængde på 9.6m. Så vil du lave et ægte 1/4 bølge horn, der som allerlaveste frekvens gengiver 35Hz (adskillige dB svækket), skal "gangen" være 2.4m lang. OMVENDT, kunne du jo vælge at kalde det et 140Hz helbølgehorn.

Voight-horn er "cheap-trick". Med visse undtagelser, forstærker et Voight-horn mere i mellembassen og mellemtone end i det egntlige basområde. (højest ujævn frekvensgang)

Castle lavede, og gør vistnok endnu, nogle 1/4 bølge konstrktioner, hvor hornmundingen udgøres af en art basreflex, ned mod gulvet. De konstruktioner har fået en del ros.

Her er noget der minder om et "seriøst" horn:

Carfrae

Well, calling it one better is probably the understatement of the decade.  These horns are BIG. No, not as big as the ones above, and since they can be tucked nicely into a corner of your room, they might end up not using much more effective space than a lot of other speakers that require placement at some distance to the walls. But big and expensive they are, and you can see where your money goes. They are beautifully made by a furniture manufacturer, and in spite of my ambiguous relationship with the Lowther drivers, I would definitely not mind spending some time with these speakers. I think I have never heard Lowther drivers play more evenly and still retain the famous Lowther dynamics and immediacy. They also offer something more like REAL bass than most Lowther-based systems can offer, and they certainly leave any poor Acousta in the dust.

Now I wonder whether Carfrae would set me up with a pair for a while, and if they would, if my wife would let them into the living room.

http://www.carfrae.com/pages/home.html

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

Tak Finn

Det giver mening nu !

Hermed lover jeg dog ikke at jeg stadig kan finde på noget at spørge om !

r-l-b

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes