| Forfatter |
|
JerrilD Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey. Jeg har en NAD C 720BEE med et sæt b&W DM 602 S3, men kunne godt bruge lidt mere bas i højtalerene. Derfor vil jeg gerne invistere i en Aktiv subwoofer(eller hvad man nu kalder det..)  Hvilken kan i anbefale at tage ned og høre p, i et prisleje som er til at betale sig fra...
__________________ Forstærker: NAD C 720BEE
DVD: NAD T 514
Højtalere: B&W DM602 S3
Gamle højtalere -> Jamo Laser 3000P
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Jerrild..
Altså det kommer sandelig an på hvor meget bass du vil have, men hvis du virkelig synes du bare skal have noget der tramper igennem, så kan du invistere i en CV.. (http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Aktiv_su bwoofer/CERWIN-VEGA_CLS-15SX_subwoofer_Sort.htm) (http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Aktiv_su bwoofer/CERWIN-VEGA_VE-28SX_subwoofer_Sort.htm)
eller ved ikke om du er til noget lidt mere fint?? - fx. B&W eller?? - men så (http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Aktiv_su bwoofer/B-W_ASW300_subwoofer_Sort.htm)
mvh Henrik
|
| Til top |
|
| |
Hannepande Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JerrilD
Prøv at søge på SVS her på forummet og se, hvad der dukker op. Nu ved jeg ikke lige, hvilket prisleje, du tænker på, men jeg har netop bestilt deres billigste 10" version, som virkelig skulle sparke numse til både film og musik. Den koster 5-6000 kr.
Nej, jeg har ikke hørt den selv, da der kun er tale om internet-salg, men jeg stoler på alle de meget tilfredse ejere, som har indkøbt denne og som priser den til skyerne...
Kig på www.lsound.no...
Med venlig hilsen
Hanne
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hannepande skrev:
Hej JerrilD
Prøv at søge på SVS her på forummet og se, hvad der dukker op. Nu ved jeg ikke lige, hvilket prisleje, du tænker på, men jeg har netop bestilt deres billigste 10" version, som virkelig skulle sparke numse til både film og musik. Den koster 5-6000 kr.
Nej, jeg har ikke hørt den selv, da der kun er tale om internet-salg, men jeg stoler på alle de meget tilfredse ejere, som har indkøbt denne og som priser den til skyerne...
Kig på www.lsound.no...
Med venlig hilsen
Hanne
|
|
|
Så kan du jo altid tage op til Hanne og høre den, og så bestille den hvis den er noget for dig!  __________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hvor du har B&W højttalere så skulle du måske overveje en af deres subs, man kunne jo nok forestille sig at de spillede lidt bedre sammen end med nogen fra andre producenter. Afhængig af dit budget så kig på f.eks. ASW600 eller ASW650.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldbjerg25 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
| Nu hvor du har B&W højttalere så skulle du måske overveje en af deres subs, man kunne jo nok forestille sig at de spillede lidt bedre sammen end med nogen fra andre producenter. Afhængig af dit budget så kig på f.eks. ASW600 eller ASW650. |
|
|
Den generelle opfattelse er svjv at netop subwooferen ikke behøver være samme mærke/serie som resten __________________ "Win if you can, lose if you must, but always cheat"
|
| Til top |
|
| |
Hannepande Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Makrelsalat,
JerrilD skal da være velkommen... hvis han gider tage hele turen fra Sydjylland til Bornholm for at se på sub ;)
Mvh
Hanne
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er intet behov for matchning, eller nogen anden fordel end design ved at vælge sub og højtalere fra samme producent.
Som jeg ser det skal du ha en sub til ren musikbrug? Hvis så er det ikke nødvendigt med noget der kan levere masser af db i de dybeste frekvensene, og om størrelsen så er viktig for dig kan du gå for en lille lukket.
Nu er det kun et spørsgmål om hvilken pris? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
JerrilD Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke noget med at man kan låne sådan noget med hjem og afprøve inden man køber?? Eller hvordan er det?
__________________ Forstærker: NAD C 720BEE
DVD: NAD T 514
Højtalere: B&W DM602 S3
Gamle højtalere -> Jamo Laser 3000P
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smag og behag (og i dette tilfælde lydideal) er som bekendt forskellige, men jeg vil nu mene at det ikke er så ligegyldigt hvilket subwoofermærke man vælger som det lyder ovenfor.
Der er ingen tvivl om at der findes rigtig mange rigtig gode subwoofere på markedet, også "all-round" subs som kan spille sammen med mange forskellige højttalere. Men der er også subs der er udviklet specifikt til at spille sammen med bestemte højttalere.
Og som minimum synes jeg det er ganske nærliggende at formode at den/de ingeniører som har udviklet B&W's subwoofere har samme lydidealer som dem der har udviklet deres højttalere - og, tjah jeg ved ikke - måske endda afstemt lyden i dem over anlæg med B&W højttalere..? 
Jeg siger bestemt ikke at B&W højttalere ikke kan spille sammen med subs fra andre producenter, selvfølgelig kan de det - jeg mener blot at det er oplagt sted at starte, da chancen for et heldigt match måske er større.
Mht at låne hjem - man kan jo altid spørge . Vær dog foreberedt på at skulle lægge et depositum.
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville stærkt anbefale ASW-675....en lille lækker satan der kan levere saft og kraft samt hurtighed uden lige i sin prisklasse og ikke mindst størrelse __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps...Prisen på 7995kr er måske et par tusind over "det omtalte budget" på de 6000kr tidligere omtalt....men er mere end så absolut de ekstra 1995kr værd  __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Kjeldbjerg25 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Smag og behag (og i dette tilfælde lydideal) er som bekendt forskellige, men jeg vil nu mene at det ikke er så ligegyldigt hvilket subwoofermærke man vælger som det lyder ovenfor.
Der er ingen tvivl om at der findes rigtig mange rigtig gode subwoofere på markedet, også "all-round" subs som kan spille sammen med mange forskellige højttalere. Men der er også subs der er udviklet specifikt til at spille sammen med bestemte højttalere.
Og som minimum synes jeg det er ganske nærliggende at formode at den/de ingeniører som har udviklet B&W's subwoofere har samme lydidealer som dem der har udviklet deres højttalere - og, tjah jeg ved ikke - måske endda afstemt lyden i dem over anlæg med B&W højttalere..? 
Jeg siger bestemt ikke at B&W højttalere ikke kan spille sammen med subs fra andre producenter, selvfølgelig kan de det - jeg mener blot at det er oplagt sted at starte, da chancen for et heldigt match måske er større.
Mht at låne hjem - man kan jo altid spørge . Vær dog foreberedt på at skulle lægge et depositum.
|
|
|
Nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvad er det helt konkret der skal matche mellem højttalere og sub, siden du mener det skal være samme mærke? Kan godt følge logikken i dine formodninger, men lige netop med bas burde der ikke være nogen klang eller lignende der skal passe sammen med højttalere, så kunne godt tænke mig en uddybning af hvad det er at de ingeniører afstemmer? __________________ "Win if you can, lose if you must, but always cheat"
|
| Til top |
|
| |
krsjo Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har b&w 601 s3 og en svs SVS PB12-NSD spiller meget bedre en med min gamle sub som var en B&W asw 675 spiller bare som det skal nu man kan ikke høre forskæld på om det er ht eller suben der spiller det kunne man med min gamle sub vis jeg var dig hade jeg købt svs du bliver ikke skuffet
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldbjerg25 skrev:
RogueAgent skrev:
|
|
|
|
Nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvad er det helt konkret der skal matche mellem højttalere og sub, siden du mener det skal være samme mærke? Kan godt følge logikken i dine formodninger, men lige netop med bas burde der ikke være nogen klang eller lignende der skal passe sammen med højttalere, så kunne godt tænke mig en uddybning af hvad det er at de ingeniører afstemmer?
|
|
|
Tjaah, allerførst så kan vi forhåbentlig blive enige om at alle subwoofere ikke spiller ens. Ikke nødvendigvis en skelnen mellem om de spiller "godt" og "skidt", de LYDER bare ikke ens.
Det kan der være lige så mange grunde til som der kan være grunde til at to "normale" højttalere med identiske eller ihvertfald sammenlignelige specifkationer og sammenlignelig kvalitet af komponenter ikke lyder ens.
En aktiv subwoofers lyd (udover selvfølgelig placeringen som vi alle ved er meget kritisk) afhænger af flere faktorer: Delefilter, forstærker, kabinetkonstruktion og naturligvis enheden selv. Alle disse faktorer "farver" lyden på den ene eller anden måde, og uanset hvor "neutral" en subwoofer burde lyde på papiret, så er valg af komponenter medvirkende til at give en subwoofer sin egen lyd.
F.eks. er valget mellem en lukket konstruktion og en basreflekskonstruktion med til at påvirke luftens "fjedereffekt" på enheden og dermed dens reaktionstid. Med undtagelse af visse meget kreative konstruktioner som f.eks. Sunfire True Subwoofer, så vil man i mange tilfælde skulle vælge mellem meget præcis bas (lukket konstruktion) og meget dyb bas (basrefleks). Dette er naturligvis en grov generalisering, men det er grundlæggende det som er forskellen på de to konstruktionstyper.
Valget af materiale til wooferenheden er heller ikke uvæsentligt - er det papir, plastic eller noget helt tredie..? Dette har stor indflydelse på enhedens evne til at sende lyden ensartet ud. Er det f.eks. en billig papirenhed vil den måske nok være let og kunne spille meget højt med en forholdsvis lille forstærker, men til gengæld vil den næppe spille særlig rent, da de voldsomme fysiske belastninger den udsættes for gør det svært eller umuligt for enheden at bevæge sig 100% liniært uden nogen former for opbrydning eller deformering af enheden.
Specielt i frekvensområdet omkring delefrekvensen, er det vigtigt at subwooferens enhed opfører sig så meget som muligt som basenhederne på de fronthøjttalere den skal spille sammen med, ellers vil lyden simpelthen ændre karakter mellem området lige over og lige under delefrekvensen. Hvis fronthøjttalerne f.eks. har en meget præcis og "stram" mellembas, så vil det nemt komme til at lyde meget mudret hvis de parres med en subwoofer med en mere løs eller "svampet" dybbas.
Hvor stor denne forskel er vil naturligvis være forskellig fra mærke til mærke og model til model - men det er netop det der er mit argument: At jeg mener at det har en betydning at en subwoofer er konstrueret ud fra nogen idealer og principper der er på linie med dem som lå til grund for fronthøjttalerne, og at jeg mener det er oplagt at prøvelytte en sub fra samme konstruktør først.
Hvis det virkelig var sandt at "bas er bas, og lydkarakteristik er helt uden betydning for de dybe frekvenser", så ville alle vel gå efter en billig Eltax subwoofer til et par tusind, for der burde jo ikke være nogen forskel i lyden fra den og så en hvilken som helst anden subwoofer, blot de har samme størrelse enhed og samme effekt fra forstærkeren...
Eller hvad..? 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den største forskellen mellem forskellige subs er frekvensgang og forvrængning. De 2 faktorene forklarer alene 90% af hvad du hører.
Sjovt nok er passive elementer som du er inde på ikke en del af en lukket konstruktion, men fungerer efter samme princip som basrefleks, og har dårligere precision end porter. Det er heller ikke så svært at tenke sig til hvorfor. I basreflex omsettes resonans direkte over til lyd, ved passive elementer overføres resonans til mekanisk bevegelse som så omsettes til lyd.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |