Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 606 - Hjælp............ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cheffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Super forum - har lige tygget mig igennem en 10 siders lang tråd omkring Dali højtaler.

Jeg søger desperat efter specifikationerne på mine Dali 606, da jeg har mistet manualen

Den findes ikke på Dalis hjemmeside - ellers er jeg bare blind.

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvor mange watt de er på, da jeg skal ud og finde en ny receiver som kan trække dem, den gamle NAD 712 er stået af

Gode forslag til en ny receiver der kan sætte liv i mine gamle 606'er modtages også gerne.

Til top Vis Cheffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cheffe

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Du behøver sådan set ikke specifikationerne for dine højtalere for at vælge en ny reciever, hvis det du er bange for er, at den vil ha' for mange watt.

Du kan aldrig få for mange watt i forstærkeren ;-)

Det er faktisk farligere at ha' en forstærker der kun lige kan levere det antal watt dine højtalere kan "tåle", end en der kan levere mange gange flere watt end de er opgivet til at kunne tåle. Det skyldes, at det som typisk gør at højtalere brænder af, er når forstærkeren forvrænger, og en "lille" reciever vil begynde at forvrænge før en større...

Kan dine højtalere f.eks. tåle 100 watt, og du har en reciever der kan levere 100 watt, risikerer du at den forvrænger når den kører på fuld styrke, hvorimod hvis du har en reciever på 200 watt, vil den spille rent og dermed risikerer du ikke at brænde dine højtalere af selvom du spiller lige så højt som 100 watt'eren kan...

Så tænk ikke så meget over hvor mange watt din nye reciever skal ha', men på hvor lidt eller hvor meget den forvrænger ;-)

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Cheffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret - men min bekymring går nu også mere på hvad jeg minimum skal have af watt i den nye receiver, og så ønsker jeg heller ikke at købe i "overflod" da det sikkert koster

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

halløj.

Her er lidt hjælp at hente.

http://www.dali.dk/admin/previousm/BLUE_SERIES.pdf

Iøvrigt har erla, helt ret

MVH WRONG

Cheffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

SMUKT - det var lige hvad jeg manglede til at starte med.

Er der nogle gode bud på en knald god receiver til ingen penge - eller rettere noget hvor jeg får value for money. Overvejer kraftigt en af Yamahas receiver modeller.

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Ohøj Cheffe.

Jeg har selv haft fornøjelsen af at eje denne dejlige højttaler i over 6 år nu. Det er en dejlig HT der vokser med opgaven, men jeg synes den er ret svær at placere, så man får det optimale ud af den.

Anyhoo, jeg har haft en NAD reciever på 2x70W spændt for dem, og den trak dem sådan set udemærket. Denne HT er ikke så krævende på det punkt. Men som nævnt ovenfor kan man ikke få for mange watt. Husk dog det skal være rigtige watt og ikke "papirwatt", som de fleste recievere tilbyder i overflod.

Mvh Jannik

Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Cheffe skrev:

SMUKT - det var lige hvad jeg manglede til at starte med.

Er der nogle gode bud på en knald god receiver til ingen penge - eller rettere noget hvor jeg får value for money. Overvejer kraftigt en af Yamahas receiver modeller.

Nej. Men for at være helt ærlig, tror jeg du nok skal blive tilfreds. Det lader ikke til du de helt vilde krav. Hvis du fortalte lidt om dit budget ville det være lettere at hjælpe. Yamaha laver nogle fornuftige reveivere men det gør Denon, marants NAD og H/K også. Så du må ud og lytte da det er dine ører der skal høre på det til dagligt og ikke os her på H4A

MVH WRONG

Cheffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

HØRT - jeg smutter ud og slår lyttebøfferne ud i morgen - kan næsten ikke vente.

Tror jeg starter med Yamaha RX-497 og NAD C720BEE

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Cheffe skrev:
Tak for svaret - men min bekymring går nu også mere på hvad jeg minimum skal have af watt i den nye receiver, og så ønsker jeg heller ikke at købe i "overflod" da det sikkert koster

Okay - men så er spørgsmålet mere hvad du lytter til af musik og ved hvilken styrke du hører musik, end hvilke højtalere du har og hvad de er opgivet til af effekt ;-)

Lytter du til heavy metal og helst ved koncertsalsstyrke, skal du ihvertfald helst op over 100 watt, og gerne flere gange ;-)

Lytter du til kammermusik ved moderat styrke, kan du sikker klare dig med 20-30 "gode" watt... "gode watt" vil sige forvrængingsfrie og lineærtfor hele det hørbare frekvensområde. NAD er berømt for deres "gode" watt, og f.eks. kan den legendariske NAD 3020 på 2x20 watt 25år efter introduktionen stadig lyde bedre end forstærkere på over hundrede watt, simpelthen fordi den spiller så rent hele vejen... men til heavy metal eller bare "alm" rytmisk musik, så skal der nok lidt mere til, hvis du også vil kunne spille lidt højere end bare som baggrundsmusik til en candlelight dinner...

Og så er der lige den finte, at en forstærkers watt-tal ikke siger ret meget om hvor højt den kan spille, hvis man sammenligner forskellige mærker direkte... eksempelvis har jeg en Pioner reciever med 7x130 watt - jeg har så nogle NAD effektforstærkere som jeg bruger istedet for dens indbyggede effektforstækere. Mine NAD effektrin på 30 watt, kan spille langt højere, renere og lyder bare bedre, trods deres "kun" 30 watt, og brokobler jeg dem til 90 watt, så kan Pioneeren bare overhovedet ikke følge med længere, selvom den på papiret har 40 watt mere per kanal... så det er altså så som så, hvad du kan bruge watt-tal til...

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Cheffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er absolut ikke intereseret i nogle former for "pap" watt, derfor bliver det også et af de mærker jeg ved kan levere varen. Har pt. kun selv erfaring med Yamaha og NAD, og de har aldrig skuffet mig. Med hensyn til brug, så hører jeg sjældent højt musik, og heavy metal stoppede jeg med for 15 år siden

Man kan vel bedst beskrive det som populær musik, altså det som ligger på forskellige playlister, og så hører jeg en hel del radio som eks. P3 med Thomas madvig - altså club/lounge og lignende.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Cheffe skrev:

Jeg er absolut ikke intereseret i nogle former for "pap" watt, derfor bliver det også et af de mærker jeg ved kan levere varen. Har pt. kun selv erfaring med Yamaha og NAD, og de har aldrig skuffet mig. Med hensyn til brug, så hører jeg sjældent højt musik, og heavy metal stoppede jeg med for 15 år siden

Man kan vel bedst beskrive det som populær musik, altså det som ligger på forskellige playlister, og så hører jeg en hel del radio som eks. P3 med Thomas madvig - altså club/lounge og lignende.

50-100 "gode watt" burde så kunne opfylde dine behov. Udover de mærker du har nævnt, så skulle Harmon/Kardon efter sigende også levere "gode watt" - dermed ikke sagt andre mærker ikke kan levere noget du vil blive glad for, men så skal du muligvis op i flere "watt"... der er jo som sådan ikke noget galt med papir-watt, hvis bare man er klar over det og tager højde for det

F.eks. kan en Denon forstærker måske være lige det der passer dig, men du skal så nok bare regne med 100-150 watt, for at få det samme ud af den rent styrkemæssigt, som hvis det var en NAD på 50-100 watt - men hvis prisen er rigtig og du synes om designet osv., så kan det jo være flintrende ligegyldigt, om de sidste 50 watt er "papir-watt"...

Det afgørende er, hvad du i sidste ende synes lyder fedt og hvad der passer din smag - det være sig designmæssig som lydmæssigt.

MVH.

vartaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Du behøver sådan set ikke specifikationerne for dine højtalere for at vælge en ny reciever, hvis det du er bange for er, at den vil ha' for mange watt.

Det er faktisk farligere at ha' en forstærker der kun lige kan levere det antal watt dine højtalere kan "tåle", end en der kan levere mange gange flere watt end de er opgivet til at kunne tåle. Det skyldes, at det som typisk gør at højtalere brænder af, er når forstærkeren forvrænger, og en "lille" reciever vil begynde at forvrænge før en større...

Kan dine højtalere f.eks. tåle 100 watt, og du har en reciever der kan levere 100 watt, risikerer du at den forvrænger når den kører på fuld styrke, hvorimod hvis du har en reciever på 200 watt, vil den spille rent og dermed risikerer du ikke at brænde dine højtalere af selvom du spiller lige så højt som 100 watt'eren kan...

Så tænk ikke så meget over hvor mange watt din nye reciever skal ha', men på hvor lidt eller hvor meget den forvrænger ;-)

MVH.

Øh, hvis din højttaler kan klare max 100w belastning, hvad tror du så der sker når du fyrer 200w igennem den? nej det forvringer ikke, men spolen i bassen osv, bliver sgu da for varm og brænder over, når den bliver smidt en dobbelt så stor effekt som den er beregnet til igennem sig.....
Til top Vis vartaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vartaz

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

vartaz skrev:
erla skrev:

MVH.

Øh, hvis din højttaler kan klare max 100w belastning, hvad tror du så der sker når du fyrer 200w igennem den? nej det forvringer ikke, men spolen i bassen osv, bliver sgu da for varm og brænder over, når den bliver smidt en dobbelt så stor effekt som den er beregnet til igennem sig.....

Jeg håber det er en joke det der Vartaz

MVH WRONG

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

vartaz skrev:
erla skrev:

MVH.

Øh... nej, der er jo det ved musik, at det er dynamisk og de 200 watt vil typisk kun komme i meget korte spidsbelastninger... så der vil sjældendt ske noget... medmindre altså du sender "hvid støj" ud af forstærkeren og skruer helt op gennem længere tid - det vil de næppe kunne klare... det vil dine ører iøvrigt heller ikke ;-)

Og hvis du læser mit eksempel, vil du iøvrigt også se, at det jeg går ud fra er, at 200 watt'eren smider 100 watt ud - altså samme effekt som en 100 watt. I det tilfælde, vil en 100 watt forstærker meget nemt komme til at brænde et par 100 watt højtalere af, mens en 200 watt forstærker vil spille rent og derfor ikke være til fare for højtalerne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes