Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DLS R60/R50 forsterker "krav"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 11 December 2006 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

TC flyter til Kbh og har i den forbindelse tilbud på DLS R60/R50.
vurderer at stille mig i kø for at få tag et af disse set..

Spørgsmålet er hvor meget effekt trenger disse ht for at kunne spille ok.
Ser at R60 har en impedans på 4Ohm (R55 har 8), og de har en følsomhed på 87 og 88 Db.

Tenkte at benytte dem til en DIY GainClone (ca 35 W) vil dette kunne blive en Ok Combo?
Eller vil den lille Clon være for svag?

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Er det virklig ingen som har erfaringer med DLS R50/60 og effekt/forsterker krav?

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre kun hørt R55 på en MF A3.5. Det var nok til at få dem til at spille godt - men efter hvad jeg har hørt, spiller disse ht'er bedst, når de får noget strøm. Jeg tror du skal have fat i Otto for at få en fyldestgørende svar.
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Jeg har desværre kun hørt R55 på en MF A3.5. Det var nok til at få dem til at spille godt - men efter hvad jeg har hørt, spiller disse ht'er bedst, når de får noget strøm. Jeg tror du skal have fat i Otto for at få en fyldestgørende svar.

Tnx det er pga jeg har hørt om DLS R55's hunger efter power at jeg er usikker på om min lille Diy kan trække den,.

Dvs den "bør" kunne træke af R50 da den er 8Ohm.. men R60 kan nog blive mere besværlig da den er en 4 Ohms..

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Marius skrev:
gæst skrev:

Tnx det er pga jeg har hørt om DLS R55's hunger efter power at jeg er usikker på om min lille Diy kan trække den,.

Dvs den "bør" kunne træke af R50 da den er 8Ohm.. men R60 kan nog blive mere besværlig da den er en 4 Ohms..

Du skal ikke udelukkende vurdere en højttaler på baggrund af tal - heraf impedans. Det kommer sandelig an på højttalerens opbygning. Otto/TC er den rette at spørge, da han/de med sikkerhed ved, hvad de har med at gøre.

Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nogen større hemmelighed at jeg er dybt fascineret af DLS'erne. Især R55, men også de to mindre modeller. Jeg er IKKE enig i at de er "krævende", i den forstand at de lyder dårligt på for billigt udstyr. Jeg har endnu ikke fundet en kombination hvor jeg ikke ville kalde R55 den bedste højttaler til prisen. Den følger med ethvert stykke elektronik du kan spænde foran, i den forstand at du nemt kan høre forskel på en rigtigt god og en usædvanligt god forstærker - senest har jeg f.eks. lyttet på Moon i7 vs. P8/W8 på R55, og forskellen på forstærkerne er ganske mærkbar - har man først hørt det store, så er en ellers fremragende forstærker som i7 pludselig ikke så sjov længere... Men er det en kvalitet eller en ulempe? Sæt samme højttaler på en billig forstærker, så lyder den naturligvis ikke så godt længere. Men den lyder stadig bedre på den billige forstærker, end enhver anden højttaler til samme pris ville gøre på den samme forstærker (i mine ører i hvert fald).

Det samme gælder de mindre modeller. Lad være med at straffe højttaleren fordi den er god nok til at følge med når elektronikken opgraderes. Det betyder ikke at den lyder dårligt med mindre, det betyder bare at højttaleren kan mere end du får at høre. Jeg har hørt R50 på mange forskellige typer anlæg, helt ned til 999,-s konfirmand-anlæg. Jeg har aldrig tænkt "gud hvor lyder de bare ringe på sådan et anlæg" - jeg har altid tænkt "nej hvor er det imponerende hvor meget de højttalere får ud af sådan et skod-anlæg". Selvfølgelig lyder det ikke "godt", men det lyder altså ikke "dårligt" på samme måde som f.eks. en Monitor Audio Gold 60, eller måske i endnu højere grad en QRS (for nu at holde mig til vores eget sortiment) lyder "dårligt", direkte trælst, hvis anlægget ikke matcher højttaleren.

Jeg respekterer naturligvis at andre kan have en anden opfattelse af dem, men ovenstående er som jeg ser det - uanset hvilken elektronik jeg har brugt, så har jeg aldrig oplevet at en anden højttaler til samme pris har lydt bedre på samme elektronik.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg modsiger lige mig selv lidt: Ovenstående er skrevet ud fra en rent kvalitetsmæssig opfattelse. De HAR en lav følsomhed, så skal der spilles højt, så skal der muskler bag. Jeg har brugt en rørforstærker på mine, og selvom det (bortset fra bunden, det VAR trods alt en billig rørforstærker...) lød fortrinligt, så kunne det altså ikke spille ret højt... Jeg har ingen anelse om hvad en Gainclone er, så hvordan det vil funke kan jeg ikke svare på.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Takk for det utdypende svar Otto.

Ang GainClone så er det en ChipAmp, (http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?product_id=2 er det Kit jeg er i gang med,,)

Et lille spørgsmål mere.. Hvor lavt går en R50 på det minimalei Impedans?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Marius skrev:

Jeg har ikke set nogen måling på den, så det ved jeg ikke. Mon dog det er et problem, når gennemsnittet er 8?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 11 December 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Marius skrev:

Takk for det utdypende svar Otto.

Ang GainClone så er det en ChipAmp, (http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?product_id=2 er det Kit jeg er i gang med,,)

Tjah, er selv den lykkelige ejer af en DLS R60, og selvom den må nøjes med en, godt nok effektstærk, men strømsvag Sony surround reciever er jeg da imponeret af hvor meget lyd de HT får ud af den reciever! De spiller meget dynamisk selv med en relativ strømsvag forstærker. Og så spiller de også relativt højt alligevel, uden at forvrænge.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes