Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vil dette ødelægge mine højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Quickmcj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2005
Status: Offline
Sendt: 13 August 2006 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt på et lille spørgsmål:

Hvis D/A converteren fra fks. en CDafspiller ikke har tilstrækkelig med forsyningsspænding vil den begynde at klippe det analoge signal (og derfra påbegynde at ligne et digital signal). Hvis en forstærker sendte dette signal videre, forstærket op, hen til højtaleren, vil højtaleren efter noget tid spille membranen skæv såvidt jeg ved. Jeg tænker specielt på fks. et lydkort man bruger i en HTPC. Der er jo både D/A converter men også indbygget forstærker så man kan styre styrken på udgangen. For så vil jeg jo selvfølgelig ikke ha det godt med at sende et hvilket som helst lydsignal udfra min PC på 100% volumen. Kan der ske en klipning af det analoge signal fra en D/A converter/udgangstrin overhovedet?

Håber i kan hjælpe.

Til top Vis Quickmcj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Quickmcj

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 August 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at selve D/A converteren giver problemer, men en evt. operationsforstærker mellem D/A converteren og udgangsstikket på dit lydkort kan vel godt overstyres. Jeg har da hørt forvrængning fra min PC hvis jeg har skruet for meget op for styrken. Man kan vel også forestille sig at signalet kan blive så kraftigt så du overstyrer indgangen i din forstærker. Det der sker når signalet klippes er at du får et  " firkantsignal " som lyder meget forvrænget. Du burde altså kunne høre det hvis det sker. Det er det samme der sker hvis man spiller for højt på sin forstærker, der sker klipningen så bare i udgangstrinnet.

Et firkantsignal indeholder udover grundtonen et stort antal ulige harmoniske overtoner i modsætning til en ren sinustone. Når signalet så når højttaleren, vil alle disse overtoner så i delefilteret sendes til diskantenheden der slet ikke er dimensioneret til så stor effekt. Derfor er det næsten altid diskantenheden der brænder af når man spiller for højt evt. til en fest hvor man måske ikke lige er opmærksom på forvrængningen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 August 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg bryder ind med et spørgsmål, men vil det så sige at man ikke kan spille lige så højt med en computer kontra en cd-afspiller f.eks.?

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 August 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Nej, det kan du godt. Der hvor jeg kan forestille mig at der kan opstå problemer er hvis man kan skrue så meget op for lyden så signalet bliver væsentlig kraftigere end signalet fra en cdafspiller eller hvis signalet er klippet/forvænget p.g.a. overstyring i lydkortet. Det afhænger af lydkortet og den software du bruger. Jeg vil dog mene at det lyder så grimt så du burde kunne høre det når det sker.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 August 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Oka, tak.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Quickmcj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2005
Sendt: 14 August 2006 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

Efter som man kan styre volumen på lydkortet, må man vel regne med at der sidder en operationsforstærker.

Men ja man burde vel kunne høre det, vil bare ikke ha mine højtalere ødelagt :)

Tak for svaret.

Til top Vis Quickmcj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Quickmcj

CenobiteDK
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 August 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ellers kan du bruge digital-udgangen, hvis du har sådan én. Så ordner forstærkeren konverteringen med formentlig mere headroom.

Til top Vis CenobiteDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CenobiteDK Besøg CenobiteDK's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes