| Sendt: 13 August 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at selve D/A converteren giver problemer, men en evt. operationsforstærker mellem D/A converteren og udgangsstikket på dit lydkort kan vel godt overstyres. Jeg har da hørt forvrængning fra min PC hvis jeg har skruet for meget op for styrken. Man kan vel også forestille sig at signalet kan blive så kraftigt så du overstyrer indgangen i din forstærker. Det der sker når signalet klippes er at du får et " firkantsignal " som lyder meget forvrænget. Du burde altså kunne høre det hvis det sker. Det er det samme der sker hvis man spiller for højt på sin forstærker, der sker klipningen så bare i udgangstrinnet.
Et firkantsignal indeholder udover grundtonen et stort antal ulige harmoniske overtoner i modsætning til en ren sinustone. Når signalet så når højttaleren, vil alle disse overtoner så i delefilteret sendes til diskantenheden der slet ikke er dimensioneret til så stor effekt. Derfor er det næsten altid diskantenheden der brænder af når man spiller for højt evt. til en fest hvor man måske ikke lige er opmærksom på forvrængningen.
|