| Forfatter |
|
johnny storm Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2003
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der kan anbefale linn espek? (fordele og ulemper)
Eller andre højttalere i samme pris klasse...
Jeg overvejer nemelig at købe et sæt, og skifte mine
audiovecter m 3 signatur ud...
Har linn 5103/5125 forstærkere
på forhånd tak Storm
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bortset fra at de ikke kan spille musik, men kun duer til muzak! så er de jo ganske ok. 

Linn`s højtalere er så langt fra noget brugbart i forhold til rigtig musik gengivelse som man kan komme, de farver ganske enkelt alt for meget.
Bunden er for uneuanceret og mudret, nedre mid er uklar og uhomogen, de heæger slet ikke sammen ned efter.
mellemtonen fraver stemmer og alt så det lyder meget besnærende og imponerende, rigtig "fodstamp" jo vist, men det er en stor tyk gang "sirup" hend over det hele.
Guitar strænge lyder som de er smurt i harpiks, og der er nærmest "færnis" hend over hele lydbilledet.
Toppen er ikke noget at juble over, middelmådig højst.
Perspektivet småt og indeskrænket samt ikke særligt skarptskårent og precist, langt fra noget man kan kalde realistisk, og bas dybden amputere musikken, den når ganske enkelt ikke langt nok ned.
Dynamikken er en "by" i "Rusland" kanon skud på 1812 vil lyde som våde "kinesere" en regnfuld nytårsaften.
Ikke hvad jeg kalder en tilnærmelse noget korekt eller rigtigt eller musikalsk, designer lyd i høj grad.
"gamle" Ivor må være god kunde hos Oticon.
Mit bedste råd er GLÆM DEM!
Og til de der har dem?
Sælg dem thi i aner ikke hvad i går glip af.
Hvad er bedre?
ALT!
vh.
Morten.
__________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |
Rene Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
....og vi er mange som sidder tilbage og nyder sagligheden i det indlæg. Personligt tror jeg at Storm var interesseret i et par objektive kommentarer.
Nuvel indlægget må vel lægges i "ulempe" bunken 
Kender desværre ikke de pågældende højttalere, men syntes bare ikke at den tilsvining skulle stå helt ukommenteret.
Mvh Rene
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Jonny
Test dem blot på dit linn mod andre højtalere og du skal efter mine test og mål op i langt dyere højtalere for at få de forskelle i melodi, tempo og stemning frem på pladerne som espekkerne formår.
Sig endelig til hvis du skal have yderligere hjælp og sig gerne til hvis du finder nogle du syntes er bedre en Espekkerne.
se mine Espekker på www.hifisamling.dk
|
| Til top |
|
| |
jack Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det rigtige ville da være at sammenligne dem med de Audiovector M3 sig. som johnny har stående i forvejen, se det virker sagligt.
Hvad koster sådan nogle espekker iøvrigt. __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
| Til top |
|
| |
HansC. Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Espek kan købes til ca. 15 k/stk.
/HC
|
| Til top |
|
| |
DKMIK Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack skrev:
|
Det rigtige ville da være at sammenligne dem med de Audiovector M3 sig. som johnny har stående i forvejen, se det virker sagligt.
Hvad koster sådan nogle espekker iøvrigt.
|
|
|
Jeg mener de ligger i 15000,- stk, jeg vil lige sige der findes mange fede højttalere i den priklasse.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack skrev:
|
Hvad koster sådan nogle espekker iøvrigt.
|
|
|
M3sig og de gamle AV5140 testede jeg i sin tid op mod hinanden og her vandt AV5140 med en lille margen, men Espekkerne er med helt nye enhedder og diskanten meget bedre end den gamle i keramik. Så jeg vil tro at Espekkerne vil vinde over M3sig som i mine øjne er på min top 10 over bedste højtalere.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Espekkerne har en solid bund som i for små rum godt kan blive lidt for meget. Mellemtonen er til gengæld rigtig god specielt på kvindestemmer, men diskanten er for hidsig sammenlignet med AV M3, men det kommer igen også an på hvad det spiller på!
Jeg har selv hørt dem på Jonas grej, og der er både for og imod - som altid nogle ting gør de godt og andre knap så godt. Det bedste er som altid at du selv prøver dem af derhjemme - det er dig der skal drage den endelige konklusion! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de posetive indlæg...
Hvis de falder i smag har jeg tænkt mig at de skal køre aktivt...
mvh. Storm
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er let at se her hvor svært det er at være bare lidt objektiv hvis man som Jonas er et "brand victim". Den emotionelle bias han har overfor stavemåden LINN er godt nok enorm.
Jeg har hørt rigtig mange højttalere i mit liv, også rigtig mange Linn, helt fra dengang Sara´erne var de fede, senere Isobarik, m.fl. Vi snakker fra 1986 og fread til idag.
Linn har skiftet lyd undervejs. Idag, med Espekker og Nika o.s.v. er det en ret kontant og sprød lyd, hurtig, meget "in your face" og knald på, hør rytmen - hvis du spørger mig. Jeg synes LINN højttalere springer meget over når de spiller, de er så fokuseret på rytme at de overser mange detaljer og især perspektiv og dybde. Det opleves som om de har ofte ret travlt.
F3 Lyd er mere en "HIFI" højttaler, ikke så rytmisk orienteret, faktisk det modsatte af en LINN. Meget persepktiv, både i bredde og dybde, detaljer og "finlytningsting" derud ad. Men ikke specielt "musikalsk", hvis du forstår. Den er til at lytte indad hvor LINN er til at lytte udad - overfladelytning og begejstring ved det åbenbare musikalske udtryk.
Hvad med System Audios Masterversion af 2K? Den en en fin sammensmeltning af de 2 HT´ere du nævner?
Mvh
Dige
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
johnny storm skrev:
|
Mange tak for de posetive indlæg...
Hvis de falder i smag har jeg tænkt mig at de skal køre aktivt...
mvh. Storm
|
|
|
Uha aktivt så rokker de igennem og du får noget ingen andre højtalere kan levere. Køre du aktivt svarre det teoretisk til at du smider det dobbelte antal watt på højtaleren fordi du undgår modstanden i det passive delefilter og det er altså en hørbar forbedring.
Eneste udlæmpe ved aktiv drift er at du ikke kan teste andre højtalere da det aktive delefilter indbygges før effektforstærkerne og kan derfor ikke drive andre højtalere.
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja 30k mulighederne er mange !!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
|
Det er let at se her hvor svært det er at være bare lidt objektiv hvis man som Jonas er et "brand victim". Den emotionelle bias han har overfor stavemåden LINN er godt nok enorm.
Jeg har hørt rigtig mange højttalere i mit liv, også rigtig mange Linn, helt fra dengang Sara´erne var de fede, senere Isobarik, m.fl. Vi snakker fra 1986 og fread til idag.
Linn har skiftet lyd undervejs. Idag, med Espekker og Nika o.s.v. er det en ret kontant og sprød lyd, hurtig, meget "in your face" og knald på, hør rytmen - hvis du spørger mig. Jeg synes LINN højttalere springer meget over når de spiller, de er så fokuseret på rytme at de overser mange detaljer og især perspektiv og dybde. Det opleves som om de har ofte ret travlt.
F3 Lyd er mere en "HIFI" højttaler, ikke så rytmisk orienteret, faktisk det modsatte af en LINN. Meget persepktiv, både i bredde og dybde, detaljer og "finlytningsting" derud ad. Men ikke specielt "musikalsk", hvis du forstår. Den er til at lytte indad hvor LINN er til at lytte udad - overfladelytning og begejstring ved det åbenbare musikalske udtryk.
Hmm har du lyttet dem på samme grej ? M3sig og linn's gamle AV5140 var faktisk begge gode højtalere begge med rytmikken i centrum men du har ret i at musikken var ikke så meget in face som med de nye Espekker og ninka er i dag. Vil du have mere inface så lyt til et totalt Naim anlæg eller måske Densen. Dette inface er jeg ikke specielt glaf for, for f.eks. på de nye Arkurate højtalere er inface langt mere udbredt og er det på alle mine plader så er det en farvning i mine øjne, så hvis Linn ikke kan vise mig en tilbage lænet og langsom plade out of face så får akkurate ikke en chande hos mig. Faktisk står jeg på lidt af et skillevej og ved ikke helt om jeg skal blive ved med at gå Linn vejen.
Hvad med System Audios Masterversion af 2K? Den en en fin sammensmeltning af de 2 HT´ere du nævner?
Dem vil jeg gerne høre en dag jeg tror sku jeg tester dem
Mvh
Dige
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
stjalke Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Linn Espek"
Hvad er en overkill dyr højttaler?
|
| Til top |
|
| |
Theis Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læg hellere ører til B&W Nautilus 804 til samme pris eller Dali Helicon 400, der er 8000 billigere for et sæt eller vent til du kan høre den nye Dali Helicon 800.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Morten er jeg heller ikke særlig varm på Linn`s højtalere..
men helt så hårdt vil jeg dog ikke "slå" ned på dem!..
Morten har ret i at bassen er en smule slap og ukontroleret og endde for dominant i mindre rum. ( dette er dog ikke noget denne eller andre Linn højtalere er alene om! langt de fleste basrefleks konstruktioner lider under dette!.. ) Ninka som nævnes andre steder her har noget mere styr på bassen!!.. som også nævnt er den solid!! jo vist!! dette dækker bare over at der er lidt for meget og for "mudret" neuanceringen er langt fra hvad den burde til prisen, og ikke i nærheden af eks. Audiovector...
Hvad angår mellemtonen har jeg ikke noget at udsætte på denne andet end der farves en smule vel meget, ( som Morten siger "sirup" ) i nedre mid, meget besnærende men langt fra korekt! ( korekt er dog en noget subjektiv størelse!.. men efter min overbevisning / opfattelse er den afvigende fra det mere neutrale, men det er jo så blot min mening!!) ellers er der ikke noget at udsætte her, det sku lige være at en del andre højtalere med bedre enheder har noget højre opløsning og dynamik!..
Men at kalde dynamikken en by i Rusland er nok så meget sagt! der er dog højtalere med bedre dynamik og det endda til billigere penge..
Har overgås de af Audiovector samt Avance eks. især også hvad angår neutralitet eller korekthed ( ufarvet gengivelse ) i mellemtonen..
Lyden er som sagt sprød opefter, en anelse tynd i nogle frekvens afsnit.. men ganske komtroleret..
Toppen er ikke særlig opløst, en anelse for "peaky" og også farvende!! nok netop for at dække over manglende opløsning, ( som AV. højtalerne bestemt har masser af!!) sammen med en øvre mid der er lidt fremad rettet, giver dette en fin "in your face" effekt som ligeledes korekt obesrveret her..
Denne effekt er dog ikke helt i balance med resten af lydbilledet, det gør at højtaleren ganske enkelt ikke hænger sammen!!..
Sprædningen er langt fra optimal, hvorved lydbilledet og perspektivet heller ikke kommer op på siden af det bedste man ellers ser til samme pris..
Audiovector er klart et bedre bud!!..
der er også Avance og Dali der er værd at se på og såm overgår Espekkerne..
SKAL!! det absolut være Linn??? så er Ninka klart et bedre bud!...
Men efter min mening heller ikke optimal til prisen eller rettere hvad man ellsrs kan få til prisen!!
Dette er så blot MINE!! erfaringer.. og min opfattelse... kan man lide lyden i Linn?? tjaaa... så skal jeg ikke anfægte dette yderligere GO for it!!... jeg vil ikke svine den så til som Morten gør det eller være helt så koncekvent negativ overfor denne eller andre Linn højtalere.. korekte ifølge min opfattelse er de langt fra!.. men de spiller da ok!.. som sagt kan man lide lyden ?? er de jo fine! IK!?
Men efter min mening er AV mf. bedre højtalere!..
Men IGEN!! det er så min opfattelse!! ... GÅ EFTER DINE EGNE ØRE!!!
Måske er det højtaleren for dog??? det skal jeg ikke kunne udtale mig om???
Min "kop the" er det dog langt fra!!.. 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er blevet lidt forviret???
Eftersom jeg har linn forstærkerer, så må det da være
en fordel også at køre linn højtalere, for at få et mere
homogent lydbillede...
For jeg har ikke tænkt mig at sælge mine forstærker,
Har 2 stk 5125, og 1 stk 5103
Så er klar til aktivt-drift mangler bare aktive kort..
Planen var aktivt drift på audiovector M3 sig, så dem.. Eller Linn??
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi Linn laver fint elektronik der faktisk er begyndt at lyde rigtigt fornuftigt!! behøver de langt fra have styr på at lave højtalere!! der er en verden til forskel!!.. og de fleste der prøver begge dele! fejlere faktisk!.. det er ofte set!!
Er man god til elektronik og har den ekspertise gennem mange år, bør de fleste holde sig til det! og lade de der KUN! har viget deres "liv" og ekspertise til højtalere gøre det de er gode til!!..
Det giver garanteret de bedste resultater! ( som regel!)
Og her mener jeg klart at det er tilfældet med Linn..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
johnny storm skrev:
|
Er blevet lidt forviret???
Det kan jeg godt forstå med de meldinger som du har fået, men når det så er sagt så skal du gå dine egen veje, forsøg at være objektiv og tage de forskellige meldinger med et gran salt.
Eftersom jeg har linn forstærkerer, så må det da være
en fordel også at køre linn højtalere, for at få et mere
homogent lydbillede...
Det kan meget vel være at du har ret, det er trods alt udviklet under samme tag og med samme ideal.
For jeg har ikke tænkt mig at sælge mine forstærker,
Har 2 stk 5125, og 1 stk 5103
Så er klar til aktivt-drift mangler bare aktive kort..
Planen var aktivt drift på audiovector M3 sig, så dem.. Eller Linn??
Jamen du er jo godt på vej, jeg forstår udemærket at du overvejer Linn Espek, der er god grobund for at opnå en ægte synagi som passer som hånd i handske. |
|
|
|
| Til top |
|
| |