| Forfatter |
|
akerman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 09 December 2003 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg havde lige sat en divx film på i går (med ac3 5-kanals lyd, men jeg havde sat anlægget på stereo), og da jeg havde sat mig i stuen for at se den, gik der ikke mere end 10 sekunder, før jeg hørte et mellemhøjt knald/bop fra min Dali 8008 venstrehøjttaler. Volumen var kun på 1/3..
Jeg anede straks at noget var galt, og da jeg tog frontbeklædningen af, kunne jeg se, at kuplen i midten af den nederste bas-enhed (der er 2 på hver 8"), var blevet bøjet let indad. Altså ikke hele kuplen, men en cirkel på en diameter af 3 cm cirka. Her, cirka 15 timer efter, har den ikke rettet sig ud.. Jeg tror dog muligvis at bas-enheden stadig virker, jeg kan mærke at den "pumper" hvis jeg holder hånden hen foran.
Meget nedtur - jeg er bange for at spille musik nu, og rører slet ikke film - kan nogen forklare mig hvad der er sket og hvordan jeg fixer min højttaler så den ser ud som før?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 December 2003 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! Hvis din bas er out, er det fordi den har fået et højt DC signal på svingspolen. Check med et måleinstrument om der står DC på udgangen af din amp.
|
| Til top |
|
| |
akerman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 09 December 2003 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.. så tager jeg et multimeter med hjem i dag :) Men hvad gør jeg så, hvis der rent faktisk er et DC signal på udgangen? Og hvad hvis der ikke er? :)
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 December 2003 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
akerman skrev:
| Ok.. så tager jeg et multimeter med hjem i dag :) Men hvad gør jeg så, hvis der rent faktisk er et DC signal på udgangen? Og hvad hvis der ikke er? :) |
|
|
Tjah den er lidt værre. Hvis der står betydelige mængder, så er der en fejl der skal rettes, måske et servokredsløb der er strøget, hvis den har sådanne. Hvis der står nogle få millivolt, så er det ligemeget. Normalt kan småting justeres væk. Men det er jo ike det der skader enheden. Det lidt værre, kræver rep.
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
| Sendt: 09 December 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder højtaleren dårligere? Hvis det ikke er tilfældet, kunne du jo tage en støvsuger og suge "knoppen" på plads?
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 09 December 2003 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIVX - thøø thøø --- FY!  __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 10 December 2003 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan da ikke have noget med Divx at gøre.. Lyd er vel lyd. Og selv om lyd er i dårlig kvalitet vil forstærkeren stadig forstærke lyden uden at gøre den dårligere, og derfor ikke sende firkantede bølger ud til højttalerne. Eller er jeg helt galt på den?
|
| Til top |
|
| |
Danielwj Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
|
DIVX - thøø thøø --- FY! 
|
|
|
Der er nu intet galt i at afspille divx film, divx er kun en format.. det kunne såvel godt være familie filmen der var optaget og lagt ned på computeren, ukomprimeret fylder den måske 2gb, men komprimeret i divx fylder den kun 500mb og billede kvaliteten er stadigvæk fantatisk...
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg da godt, men hvor ofte tror du rent faktisk det er dette der er tale om? Desuden er DVD-brændere vel efterhånden så billige, at man lige så godt kan smide familie filmen fra ferien på en DVD-skive i stedet. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |