Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Concept 2 og Concept Sub indstilling? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jeive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg leder efter nogle gode råd, og til indstilling af Concept 2 Front og Concept Subwoofer. Min opstilling er således: Sub skal (desværre) stå ved siden af sofa i et hjørne, altså retnning mod fronthøjtalerne. Min surroundforstærker er avr-1705.

Mine spørgsmål er så:

Hvilke er gode indstillinger på surroundforstærkeren? Jeg kører med indstillingen large på front og center, samt delefrekvens ved 60 hz.

Jeg har subwooferens fase sat til 180, var et råd jeg fandt hvis man havde subben modsat fronthøjtalerne.

Er der nogle med gode råd og vink til dette, eller har sammen setup, og gode fif?

venligst jeive

Til top Vis jeive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jeive

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg kører også mine som "large", jeg har CV sub som jeg har indstillet efter øret og det er da gået meget godt.

Du skriver bare om et godt...! Men er der noget galt med lyden eller andet...?

Hlisen Søren

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

jeive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hej

tak for besvarelsen

jamen jeg synes også det går nogenlunde, men det er min første sub, så har været sådan lidt i tvivl om hvordan man skal lytte og sån. Men efter lidt mere eksperimenteren synes jeg at bassen er kraftigere hvis den er i 0 grader istedet for 180, men der er nok ikke nogen gyldne regler vel.

hvad med delefrekvens hvad kører du med i forhold til concept 2, som du vel har? Har læst at man godt kan køre med højere delefrekvens, 120 ca., men concept går jo nogenlunde dybt, så den er p.t. på 60 hz.

mvh

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Det er jo samspillet mellem din sub, dine concepter og rummet der er afgørende.

Hvis subben kommer for langt op i frekvens kan man som regel høre hvor den står. Specielt når den er væk fra dine concepter. Små satelitter går jo fra ca 100 hz og op efter. De har brug for en sub der stilles højt op i delefekvens. Det har concept 2 dog ikke brug for.

Nu ved jeg ikke hvor lang tid du har haft dine concept 2, men mine er nu ca 2 1/2 år gamle. De er nu spillet godt til og der er kommet mere bund i dem ind da jeg fik dem. Så det kan være du skal indstille subben efter noget tid.

Og jo jeg har selv concept 2 og min sub står ved siden af sofaen og er sat omkring 40-45 hz som dele frekvens. Ellers så var den i mine ører for dominerende.

God aften. Søren

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

jeive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

ok

jamen jeg tror da så jeg er lidt på sporet, nu kan jeg i højere grad også bedre fornemme subben end egentlig høre. Er nu stadig lidt i tvivl om fasen, men synes den er kraftigst nu ved 0 grader, for det er vel det den skal være, altså kraftigst.

mvh

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

jeive skrev:

ok

jamen jeg tror da så jeg er lidt på sporet, nu kan jeg i højere grad også bedre fornemme subben end egentlig høre. Er nu stadig lidt i tvivl om fasen, men synes den er kraftigst nu ved 0 grader, for det er vel det den skal være, altså kraftigst.

mvh

Hmm, jeg er også ved at eksperimentere med min sub. Den står også ved sofaen 180° i forhold til fronterne. Jeg prøvede at tage en lydtrykstest ved en frekvens på 50Hz (har det noget at sige hvilken frekvens det er til dette formål?) og her var den klart kfratigst ved fasen på 180°. Tror den faldt ca. 6db ved 0° så den svingede fra 82-84db ved 180° på fasen til ca. 76db ved 0° på fasen. Ved ikke om det kun er i mit rum eller om det er generelt, men hvis din spiller højest ved 0° så er det vel der den skal stå .

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

jeive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

..måske skulle jeg også finde noget bestemt lyd til at bestemme trykket, tror at jeg gør den fejl at lytte til forskellig musik, men selvom jeg lytter efter med det samme musik, synes jeg stadig det er svært at høre, måske er der også den løsning at der ikke er nogen forskel, tja. Det er jo ørerne der afgør det, måske det kommer mere med træning, det er nok vejen fremad. Kender desværre ikke til hvilke tests der kunne være godt.

vh

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

jeive skrev:

..måske skulle jeg også finde noget bestemt lyd til at bestemme trykket, tror at jeg gør den fejl at lytte til forskellig musik, men selvom jeg lytter efter med det samme musik, synes jeg stadig det er svært at høre, måske er der også den løsning at der ikke er nogen forskel, tja. Det er jo ørerne der afgør det, måske det kommer mere med træning, det er nok vejen fremad. Kender desværre ikke til hvilke tests der kunne være godt.

vh

Du kunne prøve at afspille en konstant tone, og høre ved hvilken indstilling på fasen hvor lyden er kraftigst.
http://www.lsound.no/eng/index.php?side=omoss&group=694& amp;art=3146

Disse toner kan hentes hvor der står "here". Evt. kan du læse det andet der står inden du går i gang ;).

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

jeive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

takker, vil kigge lidt på den side

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes