Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 6.1 surround setup, cent. rear ht. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.  Jeg har Yamaha Receiver RX-V630 som har Dolby Digital 6.1.  Har indtil nu brugt 5.1 setup.  Nu får jeg snart et par System Audio ht´ere som jeg vil bruge som center bag ht´ere og dermed fuldudnytte min Yamaha´s lyd system.  Spørgsmålet er så,

1.  kan jeg splejse de to ht. kabler sammen og tilslutte højtalerene til center bag udgangen på Yamahaen?  Bliver lyden fra dem 2 sammen ringere - kraftigere end hvis jeg bare nøjedes med at tilsluttede den ene højtaler til center bag?  Har nemlig hørt at hvis man splejser 2 ht. kabler sammen så forringes lydkvaliteten. 

2.  Nu har jeg kigget på http://www.thx.com/mod/products/speakermodes.html.  Der står at ved 6.1 - 7.1 setup er det best at have 2 center bag højtalere (monopole?) sammen til at få den bedste THX lyd og udnyttelse fra dem.  (Hvad betyder monopole? Er det nogen specielle ht.?) 

Er lidt forvirret fordi jeg har hørt mange steder at hvis man splejser 2 ht. sammen så får man bare ringere lyd ud fra dem.  Men det 6.1 setup hos www.thx.com har 7 ht´ere hvor 2 af dem er brugt som center bag ht´ere.  Så kan det ikke være anderledes end at de 2 er splejset sammen.  Eller hvad?

3.  De som har 6.1 - 7.1 system og ser en film i 5.1, hvad sker der så, virker 6.1 -7.1 setup´et så optimalt, kan man høre i center bag ht´en(e) og mellem ht´ene eller slås de automatisk fra?  Hvis så, hvad er så pointet med at have 6.1 -7.1 tilsluttet?  Ved at 6.1 - 7.1 kommer til at overtage 5.1 om ???? år.

MVH  Kidd 

Weakness is just pain leaving the body.
Til top Vis Neo.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neo.

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen.  Er der virkelig ingen som har forstand på det her,  eller måske har jeg forklaret det jeg tænker om dårligt?  Så nu prøver jeg en kortere version.

1.  Kan man sætte 2 center bag højtalere i et 6.1 Dolby Digital Surround Setup?  2.  Bliver lyden ringere af det?

1.  Hvis nej     og     2.  Hvis ja (ringere lyd),  kan I så forklare mig billedet de viser på  http://www.thx.com/mod/products/speakermodes.html, hvor de demonstrerer 6.1 og 7.1 setup og bruger det samme billede til det?

Håber nogen kan hjælpe.

MVH Kidd

Weakness is just pain leaving the body.
Til top Vis Neo.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neo.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes