Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forklaring, af brug af Surround højt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
minii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Da jeg kun har haft spillet 2 kanals, og nu vil have lavet surround i min stue(5,1 el. 6,1)

Vil jeg gerne have skået nogle ting ud i pap.

1. Hvis jeg sætter nogle Cerwin Vega D5-E op som front, SKAL resten så være Cerwin Vega og af samme serie el. hvad gør jeg? Jeg er lidt på bar bund, af hvad jeg skal gøre. Tingene skal helst ikke være for dyrt, så det er bedst hvis i bare forklarer hvordan det fungerer.

Udover det. Er det bedst at have højtalerne hængende på vægen el. stående på gulvet, og skal center være under lærred el. over?

Hvis det har noget at sige, så har jeg parket gulv el. hvordan det staves.

Btw. 5,1 er = 2 bag, 2 front, 1 center og en sub?

6,1 er = 2 bag, 2 front, 2 center og en sub?

7,1 er = 2 bag, 2 side, 2 front, 1 center, og en sub?

Er det rigtigt forstået?

Til top Vis minii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minii

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

6.1 er to front, en center, en center bag og to sidde/bag højttalere
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

minii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hmm, så er jeg sku slet ikke med.

Hvad så hvis vi siger 7,2 el. 6,2 ?

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

minii skrev:

Hmm, så er jeg sku slet ikke med.

Hvad så hvis vi siger 7,2 el. 6,2 ?

Ja så er det jo med 2 subs

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hehe, nårh ja. i et 6.1 system er der også en sub med... Det første tal hentyder til antallet af regulære højttalere, mens det bagved er antallet af subwoofere. Min fejl...

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

De fleste foretrækker desuden at have deres center under skærmen.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Baghøjttalere behøver heller ikke nødvendigvs at være cervin vega også, men kan sagtens være alle andre forskellige.

Det er bare en god ide at finde en som spiller nogenlunde lige så højt som de andre. Så skal du kigge på følsomheden af højtaleren. Det står sikkert omme bag på din Cervin Vega hvad den har af følsomhed. Det er sikkert et tal i halvfemserne og måles i db(A).

minii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Kan jeg nøjes med én center under skærmen, og skal alle højtalerne bare have samme "følsomhed" (Hvad er det egentlig som betegnes her), og så kører vi?

Kunne ikke lige finde noget på mine Cerwin,men på min fars Jamo står der :

Jamo 500 Power

Sinus effect : 350w

Music effect : 500w

freq range : 22-20.000Hz

Sensitivity : 0,8w/96 dB/1m

Impedance : 4-8 Ohm

På nogle små Jamo Sat300II som han også har stående (Ikke forbundet)

står der:

long term:50w

short term: 60w

Impedance 8 Ohm.

Hvad fortæller de specs,i forhold til hinanden? Hvad skal der fx. stå på de forskellige højtalere, til surround?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Okay.

Impedance betyder modstand, og viser den gennemsnitlige modstand højttaleren har. Jo lavere denne modstand er, jo svære er den at drive. Men den er ikke så vigtig...

Alle de der effekt-tal kan du lige så godt lære, er nyttesløse... Glem dem...

Sensitivity er følsomhed, og det jeg ledte efter.  Den siger noget om hvor højt en højttaler spiller ved en watt (det der eksempel er så ved 0.8 watt). Og du kan nok ikke bruge en bag ht med 86 db og en front med 96 db sammen.

frec. range betyder simpelthenhen hvor dybt og højt en ht kan spille. Det menneskelige øre kan høre mellem 20 hz 20.000 hz.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Følsomhed på en højtaler angiver hvor højt den spiller v. 1W effekt. En højtaler på 97dB/W spiller således kun halvt så højt som en højtaler på 100dB/W. Det helt producentens opgivelser, og det er ikke altid at det lige stemmer overens med sandheden! Og husk: Hverken max belastning [W] eller effektivitet [dB/W] siger noget om hvor godt en højtaler lyder!

Du kan indstille volumen for hver enkelt højtaler i et system på alle surround-receivere, men det er ikke altid lige til hvis det skal gøres manuelt.

Mange nye surround-receivere er udstyret med en målemikrofon der indstiller volumen på alle højtalere. På den måde er du sikret, at alt stemmer som det skal, hvis du ikke lige anvender 5-6-7 ens højtalere.

Ellers er det vigtigt, at klangen fra især de forreste højtalere matcher. Dvs. hhv. højre/venstre front samt center.

Bag -og bag center kan i højere grad have en anden klang, da deres formål at at gengive ambience-effekter, men igen er det en fordel med matchende klang.

Det er således en fordel at vælge sine højtalere fra samme serie, så man er sikret en matchende klang. F.eks. Dali Blue ell. Dali Concept, for bare et nævne et par tilfældige.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Det er nemmest med højtalere med samme følsomhed, men i de fleste dvd´er kan niveauerne stilles individuelt for hver højtaler. Min dvd kan regulere styrken med +- 12 db for hver kanal. Det burde være nok til de fleste højtalere.

minii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Økay, takker. Blev lidt klogere nu.

Det der med den mikrofon på forstærker, har jeg hørt før,men fra hvornår startede de med at lave det?

Kan høre på det hele, jeg nok bliver nød til at købe et komplet brugt sæt så. Men hvad er så bedst. At højtalere hænger på vægen el. står på gulvet?

Hvordan kan det egentlig være, at nogen højtalere er lavet til at stå tæt på vægen,og andre meget langt fra?

Fik afvide, det var godt at have sidehøjtalere i rummet også. Ved ikke hvad det så hedder i tal, men det skulle være 2 bag, 2 side, 2 front 1 center, 1 bas.  For 7,1 skulle jo være med 2 center el. bestemmer man selv hvad det skal hedde, bare man har højtalere, der matcher det rigtige nummer?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Den med ht tæt eller langt fra væggen hænger i høj grad sammen med om bas reflekserne sidder foran eller bagpå. (Basrefleks = det eller de huller som er i de fleste højttalere) Har de dem bagved, skal ht'en typisk langt ud fra væggen, men sidder de foran, kan den stå næsten helt tæt på væggen.

Det er næsten lige meget med hvilke ht'er du bruger. I princippet kan du bruge 7 ens hele vejen rundt. Men da det ofte er upraktisk, især hvad angår centeren, så findes der nemlig deciderede centerhøjttalere som er beregnet til at ligge ned.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

For højtaler setup/placering se evt.: http://www.thx.com/mod/products/speakermodes.html

Det med højtalernes konstruktion er jo i høj grad en design-idé. Folk har jo forskellige meninger om hvor meget god lyd bør fylde, og hvor den bør placeres. Det er svært at sige at noget er bedre end andet.

Selv foretrækker jeg et par gode gulvhøjtalere i fronten, og så resten hængende på væggene.

Der er i øvrigt ikke mange film der bliver lavet med 7.1 lyd. De fleste laves faktisk kun med 5.1. Hvor 6.1 så er lige efter. 6.1 giver, efter min mening, en ret stor forskel fra 5.1, så det er afgjort det værd med en ekstra baghøjtaler.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

...mens andre ikke synes at det gør den store forskel, men det må du jo ud høre selv

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.  Jeg har Yamaha Receiver RX-V630 som har Dolby Digital 6.1.  Har indtil nu brugt 5.1 setup.  Nu får jeg snart et par System Audio ht´ere som jeg vil bruge som center bag ht´ere og dermed fuldudnytte min Yamaha´s lyd system.  Spørgsmålet er så,

1.  kan jeg splejse de to ht. kabler sammen og tilslutte højtalerene til center bag udgangen på Yamahaen?  Bliver lyden fra dem 2 sammen ringere - kraftigere end hvis jeg bare nøjedes med at tilsluttede den ene højtaler til center bag?  Har nemlig hørt at hvis man splejser 2 ht. kabler sammen så forringes lydkvaliteten. 

2.  Nu har jeg kigget på http://www.thx.com/mod/products/speakermodes.html.  Der står at ved 6.1 - 7.1 setup skal man have 2 center bag højtalere (monopole?) sammen til at få den bedste THX lyd og udnyttelse fra dem.  Hvad betyder monopole? Er det nogen specielle ht.?  Lidt forvirret fordi jeg har hørt mange steder at hvis man splejser 2 ht. sammen så får man bare ringere lyd ud fra dem.  Men det 6.1 setup hos www.thx.com har 7 ht´ere hvor 2 af dem er brugt som center bag ht´ere.  Så kan det ikke være anderledes end at de 2 er splejset sammen.  Eller hvad?

3.  De som har 6.1 - 7.1 system og ser en film i 5.1, hvad sker der så, virker 6.1 -7.1 setup´et så optimalt, kan man høre i center bag ht´en(e) og mellem ht´ene eller slås de automatisk fra?  Hvis så, hvad er så pointet med at have 6.1 -7.1 tilsluttet?  Ved at 6.1 - 7.1 kommer til at overtage 5.1 om ???? år.

MVH  Kidd 

Weakness is just pain leaving the body.
Til top Vis Neo.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neo.

minii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Home Theater

Vi tager det billed som udgangs punkt. Mit rum jeg skal bruge til det, er ikke lige så kæmpe som det de beskriver, så jeg har faktisk min sofa stående helt op af vægen, og så skal jeg jo have center og sidehøjt. rimelig tæt på hovedet. Er det nogen god ide? Hvor skal center egentlig sidde? Må den sidde i loftet, og spille ned ad el. ? Den setup vi ser på nu, hedder den så 7,1?

For nu er jeg lidt væk igen. For mangler da baghøjt.

Btw. Hvad er THX?

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg forstår det på http://www.thx.com/, så er det 6.1 -7.1 system hvor du har 2 front ht´ere, 1 center, 2 bag ht´ere og 1 sub (=5.1)    +  2 center bag ht´ere splejset sammen og tilsluttet en center bag udgang på reicever  = 6.1  eller de 2 center bag ht´ere tilsluttet reicever som har 2 center bag udgange  = 7.1.  Ellers troede jeg at 7.1 var 5.1 system  + 2 mellem ht´ere som placeres mellem front og bag ht´ere.  Når man så sætter 1 eller 2 center bag ht´ere også, så har vi 8-9 af slagsen.  Er det hvad man kalder for 8.1 - 9.1.  Nej, spekulerer bare.  Håber nogen gider at svare som har forstand på den her avancerede teknik.

THX er det lydformat som mange biografer bruger i dag og anses for at være med det bedste.  Kan ikke forklare det ned i detaljer, der må være en guru her inde som kan forklare det sådan at de grønne kan forstå. 

Kidd

Weakness is just pain leaving the body.
Til top Vis Neo.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neo.

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej Minii

Puh det er mange spg...

Her kommer mit bud, nogle vil sikkert være uenig, men det er sådan min erfaring siger mig det vil fungere bedst for dig

Tror du er ved at have fat i det med 5.6 vs 6/7.1! 6.1 og 7.1 er principielt det samme, det er kun afhængig af om du bruger en eller to xtra baghøjttalere. Bruger du 1 hedder det 6.1 og bruger du 2 bliver det til 7.1 (hint antallet af højtt.) men de vil spille samme signal uanset om der er en eller to.

I dit tilfælde hvor du sidder helt op af bagvægen, vil du ikke få meget ud af at lave 7.1! 6.1 vil kunne fungere hvis du i din recivers setup justerere den miderste længere bagud, men der ville være meget mere at hente hvis du havde mere rum bag dig så du kunne få nogle på siden og nogle bag dig. (lidt som på billedet du selv brugte)

Alle højttalerne skal være samme mærke, og helst også samme serie, den eneste du "må" tage fra et andet mærke er subben. (voicematch som tidligere nævnt)

De forreste højttalere bør være i ørehøjde og centeren bør aldrig være under diskanterne på dine fronthøjtt. (Dette bliver i mange setups set bort fra af praktiske årsager, men integreres bedst i lyden højere end lavere)

Baghøjtt. skal sidde højt! ca 1 meter over din ørehøjde(når du sidder). Og hellere højere end lavere. (I praksis ofte helt op under luftet) En baghøjtt i ørehøjde, eller en gulvhøjttaler (og især i et rum som dit hvor de kommer tæt på) vil lave mere skade end gavn!

Håber dette hjælper dig.

Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken

minii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Munken - Det var en lækker forklaring! Bare lidt synd, jeg ikke kan få de el. en ekstra center på, da jeg tror det har en del at sige. Ved ikke lige om det er muligt at rykke sofaen lidt ud fra væggen, uden det generer,men hvis det er, hvormeget taler vi så om?

Rummet er 5m dybt, og 4m bredt. Dvss. sofan står i den længste ende:)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes