Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer "rumler" (rumklang?). (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 November 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er den absolut tilfredse ejer af en NAD T743, 2 x Concept 2 fronter, Concept Center, og 2 x Concept 1 baghøjtalere. For noget tid siden anskaffede jeg mig en Acoustic Energy Aegis Evo sub, til lige at give det sidste pift til min Xbox 360 og DVD'er. Det er ikke det allermest hi-fi, men det går til husbehov.

Problemet er at jeg synes at subwooferen har det med at blive "mudret" i lyden, dvs. at det lyder som om den tager over fra fronter og center for tidligt i frekvensområdet. Det gør at f.eks. et biluheld ikke kommer til at lyde som en masse skarpe lyde, og et par hule drøn, men nærmere een lang rumlen, uden de helt store nuancer. På samme måde flyder lyden af flere maskingeværer der skyder samtidig fuldstændig sammen. Jeg har skruet på delefilter (både på forstærker og sub), samt leget med volumen, men enten drukner det hele i rumlen, eller osse er der stortset ingen bund og kraft i lyden.

Det skal siges at min stue (hvor anlægget står) har en jævnt ringe akkustik - rumklangen er til tider MEGET hård, hvilket nok skyldes mangelen på møbler, hylder, tæpper osv. Jeg håber lidt at det er her problemet ligger, og at jeg ved at flytte subben (der lige nu står ved siden af centeren) hen ved siden af min sofa, kan eliminere den kedelige rumlen - vil være lidt ked af det hvis det enten er NAD'en der ikke er go nok, eller subben der ikke er hurtig nok til at give en dyb, men alligevel præcis bas.

Nogen ideer til hvad jeg kan gøre, og/eller hvor problemet ligger?

Mvh.

Khan

Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 23 November 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Problemet er at: Der er en helvegs masse selvudnævnte "experter" der bilder folk ind at, man kan sætte sine front ht'er til small og så dele ved 80Hz, det dur IKKE !

Enten er du nød til at leve med mindre bas med det system du har, eller:

1. Køb en større/bedre sub.

2. Sæt dine front ht'er til Large (fuld frekvens), det kræver sikkert en kraftiger forstærker. Sæt subben til laveste dele-frekvens.

3. Det bedste er 1 + 2.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

pppp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 November 2006 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er rigtigt, at jo bedre (og dyrere) man køber jo mere vellyd kan forventes.

Jeg er også helt enig i, at man ikke skal sætte indstillingerne på small. Forklaringen er, at man derved skal sætte subbens delefrekvens meget højt og det er i realiteten det der giver problemer.

Prøv at gå på large, sæt delefrekvensen så lavt som muligt (40 Hz ??) og så bliver du nok nødt til at skrue op for den, for nu er der kun dybbas tilbage og ikke den rumlen du har haft problemer med.

De subs jeg har haft, har alle haft godt af dette, også min nuværende Velodyne SPL

mvh

Til top Vis pppp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pppp

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2006 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Jeg legede lidt med mit setup i går (nye subs): fandt et nummer hvor der var rigeligt resonans og skruede derefter ned for delefrekvensen indtil resonansen forsvandt. Derefter legede jeg med niveauet indtil der ikke var tydelig betoning fra subben.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Problemet er at: Der er en helvegs masse selvudnævnte "experter" der bilder folk ind at, man kan sætte sine front ht'er til small og så dele ved 80Hz, det dur IKKE !

Enten er du nød til at leve med mindre bas med det system du har, eller:

1. Køb en større/bedre sub.

2. Sæt dine front ht'er til Large (fuld frekvens), det kræver sikkert en kraftiger forstærker. Sæt subben til laveste dele-frekvens.

3. Det bedste er 1 + 2.

....
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

@Khan

Nu er jeg sikkert "selv bestaltet expert", så du skal ikke tage mine ord ret tungt

Men det lyder på mig som om du har flere end bare et problem.

Akustik, en sub kan (som alle andre højttalere) ikke ændre på lyden i dit rum, har du meget lang efterklangstid, vil du få mudret lyd. tæpper, bløde møbler og fyld er mit bud på noget der hjælper udfra din beskrivelse.

placering, subben skal stå der hvor den lyder bedst, ikke der hvor den er pænest! er det ved siden af sofaen, tja så må man jo møblere sig ud af det.

Indstilling, denne er lidt tricky, det er altså ikke bare at skrue ned for subben og købe nyt grej. Uanset hvad du køber, skal der leges og pusles før tingen falder på plads. Det er yderst svært uden måling, men kan godt lade sig gøre alligevel.  juster volumen til et niveau som er det du lytter til når det er højt, men ikke extremt (80hz) sæt dine fronter til large og subbens deling til max. så kører du pink noise på din reciever og justerer niveau indtil det er riemligt ens for sub og HT. så spiller du nogle frekvenser for at finde ud af hvor dine højttalere ruller af, der har du nemlig udgangspunktet for din delfrekvens på subben. når du så har justeret det, så er det ignag med niveauet igen. Denne gang med fronterne sat til small, HVIS det er over en mulig delfrekvens f.eks. 40Hz.  frem og tilbage et par gange indtil det ikke bliver bedre. kan subben ikke følge med og bliver presset, SÅ bør du købe en anden/bedre SUB

En anden grund kunne også være at du mener at subben slet ikke kan hjælpe til i bunden.

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Akustik: et af mine "problemer" er at jeg har en solid resonans ved 70-80 Hz. Der er ingen grund til at subben bidrager yderligere her (i mit tilfælde).

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

nje, målet er jo netop at få en rimelig linær gengivelse, uanset om det er sub eller andre højttalere der gengiver pågældende fq.  Nogle gange kan det være en fordel at skære fronter ved 80Hz og ligge delfrekvensen på subben lavere f.eks. 70Hz, så dæmper du jo det mellenliggende område lidt.

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Tak for alle rådene. Har nu prøvet at sætte fronterne til "large" - det hjalp ikke det store (ku faktisk ikke høre forskel). Som sagt er min stue (3.5 x 5 meter - surround spiller på den korte led) mildest talt akkustisk besværet - har dæmpet det en smule med nogle gardiner, men er bange for at mine 2 lædermøbler (sofa + stol), samt mine hårde træreoler, gør deres til at skabe et rum med ret krafting rumklang. Jeg skifter sofaen ud med een af stof snart, og så håber jeg at jeg ved at sætte subben tættere på sofaen, kan undgå at den får rummet til at spille HELT så meget med.

Nogen der har erfaringer med dette?

Mvh Khan

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Mht. indstillingen af dele frekvensen på subben er det så ikke meningen at surround forstærkeren 100% skal styre hvordan der deles? og at man derfor i princippet skal skrue helt op på frekvensknappen på subben, da signalet den fødes med alligevel ikke kommer over de hz som LFE kanalen er sat til?

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Bare lige for god ordens skyld: Det er ikke bare "noget nogen har fundet på". Den anbefalede delefrekvens på 80Hz stammer fra THX-specifikationerne - okay, udover Oscar-komiteen og en allerhelvedes masse millioner biografgængere, så er George Lucas der står bag THX, måske en selvudnævnt ekspert på området - jeg synes dog han har en del at ha' det i ;-)

For at opnå den fulde effekt, stilles der naturligvis også krav til højtalerne - det er meget få subs der er THX-godkendte, da netop den høje delefrekvens kræver, at den stiller ekstremt præcis og ikke bare dybt. Jeg har netop købt en THX-godkendt sub, og kan godt genkende noget at det der beskrives fra mit gamle setup, med en standard-sub, i forhold til nu, hvor sub'en også er med til at definere den aller laveste mellemtone. Det kunne min gamle sub ikke klare, hvorfor jeg med den fik en bedre lyd ved at dele lidt lavere, end THX anbefaler.

Og en ting er at grejet skal være THX-godkendt - hvis man skal være sikker på at det lyder som det skal, skal ens lytterum og akustik også leve op til nogle specielle krav. Først der får man det fulde udbytte af THX's anbefalede indstillinger. Jeg er ikke selv nået til det punkt endnu, hvor jeg er begyndt at korrigere akustikken i min stue/hjemmebio ift. THX - men det skal nok komme ;-)

Det hører naturligvis også med, at selvom højtalere ikke er godkendt efter THX-specifikationerne, så betyder det ikke at de ikke opfylæder dem - man kan bare ikke regne med det, og i langt de fleste tilfælde vil de da heller ikke gøre det.

Dette bare lige for at forklare, at det ikke er hvem som helst der har fundet på de 80Hz - der ligger meget forskning og årelange erfaringer fra en nogle af historiens dygtigste filmlydteknikkere bag ;-)

- men hvis dit gear ikke kan leve op til kravene, og dit rum iøvrigt har akustiske problemer, hvilket nok er tilfældet i større eller mindre grad for de fleste, så nej, så er det ikke nødvendigvis den måde man opnår den bedste lyd fra ens udstyr... men har man gear der kan leve op til kravene, og et fornuftigt afstemt lytterum, så er der altså en mening med galskaben.

Med venlig hilsen...
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Læs om THX her
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 24 November 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

erla for ikke at ødelægge Kahn's tråd, får du svar her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46512&P N=1&TPN=1

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

kahn

Dit problem stammer sikkert fra stående bølger som opstår pga. rummets dimension og subbens placering i rummet. Hvis du har en test cd/dvd med en ren bas frekvens, så prøv at afspille denne kun gennem subben og bevæg dig rundt i rummet. Du vil nu opleve, at lydstyrken stiger og falder, dette skyldes at lydbølgerne fra subben reflekteres af vægge, loft op gulv, hvorved der opstår lokale peaks og nulls (forstærkning og dæmpning). Dette problem kan løses med en parametrisk EQ og en målemikrofon. Som alternativ kan du også forsøge dig med placeringen af subben.

En anden faktor er RT60 (efterklangstiden), som andre også har været inde på. Dette kan løses ved at placere dæmpning (absorber) i rummet. Med hensyn til lavfrekvens er det specielt hjørnerne i rummet der skal dæmpes. Se eventuelt her:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1421&zoneid=3

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Det du beskriver kan skyldes stående bølger, men det kan også være forvrengning. Harmonisk forvrengning vil typisk høres som en tyk ullen lyd der maskerer detaljene. Dette er fordi harmonisk forvrenging pr definition er overtoner.

Jeg ville først forsøgt pladsering og justering, du finder gode guides omkring emnet her

www.lsound.no

www.audioholics.com

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

ManicMiner og Eeyore:

Takker mange gange. Synes som sagt osse selv at det lyder som om bassen ikke vil "dø", og dermed bare bliver hængende, sådan at en række brag (f.eks. maskingeværer, eller et trafikuheld) ikke lyder som sådan, men mere som een lang rumlen, uden detaljer. F.eks. i Terminator 3, der hvor kranvognen smadrer sig selv - det er bare een lang dyb buldren. 

Jeg skifter som sagt min lædersofa ud med en stof-ditto snart, og skal osse ha nogle flere ting op på væggene. Håber at giver noget, og at det ikke er mit anlæg der bare ikke kan levere varen.

Kigger på jeres links senere. Endnu en gang tak .

Khan 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes