| Forfatter |
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har som nogen af Jer ved, haft et sæt VA Beethoven Baby Grand som jeg var superglad for, men som jeg var nødt til at skille mig af med igen.
Jeg er nu ved at overveje indkøbe af et nyt sæt VA og er faldet lidt for Mozart Grand.
Er der nogen der kan fortælle mig lidt om hvordan lyder, og meget gerne i forhold til Baby Grand.
Er det kun dybbassen der er forskellen, eller er der andet?
Skyd løs.... __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Gå ind på www.stereophile.com og søg på de to, de er begge testet derinde, og der er målinger og alt. Mozart er lavet så man bør vende diskantens polaritet om, hvilket de også skriver der i testen.
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom dog forbi og lyt! :D
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
| Gå ind på www.stereophile.com og søg på de to, de er begge testet derinde, og der er målinger og alt. Mozart er lavet så man bør vende diskantens polaritet om, hvilket de også skriver der i testen. |
|
|
Det clash'er med min opfattelse af at en højttalerproducents serie blot ændrer sig nedefter. Uden at jeg skal søge efter og læse alt der er skrevet herom i VA's modeler, kan du så lige kort resumere hvad det går ud på?
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Gå ind på www.stereophile.com og søg på de to, de er begge testet derinde, og der er målinger og alt. Mozart er lavet så man bør vende diskantens polaritet om, hvilket de også skriver der i testen.
|
|
|
Det liger jo umiddelbart en fejl fra producenten? Men hvis anmelderen ikke kunne høre en fejlfaset diskant, tyder vel på at begge højttalere havde samme fejl? Og så er det måske en bevidst handling for at opnå en bestemt lyd? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mi scusa, men den Mozart der bliver omtalt på stereophile er fra 1997... Der er kommet en ny model siden (Vienna Mozart Grand)
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 06 Juni 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Ja der er godt nok mange interessante tests, at læse der.......
Mvh. __________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hclyd skrev:
| Ok. Ja der er godt nok mange interessante tests, at læse der....... |
|
|
Jep, for alle os der ikke forhandler konkurrende mærker er der sikkert rigeligt at tage fat på.......
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og lyden har en anden farve idag.  __________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser man på Viennas hjemmeside måles hver højttaler flere gange op imod en reference udvalgt af konstruktøren selv. Så den fasevendte diskant må være bevidst....  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld syncroniq, men linket til stereophile er nu i min foretrukne, tak for det.
Men man skal åbenbart bare svines til her, selvom der gives et link videre til meget andet end det omtalte, hvad man kan drage nytte af. __________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hclyd skrev:
Men man skal åbenbart bare svines til her, selvom der gives et link videre til meget andet end det omtalte, hvad man kan drage nytte af. |
|
|
Nu ved jeg selvfølgelig ikke om du refererer til mit indlæg som tilsvining (jeg har svært ved at forestille mig det), men lad os blot konstatere at du ikke behøver udsende PB til alle deltagere i en tråd om hvordan et vist højttalermærke måler fordi dit indlæg bliver slettet af administratoren, Hr. Branchemedlem!
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, og jeg bestemmer heldigvis selv, hvem jeg vil sælge til hr forbruger. Og forestillingsevnen er jo din egen sag, og jeg giver snart det her forum op, for jeg er her mere som privatperson som branchemedlem, og det er ikke tilladt, at komme med sine uforbeholdne meninger om en skid.
Kun positive indlæg fra branchemedlemmer, ellers slettes indlæg, og rygklappere skælder og smælder
Og personfnidder er ikke forbudt for alle
Jeg melder mig ud, for det er et dikteret forum, og folk burde være voksne nok til at skelne, om det er for egen reklame eller ej, samtidig er ytringsfriheden gået fløjten.
Tak for kaffe  __________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 05:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er da her i nu - kan jeg se
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg håber ikke folk falder for taler som "Delefilteret tog lidt over et år at udvikle", Alt bliver målt igennem og lyttetestet imod en reference", "Vi måler alle kondensatorer igennem og macher dem" blablabla....
Filterkomponenterne i VA er af alm kvalitet. Induktive modstande og alm små kondensatorer, hvilket man kunne forvente til prisen.
Og nu lidt fase.....
Fase er ikke "tænd"/"sluk", men varierer. Af en diskant er fasevendt forkert, gør ikke nødvendigvis at den faser 100% hvis man vender den. Det kan man også se på målingen, at den sumerer ikke helt, som om den vendes. Det tyder på at de ikke har styr på fasen overhovedet.
Så ren teknisk ligner det en katastrofe. Ligesom den lille VA hifidelity testede.
MEN. hvis folk kan lide lyden, så er det jo ligegyldigt som sådan.
Så tag ud og lyt til en, og tag bagefter ud og lyt til andre, gerne samme dag. Lov dig selv ikke at købe noget den dag, da man ellers nemt falder for sælgeres taler. De har også højttaleren dagen efter :)
Personligt (og det er ikke til diskution) foretrække jeg højttalere det både måle og lyder godt. Så ved jeg at informationerne gengives tættere på det oprindelige kildemateriale. Fase er en ret vigtig ting.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan en højttaler, eller en cd-afspiller eller forstærker, måler er mig komplet ligegyldigt, hvis jeg er tilfreds med lyden. Og nej, jeg KAN ikke høre forskel på sikringer 
Al reproduceret musik er... netop reproduceret. Derfor gi'r det for mig ingen mening at gå efter en reproduktion der er 100 % lig den originale optagelse. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, målekorrekthed eller ej.
Hører vi musik for at høre musik, eller for at finde fejl i anlægget..? Og hvordan ved vi lige, at det vi tror vi hører er akkurat det som producenten har tænkt sig? 
Noget helt andet, og måske den faktor der ikke kan sættes pris på og som ikke kan måles, er glæden ved at eje noget man synes er godt, uanset om man udnytter dets potentiale fuldt ud eller ej. Jeg kører f.eks. aldrig 220 km/t i min bil, men jeg ved den kan, og det er da fedt.
Mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Brok > Selvfølgelig behøver en højttaler ikke at være +/- ½dB og en perfekt fase for at lyde godt. Men der er altså grænser i mine øjne. De der måler jo ikke engang inden for +/- 10dB (normal hifi bør være max eller under +/- 3dB). Det er hele 20dB den synker ved 2800Hz !
20 dB !
Tager vi deres Beethoven grand, måler den +/- 5dB inden for 2000Hz område.
Tager vi deres Mahler måler den +/- 8 dB imellem 3000-10000Hz. Den redes så lidt ved at den måler bedere hvis man placere mikrofonen lavere end diskantens højde.
Men burde man ikke have mere styr på frekvensgangen som stor højttaler producent?
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Brok > Selvfølgelig behøver en højttaler ikke at være +/- ½dB og en perfekt fase for at lyde godt. Men der er altså grænser i mine øjne. De der måler jo ikke engang inden for +/- 10dB (normal hifi bør være max eller under +/- 3dB). Det er hele 20dB den synker ved 2800Hz !
20 dB !
Tager vi deres Beethoven grand, måler den +/- 5dB inden for 2000Hz område.
Tager vi deres Mahler måler den +/- 8 dB imellem 3000-10000Hz. Den redes så lidt ved at den måler bedere hvis man placere mikrofonen lavere end diskantens højde.
Men burde man ikke have mere styr på frekvensgangen som stor højttaler producent?
|
|
|
Syncroniq:
Nu er jeg selvfølgelig sikkert farvet af at jeg selv har omtalte højttaler (så går man jo automatisk lidt i forsvarsposition ), men har du set frekvenskurven for den nye Mozart grand? Jeg er ret sikker på at det er den Brian har øje på... Modellen du refererer til er jo en højttaler der næsten er 10 år gammel, og Mozart grand ser jo noget anderledes ud... Glæder mig til at høre fra dig :)
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Har ikke set frekvenskurver for den nye, men vi kan da lave nogen hvis du er frisk. Jeg har Clio 7.3 måleudstyr, samme som fabrikkerne bruger og du har højttaleren.
Men stadig, de andre de laver måler jo ikke bedere. Den helt lille de laver (Haydn grand) måler jo faktisk dårligere end noget andet man har set længe. Den er testet i HiFidelity nr 8, 2005 side 44. (18dB forskel fra 3000Hz til 12000Hz).
Hvis du vil have dine højttalere målt, er jeg frisk på en sjov dag.
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 07 September 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Jeg håber ikke folk falder for taler som "Delefilteret tog lidt over et år at udvikle", Alt bliver målt igennem og lyttetestet imod en reference", "Vi måler alle kondensatorer igennem og macher dem" blablabla....
|
|
|
Der må jeg skuffe dig .
Hver højttaler bliver målt også enheder og de andre dele .
Delefilter bliver lavet af peter i wien , de bliver så samlet i tyskland af et tysk firma der også laver til andre .
Tro også et af de tyske blade har skrevet om det da de var på besøg ved dem for nogle md siden .
Men det er der nu ikke noget i mange andre mærker gør det også , det er helt normalt .
Længer er den ikke .
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |