| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har glemt det, hvordan er det nu lige at det er med ohm?
En 4 ohm´s ht er sværer at trække end feks en 8 ohm´s ik?
Michael
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jo færre ohm, jo svære er højtalerne at trække.
Formlen hedder: Watt= Volt x Ampere.
Og jo flere Ampere, jo vanskeligere er det for forstærkeren at trække.
Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
trutta skrev:
|
Ja jo færre ohm, jo svære er højtalerne at trække.
Formlen hedder: Watt= Volt x Ampere.
Og jo flere Ampere, jo vanskeligere er det for forstærkeren at trække.
Mvh Trutta
|
|
|
Mange tak for opfriskningen af den gamle læredom 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sandhed med visse modifikationer!
Måske nok mere sandt med rør, for de vil hellere give spænding end strøm.
En moderne veldimensioneret transistorforstærker burde afgjort ikke have problemer med at afgive sin (tilnærmelsesvis) fulde spænding i en 4 ohms belastning. Men er der tale om en lille dårligt konstrueret sat, har den det nok bedre med 8 ohm
Herudover er der ikke nogen højttalere som er rent det ene eller det andet. Modstanden varrierer hen over frekvensområdet så det kommer også an på hvor den lave belastning ligger. Elektrostater dykker ofte til under 1 ohm ved 20kHz, men da der ikke er meget musik der, betyder det sjældent noget. En lave impedans ved 50-100 Hz er derimode ikke særligt godt, specielt ikke hvis der ligger store fasemæssige spring. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
En sandhed med visse modifikationer!
Måske nok mere sandt med rør, for de vil hellere give spænding end strøm.
En moderne veldimensioneret transistorforstærker burde afgjort ikke have problemer med at afgive sin (tilnærmelsesvis) fulde spænding i en 4 ohms belastning. Men er der tale om en lille dårligt konstrueret sat, har den det nok bedre med 8 ohm
Herudover er der ikke nogen højttalere som er rent det ene eller det andet. Modstanden varrierer hen over frekvensområdet så det kommer også an på hvor den lave belastning ligger. Elektrostater dykker ofte til under 1 ohm ved 20kHz, men da der ikke er meget musik der, betyder det sjældent noget. En lave impedans ved 50-100 Hz er derimode ikke særligt godt, specielt ikke hvis der ligger store fasemæssige spring.
|
|
|
Mange tak for dit fyldstgørrende svar også. Desværre har jeg ikke helt fulgt med i fysiktimerne for 30 år siden, eller os lærte vi bare intet om disse ting, det kan jeg sg ikke huske? 
Grunden til at jeg spørger er denn ht som findes i 3 versioner
http://www.nysound.com/exec/servlet/CategoryServlet?action=p roductdetail&itemID=jus-2424-01011&formID=0
og så skulle jeg lige høre....
Kan godt se på sitet at der kun er 1 version vist, men fandt en site hvor der er en "lille bror" til dem også
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nok en lidt speciel højttaler .... 5 vejs med 2 super diskanter? Det kan da aldrig gå godt (kamfiltereffekt og udfasning). Ser ellers ud til at man får meget vægt for pengene! Men hvordan de så spiller ....? Det kan man ikke rigtigt læse sig til.
Ville ikke være så meget bekymret over de 4 ohm. Er mere betænkelig ved et 5 vejs system med mange delefrekvenser og komponenter samt ikke mindst impedans og fasemæssige komplikationer. Hvorfor bruge 3 "dårlige" diskanter i stedet for een der kan dække hele området?
Findes der en hjemmeside for Jungson?
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Godt nok en lidt speciel højttaler .... 5 vejs med 2 super diskanter? Det kan da aldrig gå godt (kamfiltereffekt og udfasning). Ser ellers ud til at man får meget vægt for pengene! Men hvordan de så spiller ....? Det kan man ikke rigtigt læse sig til.
Ville ikke være så meget bekymret over de 4 ohm. Er mere betænkelig ved et 5 vejs system med mange delefrekvenser og komponenter samt ikke mindst impedans og fasemæssige komplikationer. Hvorfor bruge 3 "dårlige" diskanter i stedet for een der kan dække hele området?
Findes der en hjemmeside for Jungson?
|
|
|
Jamen det gør der da bestemt den er http://www.jungson.com/content/product_pages/msseries.htm
|
| Til top |
|
| |
adamt Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
[PHvorfor bruge 3 "dårlige" diskanter i stedet for een der kan dække hele området?
|
|
|
Hvorfor bruge tre dårlige enheder i en højtaler, og kæmpe med delefrekvenser, i stedet for at bruge een god enhed der kan dække hele
området?
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
adamt skrev:
janils skrev:
[PHvorfor bruge 3 "dårlige" diskanter i stedet for een der kan dække hele området?
|
|
|
Hvorfor bruge tre dårlige enheder i en højtaler, og kæmpe med delefrekvenser, i stedet for at bruge een god enhed der kan dække hele området?  |
|
|
Hmm kan godt få øje på det som du siger, men så alligevel ikke.... Jeg ved ikke hvordan det er idag, men for mange år siden var der flere som forsøgte sig med fuldtone enheder uden godt resultat 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke mange oplysninger på den hjemmeside! Hverken om opbygning, delefilter eller enheder.En Googling gav heller ingen hits. Den ene supertweeter må side på bagsiden, hvilket giver lidt mere fornuft.
Der er jo ikke tale om fuldtone, men blot en god diskant som kan dække området fra et par kHz og op - dem findes der mange af. Eller hvis de vil køre 4-vejs så måske fra 3.000 Hz og op. Ellers findes der faktisk ganske glimrende fuldtoner i dag - men de er dyre!
Ville ikke turde kaste mig ud i sådanne højttalere, uden at have hørt dem før.
Kan se den danske importør har nogle mindre Jungson på tilbud ... de virker langt mere fornuftige 
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh. lige en bemærkning om det oprindelige spørgsmål: En forstærkers output er begrænset både på spændings- og strømsiden. Hvis en forstærker et opgivet til, lad os sige 100W ved 8 ohm, så kan man godt gå ud fra, at det repræsenterer den største strøm, den kan levere (og det er så ca 3,5 A). Hvis man så sætter 4 ohms højttalere på den, kan den nok stadig kun levere 3,5 A, hvilket bliver 50W. Hvis man prøver at skrue højere op, overbelaster man sandsynligvis udgangstrinnet.
Omvendt, hvis den opgivne effekt er 100W/4ohm. Så kan den altså levere 5A. Men man må formode, at der ligger en begrænsning i spændingen (da fabrikanten typisk vil opgive effekten ved den impedans, der giver den højeste værdi) på 20V (det er RMS værdien). Hvis man så kobler den til 8 ohm, kan den stadig kun levere 20V, hvilket igen kun giver 50W, men her kan man skrue så meget op, man vil, uden risiko; den giver bare ikke mere effekt.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] (rattanhuset)
Hmm kan godt få øje på det som du siger, men så alligevel ikke.... Jeg ved ikke hvordan det er idag, men for mange år siden var der flere som forsøgte sig med fuldtone enheder uden godt resultat  [/QUOTE] Hvad med alle de der lave horn - er det ikke fuldtone enheder - og i flere tilfælde med et godt resultat __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
(rattanhuset)
Hmm kan godt få øje på det som du siger, men så alligevel ikke.... Jeg ved ikke hvordan det er idag, men for mange år siden var der flere som forsøgte sig med fuldtone enheder uden godt resultat 
[/QUOTE]
Hvad med alle de der lave horn - er det ikke fuldtone enheder - og i flere tilfælde med et godt resultat [/QUOTE]
Det kan du naturligvis have ret i, men "horn" er ikke, eller os er det mig som ikke følger med, noget der bliver lavet/solgt i samme udstrækning mere som det har været...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel bare mig der er en f...ing anakronisme - men jeg synes der noget smukt i at lægge håndværket i kabinettet og omsorgen i den enkelte enhed - eller som Dame Edna sagde " call me old fashioned" ... Jeg kunne godt tænke mig sådan et par http://www.thehornshoppe.com/ og alt som lowhter har på tapetet er da også guf - jeg tror horn fortjener en renæsance IMHO
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.lowtherloudspeakers.co.uk/EXseries.html
Er det en fuldtone, når der sidder en diskant i midten.?? Det gjorde der ikke på mine Coral flat 10 et eller andet.
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
er lowther dual concentric eller coaxcial enheder - jeg troede det var fuldtoner - sorrry !!!! og nej nu så jeg din link jeg tror jeg trækker det sorry tilbage - der er en phaseplug eller noget andet djævelskab - de skriver selv at det er en full range og de opgiver ingen delefrekvenser som fx tannoy
Anyway dem har jeg ikke råd til men jeg kan da med selvsyn konstaterer at mine coral flat 5,8 og 10 og mine beta 8 aller er fultoneenheder omend der sidder en ordenlig citronpresser midt i beta 8eren
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er mere bekymret over prisen på de 5-vejs Jungsson, der kan altså ikke være brugt mange kroner på udviklingsarbejde.
Morten
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de er lavet i Kina og en Kinesisk ingenør får 3 kr. om dagen dvs ½ dollar og sættet koster 1650 dollars - og der bliver solgt en 40 fods container (minimum ved kina handel  ) hvilket nok svarer til 5000 sæt indbringer det ca. 8250.000 dollars. Ved lukrativ Kinahandel kan du 5 doble de salgs pris i forhold til udsalgsprisen hvilket vil sige at de har fået 1.650.000 dollar for at lave dem eller 330 dollar - pr stk. hvis udviklingsomkostningerne opgøres pr sæt til ca. 5 dollar omregner du det til 1o timer gange 5000 altså 50.000 timers udviklingsarbejde - da der altid skal være to om tingene og en tredie til at overvåge og atter to til at lave det hele om pga fejl i kina bliver det lige rundt regnet 10.000 udviklingstimer der er lagt i processen. tilbage til højtalerne hvor kabinettet koster 20 dollar og enhederne 100 dollar er der altså pr sæt en fortjeneste på 330 dollar - 5 -20 -100 dolaar = 205 dollar pr. sæt eller 1.025.000 dollar eller ca. 6 millioner danske kroner . De kan selvfølgelig have undgået at bruge noget på udvikling men så sælger de nok ikke hele containeren
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi lige få et par ting på plads omkring Kinahandel:
En kinesisk ingeniør koster lidt mere end ½$ pr. dag. Mindstelønnen i Kina er ca. 75$ pr måned, men den er "forbeholdt" gadefejere og lignende. En ingenør koster ca 1/3 af en dansk ingeniør, og er nogenlunde ligeså kompetent.
Og der går altså også almindelig post fra Kina, man behøver ikke at købe en hel container. Og selvom man gør, kan der jo være mange forskellige slags varer i såden en.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske overdrev jeg lidt - men jeg tror altså der har været råd til udviklingsarbejde - hvis man skal bekymre sig om noget skulle det være det man ikke kan se - men selv der er de ved at komme efter det. - personligt synes jeg de er lidt monstrøse at se på men lyder det godt er det jo et valg - mine største ht er 60 x60 x 130 og de er sku heller ikke kønne selvom jeg arbejder på sagen.
|
| Til top |
|
| |