| Forfatter |
|
Fumle Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har fundet mig følgende.
Front: Focal JmLab Chorus 726s
Bag: Focal JmLab Chorus 706s
Center: Focal JmLab Chorus CC700s
Skal en tur til Vejle og lytte, men kunne godt tænke mig lidt forhånds info om kvalitet og lyd, har ligeledes kig på Dali Ikon6, men savnede en smule bund "bas" uden sub tilsluttet.
Håber i kan hjælpe.
__________________ Når det regner bliver man våd
Fumle logik.....
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv F JL og er glad for det.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Fumle Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Jeg bruger selv F JL og er glad for det.
Center: Focal JmLab Chorus CC700s |
|
|
Hvilken Fronter benytter du ?. __________________ Når det regner bliver man våd
Fumle logik.....
|
| Til top |
|
| |
Antonx Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2006 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv hatt Cobalt og de har samme diskant? De er litt hard og spiss i øvre mellomtopne/diskant. Lyst lydbildet. Analytiske og meget hurtige. Rent og med høy oppløsning, god 3D. Litt svak nivå i bass. Men dette gjelder storebror så jeg kjenner ikke Chorus så godt.
__________________ Cary 303/300 - Sugden A21SE - Focal Utopia Micro BE - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse/Solstice 5
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 12 August 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften Antonx. Jeg er uenig, da jeg selv også har cobalt 816 S højtalere.
Hvis der er en ting disse højtalere ikke mangler så er det da bas???
Jeg har ikke hørt nogle højtalere i denne prisklasse og lidt til der kan levere sådan en dybbas som disse. Det var netop derfor jeg valgte dem. Hvis der bruges BKS Højtalerkabler så tager de lidt af spidsen og højtalerne spiller det de får besked på fra diverse komponenter i dit anlæg.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en ting mere. Delfilteret i Cobalt serien er bedre end i Chorus serien, så selv om diskanten er den samme lyder de slet ikke ens.
|
| Til top |
|
| |
Antonx Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Jeg har ikke hørt nogle højtalere i denne prisklasse og lidt til der kan levere sådan en dybbas som disse. Det var netop derfor jeg valgte dem. Hvis der bruges BKS Højtalerkabler så tager de lidt af spidsen og højtalerne spiller det de får besked på fra diverse komponenter i dit anlæg.
|
|
|
Da kan du umulig ha hørt mange høyttalere..... Mitt problem med Cobalt løste seg med en gang jeg fikk nye HT. Hørte ca 24 høyttalere til slutt... phuu endte med 3 til hjemmetest..
Savner ikke lyden fra Cobalt for å si det slik.. (mener ikke de er dårlige alså men de har svakheter i øvre mellomtone/diskant og er ikke noen råskinn på dypbass. Jeg ga dem nye sjanse 3 ganger, dempet rommet men ga til slutt opp. Ingen av de andre jeg hadde var i nærheten til å låte like hardt og lyst (gjelder først og fremst dårlige innspillinger). Mener ikke de er dårlige i bassen heller men jeg sanet litt mere trøkk. Ja jeg mener også de er noen av de bedre i klassen foruten svakhetene. __________________ Cary 303/300 - Sugden A21SE - Focal Utopia Micro BE - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse/Solstice 5
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antonx skrev:
DPetersen skrev:
|
| | |
Da kan du umulig ha hørt mange høyttalere..... Mitt problem med Cobalt løste seg med en gang jeg fikk nye HT. Hørte ca 24 høyttalere til slutt... phuu endte med 3 til hjemmetest..
Savner ikke lyden fra Cobalt for å si det slik.. (mener ikke de er dårlige alså men de har svakheter i øvre mellomtone/diskant og er ikke noen råskinn på dypbass. Jeg ga dem nye sjanse 3 ganger, dempet rommet men ga til slutt opp. Ingen av de andre jeg hadde var i nærheten til å låte like hardt og lyst (gjelder først og fremst dårlige innspillinger). Mener ikke de er dårlige i bassen heller men jeg sanet litt mere trøkk. Ja jeg mener også de er noen av de bedre i klassen foruten svakhetene.
Hov Hov jeg har hørt på mange højtalere så klap lige hesten, og så kommer det an på så meget andet du har i dit setup. Når det er sagt:
Hvor lang tid havde du dem på prøve?? Var de tilspillede?? Lyden bliver dobbelt så god på alle områder i løbet af 3 Mdr. Ca.
Som sagt har jeg har nu lyttet på en del forskellige højtalere uden at have tal på hvor mange. Der var ingen anden højtaler i prisklassen (16000) for 2 år siden der kunne hamle op med den i kontrolleret dybbas, formidling af detaljer og " ud i rummet oplevelse". På dette tidspunkt hørte jeg på 16 forskellige højtalere. Man kan let trække højtalerne med en billigere forstærker, men højtalerne følger med op hvis man som jeg har sat en rotel rb1090 på til at trække dem. Rotel er varm, fyldig og luftig i toppen og passer perfekt til disse højtalere. Der var en anden højtaler der var bedre i bunden (Sonus faber) men det var også en anden prisklasse.
Jeg har i dag stadig højtalerne til at stå men de skal sælges da jeg har købt andre højtalere med klare detaljer og en bas der går dybt.
Jeg har efterhånden efterfølgende været ved næsten alle HIFI-Forretninger i DK og har stadig denne holdning. Jeg afviser ikke at de er lyse i toppen, men til prisen.....
Der er dog kommet flere konkurrenter siden, men det er en smagssag. Antonx fik løst problemet med andre højtalere der passede til hans anlæg, og jeg fandt højtalerne der passede til mit anlæg, og har ikke fortrudt mit køb. Jeg har bare opgraderet. Så for at afslutte kan jeg kun råde til at man finder ud af hvilken lyd man kan lide og lytte derefter. Derefter kan man beholde nogle dele af anlægget og opgradere med andet hvis lydfilosofien er i orden.
|
| Til top |
|
| |
Antonx Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
De var ikke til prøve, jeg eide dem. Den norske importøren selger dem meget billig (8.500,- paret) så jeg ble fristet. Aner jeg en redsel for kritikk foran salg her? Jeg var nervøs for at jeg kritiserte for mye i min egen tråd ("ny lytterunde" på www.hifisentralen.no ). Og kun én viste interesse og han kjøpte dem. Litt etter spurte han om kabler på forumet som passer dem ettersom de var litt harde i øvre mellomtone.
Jeg hadde dem i bare 3mnd og har hørt at de blir bedre med tiden. I begynnelsen var de rett dårlige men de ble bedre i allefall.
Sitat;
Der var ingen anden højtaler i prisklassen (16000) for 2 år siden der kunne hamle op med den i kontrolleret dybbas, formidling af detaljer og " ud i rummet oplevelse
Det kan jeg godt tro. Dette er de sterke sidene. Stram kontrolert bass med mye detaljer og et godt stereopespektiv. Focal greier på en eller annen måte å "renske opp" lydbildet slik at fokus bli meget tydelig men går litt på bekosning av klangen utenfor ikke er så godt formidlet om du skjønner. Det er stillere utenfor fokus.
I et godt dempet rom og med snill/mørk elektronikk er de meget gode.. Men de er kresne... dårlige innspillinger blir avslørt til gangs.
Selvfølgelig kommer egne preferanser inn i bildet. Noen liker den lyse analytiske Focal lyden andre den mørke og litt nasale Sonus Faber lyden. Jeg fant lykken med ProAc som er veldig nøytale. __________________ Cary 303/300 - Sugden A21SE - Focal Utopia Micro BE - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse/Solstice 5
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaa, det er aldrig godt med kritik af højtaleren før de skal sælges så det har du vel ret i.
Men jeg kan nu godt lide de detaljer de kommer med, men har samme opfattelse som du har. Hvis det er en dårlig optagelse så kan det høres. Men man kan godt få den lyse klang af højtaleren dels ved tilspildning og dels ved et andet andet kabel og så spiller de rigtig godt.
Jeg var også lige ved at sælge mine og spurgte forhandleren om det kunne passe at de skulle være så lyse. Han sagde at jeg bare skulle vente og 6 mdr. efter var det meste af den lyse top væk, og resten klarede mine BKS kabler.
8500 for et par??? Det var billig. Ja lyd det er som så meget andet smag og behag
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 14 August 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fumle skrev:
|
Hej
Har fundet mig følgende.
Front: Focal JmLab Chorus 726s
Skal en tur til Vejle og lytte, men kunne godt tænke mig lidt forhånds info om kvalitet og lyd, har ligeledes kig på Dali Ikon6, men savnede en smule bund "bas" uden sub tilsluttet.
Håber i kan hjælpe.
|
|
|
Har du prøvet Ikon 7, det kunne være den gav det ekstra der manglede?
|
| Til top |
|
| |
Fumle Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps prøvede Ikon7 oxo gav ikke det sidste, ville gerne kunne høre f.eks R.A.T.M uden at skulle slutte en sub til, syntes ikke rigtig en sub høre sig til under normal musik....
Men jeg fandt mine højtalere det blev til AudioVector Mi3Super, den havde det jeg var på udkig efter....Nice de kommer mandag eller tirsdag.
Eneste minus skal ud og have nu center og bagH. så nu må vi se hvad konen siger, Foooork alt det tøj hun skal ud og have til gengæld.... __________________ Når det regner bliver man våd
Fumle logik.....
|
| Til top |
|
| |
Antonx Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Jaa, det er aldrig godt med kritik af højtaleren før de skal sælges så det har du vel ret i.
Men jeg kan nu godt lide de detaljer de kommer med, men har samme opfattelse som du har. Hvis det er en dårlig optagelse så kan det høres. Men man kan godt få den lyse klang af højtaleren dels ved tilspildning og dels ved et andet andet kabel og så spiller de rigtig godt.
Jeg var også lige ved at sælge mine og spurgte forhandleren om det kunne passe at de skulle være så lyse. Han sagde at jeg bare skulle vente og 6 mdr. efter var det meste af den lyse top væk, og resten klarede mine BKS kabler.
8500 for et par??? Det var billig. Ja lyd det er som så meget andet smag og behag
|
|
|
Jeg fikk prøv en MIT kabel og det hjalp. En selger så til meg; "Hva ?? Tar du konlusjonen etter 3 mnd? Det kan du ikke!" Men etter at jeg sa ja kanskje jeg burde vente litt, sa han; " Om du har tid til å vente et år da??"
Importøren i Norge er kjent for å alltid gi store rabatter. Hans salgsmetodikk. Kjøpe opp store kvanta og selge billig. Han kjøpte et trailerlass av Cobalt (restene fra fabrikken?). __________________ Cary 303/300 - Sugden A21SE - Focal Utopia Micro BE - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse/Solstice 5
|
| Til top |
|
| |