Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Musikalsk højttaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej !

Har haft en mærkelig lidt irreterende men samtidig fed oplevelse i går! Jeg går på gymnasiet, og bor kun 100 meter derfra, så jeg er altid hjemme i pausen for at spise. I går fik jeg ikke spist så meget.. Jeg satte en skive på, som jeg ellers ikke har hørt længe. Mike Oldfield - Crises. Og så hørte jeg nummeret Moonlight Shadow. Og det var godt nok helt vildt - sådan en oplevelse har jeg ikke lige haft med mit eget setup særligt tit. Der var ubetinget luftguitar og hoppen og dansen og syngen-med og jeg skal komme efter dig!

Mit eget setup består af SA 1730, H/K 930 Twin Powered / Luxman L-235, Denon DCD890 / H/K HD7450 og en Pioneer plov (lidt forskelligt hvad jeg bruger). Det er egentlig et godt setup som kan give rigtig mange detaljer, og jeg kan godt lide at sidde og lytte til det for at høre det hele....

Men det var bare ikke lige det anlæg jeg hørte på i går. Nej det var nemlig mine forældres anlæg. Et par System Audio kompakthøjttalere (ældre), en Pioneer Stereo receiver og en Sony CDafspiller. (Det er egentlig mit det hele pånær forstærker). Og det var altså bare hamrende meget mere medrivende og musikalsk end mit eget...Det eneste minus var bare at bunden var der slet ikke så meget af.. En samlet nypris nærmer sig vel 3000 kr.

Så er der nogen der har nogle forslag til noget godt musikalsk grej, der kan noget af det samme,  der er billigt, brugt?
Jeg taler om forstærker og højttalere - helst til under 1000 kr pr del.
(Højttalerne må være gulv/standerhøjttalere - men de skal have en bedre/mere fremtrædende bas end mine SA)

Jeg vil gøre opmærksom på at det ikke behøver være totalt hifi, det skal bare være musikalsk og medrivende osv. Selvfølgelig skal det lyde godt, ellers er der ikke noget ved at lytte til det synes jeg.. Men behøver ikke være klinisk korrekt!

Nogle gode forslag?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Kære Krog,

Jeg har for nylig fået mig en po opleveren som jeg ikke troede mulig.

Da jeg fejlagtigt troede mine elektrostater var defekte satte jeg dem til side, de er enorm. 184 høje og 90 brede, så dette gav mig mulighed til at eksperimentere med opstillingen i stuen og jeg ville købe et par små billige "vente-højtalere". 'Det blev et par KEF-Cresta mkII forden fantastiske sum af 375 kroner på loppen.

Det som er min pointe er at det vigtigeste forhold der gør sig gældende er at højtalerens basgang skal "koble" til rummets basgang. Der hvor rumresonansen begynder at tage over skal man have højtaleren til at falde af i bassen. Dette giver en meget medrivende, åben og musikalsk lydoplevelse, simpelthen mere hul igennem.

Prøv at tage dine højtalere og sæt dem der hvor dine forældres stor, eller tæt på.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg kan godt prøve som et eksperiment, men det kan jo ikke blive permanent da deres står i stuen.. og mine står på mit værelse.

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hvor fokuserer du egentlig på forstærker og højttalere. Prøv at låne den der Sony CD dims. Det kunne jo være den der var mere riv i.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

du skal først have en musikalsk forstærker før dine højtalere bliver musikalske.

feks en manley stingray.er et rigtigt godt bud.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Det er min egen Sony CD-afspiller som jeg har fået foræret engang. Jeg synes ikke den er noget specielt egentlig, har før brugt den.. De CD-afspiller jeg har prøvet synes jeg lyder meget ens - kan det være prisklassen på de 2-3k? Jeg har prøvet Sony, Denon, H/K, Pioneer og Luxman. Pioneeren lød rigtig træt i det. Luxmanen gik næsten i stykker med det samme pga. defekt laser. Og resten synes jeg lyder rimelig ens.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Syntes dog næsten altid at Audiovectors højttalere har været musikalsk medrivende som har givet mig en WOW-oplevelse, ejer dog ikke et sæt fordi de måske bliver lidt for meget i længden efter et par timers lytning  

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

ud over alle de ukendte/kendte faktorer der spiller ind som rum størrelse afstande til væg etc. så er der jo også selve musikstykket - er Moonlight Shadow en bred satsning fra Oldfied - jeg mindes det var et kæmpe hit - og i givet fald er det så mastered/optimeret til at lyde godt på helt almindelige anlæg - hvis der ikke er noget der provokere højtalrene til mislyd har de måske optimale betingelser til at gengive det musikalsk - ligesom en gammel rørradio - sådan en bedsteforældre havde stående i køkkenet - det lød også dejligt - indtil at man skruede op på fuld hammer og så rungede og raslede skidtet.

- Jeg har to anlæg og noget musik lyder bedre på det ene og noget bedre på det andet.
Så kanman fremføre at et anlæg skal kunne det hele etc. bla. bla. men så er vi oppe i rigtigt mange penge - sådan nogen har jeg ikke men har det fint med at lytte til noget på første sal og noget andet i stuen.  Som udgangspunkt ville jeg rykke rundt på placeringen af dine højtalere på værrelset og se om det hjalp.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes