Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eltax: Concept 400 vs. Symphony 8.4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martintoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har svært ved at vælge mellem Eltax Concept 400 (1) og Eltax Symphony 8.4 (2) og håber der findes nogle brugere på forummet med relevante erfaringer, som de vil dele ud af

Højttalerne er til et nyt system, som jeg er ved at sammensætte til min lejlighed på små 25 kvm (!), og de skal formentlig drives af en NAD C352 integreret stereoforstærker på 2 x 80 W (3). Jeg erkender at det er et overdimensioneret system til min lille lejlighed, men det må også gerne kunne spille en større stue op en gang i fremtiden. Mit budget er stramt, da jeg er studerende, og min intention er at købe en forstærker, der vil holde det meste af livet, mens jeg sparer på højttalerne i første omgang og regner med at udskifte dem om f.eks. fem år. Lydkilden er udelukkende min PC. Jeg hører metal og klassisk rock (f.eks. Iron Maiden og Dire Straits). Mit nuværende udstyr er et par gamle Dantax reolhøjttalere (80 W vedvarende i 8 Ohm) drevet af et dårligt mini-anlæg (delene hører ikke sammen).

Når jeg har truffet valget, regner jeg med at bestille højttalerne fra Conrad International i Tyskland (4) og de nævnte priser stammer derfra (inklusiv fragt). Det lader til at priserne er utrolig lave i forhold til de fleste forhandlere i Danmark - forhåbentlig er der ikke noget lusk med i spillet. Jeg er også meget interesseret i erfaringer fra køb af hifi udstyr fra Tyskland (især fra Conrad International, selvfølgelig).

Eltax Concept 400

• Cirka 816 kr. for et par.

• Opbygning: 3-vejs basrefleks, 1" soft dome diskant, 5" mellemtone og 2 x 8" basser.

• Frekvensområde: 35-20.000 Hz.

• Effekt: 200 W vedvarende, 400 W peaks.

• Dimensioner (HxBxD): 90 x 26 x 28.5 cm.

• Vægt pr. stk.: 14.1 kg.

• ... se endvidere databladet på (1).

Eltax Symphony 8.4

• Cirka 1183 kr. for et par.

• Opbygning: 3-vejs basrefleks, 1" soft dome diskant og 2 x 6" basser.

• Frekvensområde: 32-22.000 Hz.

• Effekt: 115 W vedvarende, 230 W peaks.

• Dimensioner (HxBxD): 90 x 21 x 30.5 cm.

• Vægt pr. stk.: 11.5 kg.

• ... se endvidere databladet på (2).

Jeg er nybegynder indenfor hifi og er åben overfor al relevant input. Hvis du/I synes jeg skal kigge nærmere på en anden forstærker eller nogle andre højttalere, så tøv ikke med at skrive det. Det kan også være at min sammensætning af NAD-forstærkeren og Eltax-højttalerne er helt ...ehh... "forkert" - i så fald forklar hvorfor .

På forhånd tak.

(1) http://www.eltax.com/eltax/index.php?item=10&id=10208
(2) http://www.eltax.com/eltax/index.php?item=10&id=10233
(3) http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/N AD_C352_forstaerker_Graa.htm
(4) http://www1.int.conrad.com/   (søg på eltax)
Til top Vis martintoft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martintoft

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Ikke for at rakke ned på dit valg, men eltax er ikke lige frem et firma som er kendt for at lave gode højtalere. Med dit budget vil du blive meget bedre kørende ved at købe et sæt brugt Dali eller lignende, der bliver der brugt væsentligt bedre komponenter og kabineter.

MVH Trutta

Til top Vis trutta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trutta

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kender en kammerat der af vanvare har købt et par Concept 400. De lyder præcis som de ser ud. Billigt!

Jeg har en vis fordom over for producenter som f.eks. eltax/dantax. Nemlig at de laver billige køb og smid ud produkter. En fordom jeg desværre alt for ofte får bekræftet.

Tag hellere et smut ind til en KT-Radio/Hifi-Klub ell. lign. hvor de har alting stillet op. Klar til lytning. Man kan nemlig heller ikke læse sig til god lyd.

Det kan godt være at det på stående fod ikke er til meget hjælp, men det er det i sidste ende.

En tur på brugtmarkedet burde i øvrigt kunne indbringe et par fine højtalere i den prisklasse. Især de gamle Dali'er har meget at byde på for få penge.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Ja Eltax er ikke andet end noget billigbras som ser væsentlig bedre ud end det spiller! Noget brugt Dali ville nok være væsentligt bedre
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Eltax er nok ikke lige det mærke jeg vill smide mine spareskillinger efter. Det er dyrt at købe billigt, hvis man betaler for noget som ikke spiller ordentlig. Kig hellere efter nogle brugte Dali - Jeg tror du vil få meget mere glæde af dem. Det er, efter min mening, en fejldisponering at kombinerer en Nad forstærker til 4000, med Eltax højtalere. Køb brugt eller noget midlertidigt, indtil du får råd, hvis du ikke har råd til det hele i første omgang.

Mvh Lasse

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Der er ingen, som har besvaret dit spørgsmål, så det gør jeg:

hvis du nu SKAL vælge mellem de nævnte alternativer, så er det Symphony, som er klart det bedste valg! Eltax' Symphony-serie har faktisk fået rigtig gode anmeldelser i engelske hi-fi magasiner. Du vil måske ikke købe brugt og du har ikke råd til nyt Dali-udstyr, og derfor er dit valg faldet på Eltax. Det er der ikke noget i vejen med, men det har ingen af de andre  debattører  taget højde for.

Concept 400 højttaleren er bare noget oomph-oomph crap, som ikke duer til rigtig musik, kun techno.  Den burde være en disco-højttaler...

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Tja skal det være billig så kan jeg vel foreslå Dynavoice F6 Calvados (Har blitt testet av Norske Lyd og Bilde med gode resulteter (prisen taget i betragtning) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315428 dens lille bror Dynavoice Magic S-4  http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316854 har også fået gode test resultater fra Lyd og Bilde.

Utrdag af test af Calvados:
http://www.jmdata.as/f6.htm

Link til testen av lillebror
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120723 

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tilslutte mig de andres bud. Dali er bedre end eltax.

Se evt. efter Dali 104 omkring 4-700 kroner brugt, Dali 400 omkring 8-1200 kroner brugt eller den som jeg først ville tage et lyt til Dali 450 til omkring 1000-1600 kroner brugt.

De nævnte højttalere er alle fysisk mindre en Concept 400, men vejer mere, hvilket viser at de er bygget mere solidt, for jeg er ret sikker på at der ikke er bly i bunden...

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

@ Marius:

De højttalere, du nævner, virker som et ægte fund!! Er især vild med anmeldelsen af fattigmands-anlægget.

Gad dog godt at vide, om Komplett leverer i DK, og om det kan betale sig at købe via dem. Forsendelsen ville sikkert være dyr...

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Disse Symphony 8.4 koster jo ca. 4000 kr. pr. par her i DK. Det er mere end hvad nogle af Dalis modeller koster. Så burde de mindst være på højde med Dali, selv om de  koster en hel del mindre i Tyskland.  Gad  vide hvorfor?  Det  kan ikke kun være  momsforskellen....

Anyway, de burde være et fund til den pris = ca. 1200 kr. for et par. Men der er åbenbart ingen herinde, som har erfaring med Eltax' Symphony serie. Alle, der udtaler sig om Eltax, gør det på baggrund af fordomme, og ikke decideret erfaring med mærket.

Symphony er jo Eltax' TOP OF THE LINE højttaler, og den burde være noget værd.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

martintoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange indlæg med argumenter og meninger (sidstnævnte kan ikke være uvæsentlig, når nu musiklytning er sådan en subjektiv affære).

Især tak til Da_Saint for de mere nuancerede indlæg

Marius: Det ser desværre ud til at komplett.no ikke leverer til Danmark (1). Jeg har kigget efter en dansk forhandler af Dynavoice uden held. Det er godt nok irriterende, da Dynavoice F6 Calvados frister mig meget.

Nu er min plan enten Eltax Symphony 8.4 (i så fald kan jeg forsøge at formulere mine erfaringer her på forummet), Dali Concept 6 (2) eller et længerevarende kig på brugtmarkedet efter Dali.

(1) http://www.komplett.no/k/k.asp?action=custserv&topic=delwher e
(2) http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/DALI_Concept_6_hoejttaler_Kirsebaer.htm

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juli 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt!

Jeg har selv spurgt komplett.no om levering til DK, for de Dynavoice højttalere så meget fristende ud, men de leverer desværre ikke til os.

Jeg er selv blevet ret lun på Symphony 8.4 (tak for linket, forresten ), og vil måske købe dem, men jeg er nødt til at høre dem først. Dog er der ingen butikker, som har dem, kunpå nettet...

Held og lykke med at vælge de rigtige højttalere!

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har skam eltax, og har haft det i 4 år. Det er "oka" højttalere, men der er meget mere at hente fra andre mærker, og hvis det skal være til billige penge skal vi snakke brugt.

Jeg har hængt mine eltax fronter op på væggen (se mit link) og de spiller fint som baght'ere. Så jeg snakker ikke på baggrund af fordomme, men på mine erfaringer. Jeg har ikke fortrudt købet af eltax, men jeg ville have fået mere for pengene med noget brugt Dali.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Heh, jeg har også de samme Eltax Concept 200, som du har. MEN, jeg mener, at der er stor forskel på dem og så Symphony 8.4, og derfor kan man ikke bedømme Eltax mærket på baggrund af et par Concepts, som koster ca. 600 kr. pr. par.  Alle producenter har sådan nogle røv-billige varer, som man ikke kan bruge til noget i sammenligninger. Du synes f.eks. at dit Prosonic tv gør det helt fint, men jeg har kigget på dem, og de er ærlig talt ikke meget værd, mener jeg. Men dette betyder ikke, at det ER skod, for det er bare min mening.

Symphony 8.4 koster jo lige så meget som Dali, så noget må der være ved de højttalere. Hvordan de så kan koste en fjerdel i Tyskland, aner jeg ikke...

BTW, når jeg køber et par nye HT snart, har jeg også tænkt mig at bruge Concepts som bag-HT! Tror de vil gøre det temmelig godt, for de har en helt fin bas.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hej martin

Prøv på www.fynda.se de er pålidelige og det er samme firma som laver Dynavoice F6 erna. Jeg kan iøvrigt anbefale Proson outriggers til at sætte under.

Jag har selv haft et sæt F6 hjemme. Det er en pæn højtaler. Den lyder grimt lige fra kassen, men efter nogler timers tilspilning bløder den op og leverer et flot afbalanceret lydbillede uden aggresive tendenser. Det er vildt hvor meget man får for de små penge. Du kan købe nogle skum dimser til at sætte i den ene eller begge basporte hvis bassen bliver for kraftig. Jeg havde ikke brug for dem - men det bestemmes af lytterummet.

Dynavoice koster 995:- SEK for begge.

Proson outriggers koster ca. 249:- SEK for begge ht.

Proson skumdimser 2 x  29:- SEK

Du kan også ringe eller skrive til Fynda og de er sveriges (hvis ikke nordens) bedte nethandels site.

Hvis du vil købe nyt er det en god højtaler som ikke slår budgettet i stykker. Du kan begynde at spare op så du kan skifte når du med tiden danner dig et billede af hvad der betyder mest for dig lydmæssigt.

Til top Vis Soersch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soersch

martintoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Soersch: Fynda sælger ikke til Danmark længere

Jeg har modtaget denne mail fra dem:

From: "Joakim (Fynda.se / Factory-outlet.nu)" <info@fynda.se>
Subject: Re: Salg til Danmark
Date: Wed, 26 Jul 2006 08:24:20 +0200

Hejsan.
Vi skickar endast inom Sverige.
Vi har skickat till danmark förut, men eftersom det är för stor risk för
fraktskador så kan vi inte göra detta längre.

MVH
/Joakim
Fynda.se / Factory-outlet.nu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes