Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Logitech Z5500Digital eller Hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peng0
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 September 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hej brugere af HIFI4all...

Jeg overvejer at opgradere herhjemme - og står lidt ved en korsvej, som jeg håber i kan hjælpe mig videre ud af.

Jeg har i øjeblikket et Logitech PC-højtaler system m. (2.1) og en KEF sattelit Model 70S som sidder på en gammel NAD7020e forstærker, via et Roland SC7 lydmodul. Det spiller tilforladeligt, men er på ingen måde en god oplevelse. DERFOR:

Jeg overvejer bare at købe et sæt Logitech Z5500Digital til min computer og bruge det som alene - men vil det bedre kunne betale sig at investere i en (brugt?) forstærker og et sæt højtalere? Jeg er lidt blank på området og håber i kan give mig nogle gode konkrete råd. Logtechsættet koster kun 2400,- og jeg har et Soundblaster Audigy2Platinium kort, som spiller ret godt.

Det er måske lidt offtopic, idet jeg tænker på at investere i PC-højtalere, som i måske ikke kender, men jeg er meget i tvivl om jeg skulle købe et sæt almindelig almindelige højtalere og en forstærker i stedet?

(http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=101822)
Til top Vis peng0's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peng0

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 September 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel an på hvad du skal bruge det til, og ikke mindst hvad du forventer at få ud af det..?

Nogen af Logitechs store højttalersæt (store i PC-sammenhæng!) kan da spille rimelig højt, men de er efter mine begreber ikke beregnet til f.eks. at skulle spille en stue på 30 kvm op. PC-højttalere kan vel nærmest sammenlignes med nærfeltshøjttalere - de er konstrueret til at lyde bedst på kort afstand, og det ER nok de fleste der sidder mere end 2 meter væk fra et sæt PC-højttalere.

Når det er sagt, hvis det er et rum eller værelse på 10 kvm og ikke en stue der skal spilles op, så vil sådan en Logitech sag formentlig være lige så godt (eller skidt, afhængig af perspektiv) som så meget andet i sammenlignelig prisklasse (læs: Hometheater-in-a-box anlæg til 2-3000 kr).

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

peng0
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har et værelse på ca. 20 kvm og jeg vil gerne kunne spille det op, men det primære er ikke om de kan spille højt. Jeg vil gerne have at det lyder godt, at der er en fuld lydskala (hvis det er ordet) og at man kan spille Nessun Dorma fra La Traviata eller 'Hatta be played on a jukebox' med Rage against the machine uden at det lyder dårligt. Og alt sammen til en 2-3000 kr

Jeg har bare læst anmeldelsen af de højtalere og de virker sku ret gode. Hvor langt op skal man for at købe HIFI i samme klasse?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Udfra din beskrivelse lyder det som om du under alle omstændigheder ville bruge pc'en som primær lyd/billedkilde - og Audigy2 kortet er ikke det værste lydkort i verden.

Til noget der skal spille på 20 kvm tvivler jeg faktisk stadig på at du indenfor budgettet ville få noget der er meget bedre end Logitechsættet indenfor "rigtigt" hifi, når man tænker på at du så skulle ud i både en forstærker (Nad'en er en god gammel model, men mangler nok lidt oomph, hvis jeg forstår dit behov) og et sæt højttalere - specielt ikke hvis du er ude efter et 5.1 anlæg.

Jeg tror nu trods alt nok at Rage against the Machine vil lyde bedre end Verdi på sådan et anlæg, men det vil nok gælde de fleste højttalersæt du ville kunne finde i den prisklasse...

Skulle du ud i et egentligt hifi (eller surround) anlæg, skulle du som nævnt nok ud i noget der er nummeret mere potent end gennemsnittet af de alt-i-en hjemmebiografer man kan finde til 3-4000 kr. Igen fordi dit behov reelt "kun" er effektforstærker, højttalere og en subwoofer. CD, DVD og forforstærker har du jo allerede i form af din pc.

peng0
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Præcis!

RougeAgent, tak for et præcist svar! Men for helt at tilfredsstille min nysgerrighed:

HVIS jeg skulle investere i et rigtigt HIFI-anlæg i stedet, hvad skal jeg så gå efter og hvad er prisklassen? Jeg ved godt det er et meget diffust spørgsmål, men jeg er kun interesseret i dine (eller andres ) idéer.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 September 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Prisklassen bliver du jo nødt til at fortælle os

Vil du have surround eller er musik (stereo) første prioritet?

Det lyder som om det helst ikke skal være for dyrt og så er svaret helt sikkert at købe brugt.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Well, når man taler hifi så vil de fleste jo tænke på stereo, snarere end surround. Så som Michael siger, så må du nok være lidt mere detaljeret omkring dine behov. Er det reelt musik snarere end "snurrerundt" lyd du er ude efter er det jo nogen lidt andre ting man tit vil fokusere på.

Når du f.eks. nævner La Traviata og Rage against the Machine i samme sætning (det hører jeg ikke så tit..! ) så er det nok ikke nogen helt nem opgave at finde højttalere som spiller begge dele lige godt. Det handler selvfølgelig også lidt om hvad dit lydideal er - og hvor gode venner du er med dine naboer! En stor ond subwoofer vil f.eks. nemt være overkill i et mindre rum, og hvis du alligevel ikke kan spille med fuld skrue ned til 16 hz pga omverdenen, så kunne man måske overveje at bruge krudtet på høttalere som spiller "rigtigt" snarere end bragende højt.

Det er iøvrigt med vilje at jeg snakker mere om højttalere end forstærker - det er skam ikke fordi forstærkeren er underordnet, men efter min mening er højttalerne langt mere afgørende for det endelige resultat end forstærkeren. F.eks. er det som regel højttalerne der er det svageste led i rigtig mange billige anlæg, både stereo og surround - hvis bare der blev brugt lidt mere energi på at fremstille nogen hæderlige højttalere, så ville antallet af fiktive papirwatt fra forstærkeren være lidt mindre centralt. Det er ihvertfald min mening.

peng0
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Som sagt er prisen den vigtiste faktor. Jeg havde tænkt at bruge de 2500 på Logitechs PC-system, simpelthen fordi de havde fået rigtigt gode anmeldelser for lydkvaliteten. Før jeg går ud og bruger pengene ville jeg lige høre hvad det evt. modstykke indenfor ægte HIFI er.

Det er, for så vidt, ikke et krav at højtalerne er 5.1 eller quadrofoni, men til gengæld er jeg ret sippet mht en god lydkvalitet. Jeg får knopper med mit nuværende setup og ville nyde at kunne sætte min musik på et anlæg, som giver lidt gåsehud i stedet. Hvis det er højtalere jeg skal kigge på (og måske beholde min NAD 7020e), hvor mange penge skal jeg så spendere på at få et fedt system? Og hvilke højtalere har den fede lyd, uden altså at være overkill til min oldsag af en forstærker?

Jeg ved ikke hvad jeg mere skal skrive

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 September 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om musik har højeste prioritet og så bør du holde dig til stereo, så kan du få mere for de samme penge.

Skal det være rigtig billigt, så kunne du finde et sæt Dali 104, de bør ikke koste mere end ca. 500 kr og er ikke så krævende så din gamle NAD burde kunne klare det. Til musik er jeg rimelig sikker på at den kombination vil jorde Logitech og så har du sparet 2.000

Men 104 er en gammel svend, og en gulvhøjttaler - har du plads til det?

Hvis det skal være mindre og nyere højttalere, så så jeg et sæt Dali 2002LE til salg på DBA for 1.800 kr måske kan de pruttes lidt ned, nyprisen er 2400 for et sæt.

Til 20 kvm ville jeg dog personligt gå efter en mindre gulvhøjtaler, ofte er de også mere effektive og derfor nemmere at trække for din NAD, der jo trods alt ikke er et muskelbundt

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 September 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Selv haft lige nøjagtig det sæt herhjemme inde på kontoret...og det spiller rigtig rigtig godt af et computerhøjtalersystem ingen tvivl om det skulle jeg sammenligne med et "rigtigt" system så var jeg skam mere end tilfreds med lyden fra 5500systemet men blev træt af den manglende "fylde/dimension" så solgte systemet og investerede istedet i brugte højtalere og en ny surroundforstærker..ikke fortrudt et øjeblik

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes