Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 22:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: De bedste højtalere i verden!?. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 12 December 2003 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Min top 10 over de bedste og mest og faktisk de ENESTE komercielle højtalere der duer til noget er følgende.

1. WisdomAudio Infinity Grande.

2. Martinlogan Statement.

3. JMLab Novo Grand Utopia BE.

4. Wilson Audio X1 Grand Slam.

5. JMLab Novo Utopia BE

6. Wilson Audio Maxx.

7. Dali megaline

8. Morten Coltrane.

9. B&W 801

10. B&W800 nautilus signature

Disse er valgt udfra det absolut kompromisløse og uden hensyntagen til lytterum og andet og det er ikke en liste der skal ses som at den ene er bedre end den anden eller at jeg syntes at de alle spiller lige klangmæssigt rigtigt!!  de er blot alle istand til at give en soundstage der er overbevisende og en total lyd oplevelse der er uden sidestykke!!...

Skal man vælge udfra realistisk lytterum så er resultatet følgende top 3

1. JMLab Novo Utopia BE

2. Morten Coltrane.

3. B&W 800 Nautilus signature.

Mest korekte gengivende højtalere får listen til at se lidt anderledes ud.

1. Morten Coltrane.

2. JMLab Novo Utopia BE.

3. AudioData Elance2. ( fin højtaler men står desverre ikke distancen perspektiv og soundstage mæssigt!! men KLANGEN!!..  )

Her skal den Lille B&W 805 Nautilus også lige have et skulder klap! men desverre savner den så meget dynami at den ikke klare listen!!..

Ligeledes er der klangmæssigt en del små højtalere der er virklig korekt og troværdig gengivende!! men de falder på deres amputeren af musikken i bunden og manglende dynamiske og eller evne til at lave realistisk og troværdigt soundstage... ( men med en passende sub så ser det anderledes ud for enkelte af disse!.. men det er for omfattende at komme ind på her!!)

Sådan!!

Det er de bedste højtalere i verden efter min mening og øre!...

Men alle er befængte med kompromisser og de få der har mindst af disse er uopnålige både plads mæssigt og økonomisk!!..

Så eneste løsning er at gøre det selv!!...

Min egen! slår dem alle!! måske ikke på alle områder!! men samlet!.. og med størelsels mæssige kompromisser sat i forhold til lytterummet!...

Men det er så i mine øre!! og skal ikke ses som nogen sandhed der er gyldig for andre end mig selv!!..

Skal jeg vælge EN!! højtaler der er den mest rigtige og bedste af de her omatlte???  så blir det helt klart : Morten Coltrane... MEGET!!! tæt fulgt af JMLab Novo Utopia BE..  

Højtalerne her er blandt de få der lever op til mine krav og ønsker om troværdig og realistisk samt overbevisende gengivelse!!..

Mindre og andet duer ganske enkelt ikke!!...  det enten lyder ikke rigtigt og overbevisende eller for alt mindre amputeres musikken ved "anklerne" og for det meste endda ved "knæene"..

Så har you go!!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 December 2003 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bruger du så ikke cerratec enheder i dine DIY projekter ?

Har du prøvet dem(cerratec) ?  

Så kunne du måske lave en højtaler som er bedre end Mårten Coltrane højtalerne.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 12 December 2003 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Kender dem ikke personligt i DIY sammenhænge endnu!! men vil se på det!...

Lige nu arbejdes der dog med Audiotech enheder..

Der er trods alt økonomiske hensyn at tage ved afprøvelse af enheder! i DEN! klasse jeg vil have er de ikke bare lige noget man så`n køber ind og tester hver og hver anden dag!! ( desverre!!) ...

Men takker for tippet!! man skal altid være åben for nyt!!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er det nok ikke diamant enheden man køber som det første.

De bedste højtalere jeg har lagt øre(eller sådan husker jeg det men det er en del år siden) til bestod af en skåning basenhed 8" tror jeg samt en C77 enhed fra cerratec.

C77 enheden er egentlig en mellemtone men den spiller langt op i frekvens on axis så jeg bemærkede ikke at der manglede noget diskant. Men fornemmelsen af at være tilstede var rystende. Men som sagt er det en del år siden men står stadig som en reference for hvor livagtigt hifi kan lyde.

Jeg har selv en c22 fra accuton. På det tidspunkt hvor jeg købte dem(ca 10 år siden) var de helt uden for konkurence med andre enheder efter min mening.

Men jeg har ligget lidt i dvale siden da så der er måske sket noget på enhedsfronten(evt ringradiatorer)

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 12 December 2003 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej miju, jeg ved ikke ret meget om højttalere. Jeg er nysgerrig
efter hvad sådan et sæt Coltrane højttalere koster og kan
audiostatic ikke være med i dette selskab?

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2003 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

De koster en kvart mill. 

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:

micjac skrev:

De koster en kvart mill. 

Jamen det er vel nærmest en af de billigste i det selskab.

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2003 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jooeee !! en del løber op i det 4 dobbelte   eller mere.

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2003 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Tonny skrev:

micjac skrev:

De koster en kvart mill. 

Jamen det er vel nærmest en af de billigste i det selskab.

Hmm. der skal jo bruges 3 sæt til biffen...

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 December 2003 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Min top 10 over de bedste og mest og faktisk de ENESTE komercielle højtalere der duer til noget er følgende.

1. WisdomAudio Infinity Grande.

2. Martinlogan Statement.

3. JMLab Novo Grand Utopia BE.

4. Wilson Audio X1 Grand Slam.

5. JMLab Novo Utopia BE

6. Wilson Audio Maxx.

7. Dali megaline

8. Morten Coltrane.

9. B&W 801

10. B&W800 nautilus signature

Disse er valgt udfra det absolut kompromisløse og uden hensyntagen til lytterum og andet.

Skal man vælge udfra realistisk lytterum så er resultatet følgende top 3

1. JMLab Novo Utopia BE

2. Morten Coltrane.

3. B&W 800 Nautilus signature.

Mest korekte gengivende højtalere får listen til at se lidt anderledes ud.

1. Morten Coltrane.

2. JMLab Novo Utopia BE.

3. AudioData Elance2. ( fin højtaler men står desverre ikke distancen perspektiv og soundstage mæssigt!! men KLANGEN!!..  )

Her skal den Lille B&W 805 Nautilus også lige have et skulder klap! men desverre savner den så meget dynami at den ikke klare listen!!..

Ligeledes er der klangmæssigt en del små højtalere der er virklig korekt og troværdig gengivende!! men de falder på deres amputeren af musikken i bunden og manglende dynamiske og eller evne til at lave realistisk og troværdigt soundstage... ( men med en passende sub så ser det anderledes ud for enkelte af disse!.. men det er for omfattende at komme ind på her!!)

Sådan!!

Det er de bedste højtalere i verden efter min mening og øre!...

Men alle er befængte med kompromisser og de få der har mindst af disse er uopnålige både plads mæssigt og økonomisk!!..

Så eneste løsning er at gøre det selv!!...

Min egen! slår dem alle!! måske ikke på alle områder!! men samlet!.. og med størelsels mæssige kompromisser sat i forhold til lytterummet!...

Men det er så i mine øre!! og skal ikke ses som nogen sandhed der er gyldig for andre end mig selv!!..

Skal jeg vælge EN!! højtaler der er den mest rigtige og bedste af de her omatlte???  så blir det helt klart : Morten Coltrane... MEGET!!! tæt fulgt af JMLab Novo Utopia BE..  

Højtalerne her er blandt de få der lever op til mine krav og ønsker om troværdig og realistisk samt overbevisende gengivelse!!..

Mindre og andet duer ganske enkelt ikke!!...  det enten lyder ikke rigtigt og overbevisende eller for alt mindre amputeres musikken ved "anklerne" og for det meste endda ved "knæene"..

Så har you go!!...

mvh.

Skal vi forstå det sålades at du har lagt øre til de nævnte konstruktioner under kontrollerede forhold ?

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 13 December 2003 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Mike skriver: Højtalerne her er blandt de få der lever op til mine krav og ønsker om troværdig og realistisk samt overbevisende gengivelse!!..

Come oooon Mike, der er slet ingen sammenhæng imellem lyden hos de der højtalere. Du kan da ikke påstå at så forskellige højtalere alle er troværdige?
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 December 2003 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes sgu det er en lidt latterlig "poll" For hvem har  hørt alle de nævnte htere. Og kan gi  en neutral vurdering af dem alle???

Desuden er det en prisgruppe hvor de færreste kan være med og er nødt til at drømme om sådanne htere.

MVH WRONG

Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2003 kl. 05:13 | IP-adresse registreret  

Hvad med dynaudio evidence master? De lyder så vidt jeg ved dejligt... :) Men det er helt sikkert dejlige ht'er du har listet her - jeg har lyttet til de små jmlab mini utopia, b&w n801, 802, 803, 804, 805 og de oprindelige nautilus'er som også er brandgode. Jeg mener dog at dengang jeg hørte evidencen på udstilling på sas/radisson med arbiter'en på er det bedste jeg har hørt... så er der sådan noget som avalon acoustics eller måske sonus faber som er interessant. Proac er vel også nævneværdige?! Dette er dog ikke noget jeg har lyttet på - pointen er at der er mange kompromisløse højttalere rundt omkring...

kongen

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 December 2003 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:

Hvad med dynaudio evidence master? De lyder så vidt jeg ved dejligt... :) Men det er helt sikkert dejlige ht'er du har listet her - jeg har lyttet til de små jmlab mini utopia, b&w n801, 802, 803, 804, 805 og de oprindelige nautilus'er som også er brandgode. Jeg mener dog at dengang jeg hørte evidencen på udstilling på sas/radisson med arbiter'en på er det bedste jeg har hørt... så er der sådan noget som avalon acoustics eller måske sonus faber som er interessant. Proac er vel også nævneværdige?! Dette er dog ikke noget jeg har lyttet på - pointen er at der er mange kompromisløse højttalere rundt omkring...

kongen

Hey hvor har du lagt øre til "sneglen" (den oprindelige nautilus) eller er det N800 du mener.

Mener iøvrigt ikke at man kan liste udstyr på denne måde, "verdens bedste" det forudsætter jo at man har hørt alt hvad der findes på markedet. under optimale forhold og med optimalt udstyr spændt for. Desuden er det kun 6mdr siden at MJ skamroste N800 som "den mest korekt spillende højttaler" og nu er den pludselig på sidstepladsen. 

Det tager åbenbart hårdt på folk at blive farmand

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2003 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:

kongen

Den kompromiløse højttalere findes ikke, men højttalere hvor udviklings- omkosninger ikke har haft noget loft er der en del af.

Den rigtigte Nautilus "sneglen" har være til at høre hos Hifiklubben, jeg kunne desværre kun se på dem da en stor id***, lige skulle prøve at prikke til diskanten så de stod bare og ventede på en ny diskant fra England. 

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 December 2003 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

MIke for hulen... hvor vil du hen og hvad skal det bruges til ?

Lad mig så spørge: "Hvilken af de listede, formidler musikken bedst ?"

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 December 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=miju]]

meget useriøst indlæg .

Mike jeg tro ikke du har en ref lyd , du snakker ogsså om classe gryphon ML linn ARC .

Og så skriver du at dit setup kommer meget tæt på den lyd du vil op nå ?

classe er langt fra ML for ikke at sige gryphon , og nu speaker , logan op mod wilson , har du hørt wilson ?

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 December 2003 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Asbjørn, Schelde og Jensen har fat i noget. En top 10 over de dyreste har da ikke noget med kvalitet at gøre.

Tag Wilson - i de test jeg har læst er konklusionen at med Puppy 7 og Sophia rammer W endelig et nogenlunde sammenhængende lydbillede - dvs. jo sige at det har han ikke gjort før. Jeg kan huske Schelde havde et link til måling i Stereophile af samme ht'er som ikke var ret seriøst.

En butiksmand har seriøst fortalt mig at han 1-2 gange om året skaffer en BW800 mand nye forstærkere fordi ejeren tror de kan spille musik - han giver ikke op og har snart prøvet alt. Og når har prøvet alt har han stadig ht'er der ikke kan spille musik. En sikker indtægtskilde for butikker når man hele tiden skifter det forkerte.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej Mike

Jeg er interesseret i at høre om du har lyttet til alle de højttalere under kontroleret forhold og med hvilket grej ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2003 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Personligt har jeg den holdning, at mandsstore højttalere til 50k+ ikke er nogen revolution. De har som regel en 'stor' lyd men det ville man også forvente.

Det er næsten for nemt at få sådan en til at lyde godt på mindst et par parametre. (selvfølgelig er det ikke bare nemt, men man kan tage færre kompromisser)

Næh der hvor hifi magien kommer ind er når en standerhøjttaler har en 'stor' lyd - i ved den der hvor man kommer ind i et hifirum på en udst./hos en forhandler og tror at det er den store HT ved siden af der spiller !

(....og med "stor lyd" mener jeg ikke bare bas)

Meget af hemmeligheden ligger efter min erfaring også i forstærkeren. En lille højttaler åbner simpelthen op for præcisionen og nuanceringen - også i bassen - hvis man sætter et ordentligt svin af en amp på.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes