| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer. Jeg har Yamaha Receiver RX-V630 som har Dolby Digital 6.1. Har indtil nu brugt 5.1 setup. Nu får jeg snart et par System Audio ht´ere som jeg vil bruge som center bag ht´ere og dermed fuldudnytte min Yamaha´s lyd system. Spørgsmålet er så,
1. kan jeg splejse de to ht. kabler sammen og tilslutte højtalerene til center bag udgangen på Yamahaen? Bliver lyden fra dem 2 sammen ringere - kraftigere end hvis jeg bare nøjedes med at tilsluttede den ene højtaler til center bag? Har nemlig hørt at hvis man splejser 2 ht. kabler sammen så forringes lydkvaliteten.
2. Nu har jeg kigget på http://www.thx.com/mod/products/speakermodes.html. Der står at ved 6.1 - 7.1 setup er det best at have 2 center bag højtalere (monopole?) sammen til at få den bedste THX lyd og udnyttelse fra dem. (Hvad betyder monopole ? Er det nogen specielle ht. ?)
Er lidt forvirret fordi jeg har hørt mange steder at hvis man splejser 2 ht. sammen så får man bare ringere lyd ud fra dem. Men det 6.1 setup hos www.thx.com har 7 ht´ere hvor 2 af dem er brugt som center bag ht´ere. Så kan det ikke være anderledes end at de 2 er splejset sammen. Eller hvad?
3. De som har 6.1 - 7.1 system og ser en film i 5.1, hvad sker der så, virker 6.1 -7.1 setup´et så optimalt, kan man høre i center bag ht´en(e) og mellem ht´ene eller slås de automatisk fra? Hvis så, hvad er så pointet med at have 6.1 -7.1 tilsluttet? Ved at 6.1 - 7.1 kommer til at overtage 5.1 om ???? år.
MVH Kidd  __________________ Tilfreds ejer af DVD: JVC DR-MH300. TV: Samsung PS-42P3S