Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tour de SA 1280MKII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 31 December 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg læser af og til her i forum'et men skriver sjældnet. Pardon me...

Nu er der efterhånden skrevet meget om System Audio SA 1280 ht; nogen roser og andre kan bare ikke fordrage lyden af denne ht. Sjældnet synes jeg en ht har delt folk op i så forskellige lejre.

Senest har jeg læst et indlæg om én der fik et sæt og efter 2-3 dage ville aflevere dem igen fordi han synes lyden var decideret dårlig.

Det er her jeg lige synes jeg vil give mit besyv med .

Først lidt om mit skifte fra B&W til SA:

Jeg har selv et par SA 1280 MKII som for ca 1½ år siden afløste et par dengang 14 år gamle B&W DM640 der er en mere volumiøs ht end SA'eren. B&W'en havde en kevlar mellomtone og 2*8" bas og en alu. diskant - for lige at sætte det på plads.

B&W'erne synes jeg var for trættende at høre på. De var skingre og det var svært at få nogen bas ved lave lydtryk. Skal her lige nævne at B&W laver fremragende ht'ere, men jeg var altså bare blevet lidt træt af mine. Nogen som kan nikke genkendende til den følelse "at ville have noget nyt?

Jeg må indrømme - jeg tør næsten ikke nævne det  - at jeg købte SA'erne uden at have hørt dem. Læste HIFI4ALL test og her i forum'et for at finde den ht som jeg mente passede mig bedst i 6000 kr området. Tak for det folkens! Var dog ude og lytte på SA, Audiovector og Dynaudio i KT-radio, men de havde ikke 1280 hjemme. Så SA 1280 MKII blev købt lidt i blinde.

Da jeg satte mine dem til mit anlæg kunne jeg godt gøre at de var ikke nær så lyse i lyden som B&W'erne (jeg lavede A/B test idet jeg ikke havde solgt de gamle ht på det tidspunkt). Spillestilen var meget mere tilbagelænet og der var lidt mere bas ved lave lydtryk, hvilket jo passede mig fint. Det største savn var måske B&W's kevlar mellemtone som er utrolig klar, men måske også lidt for fremtræden i den ht til min smag. Specielt akustisk guitar er kræs gennem disse kevlar enheder.

SA lyden og ikke mindst tilspilning:

Jeg var måske lidt skuffet over præcision og perspeltiv i SA'erne som jeg ikke synes var meget bedre end i de gamle B&W, men trøstede mig med at de jo nok lige skulle spilles til. En kammerat havde spillet sine SA-2K til i 1-2 uger med lyserød støj (i kældren pakket ind i dyner) ved ret højt lydtryk før han tog dem i brug.

Og nu kommer jeg så til den egentlige pointe...

De 50 timer tilspilning som står i bugerforvirringen er minimum! 100 timer eller mere skal der til!

Jeg havde ikke troet at det havde så stor en betydning for lyden. Men det har det altså med denne ht. Det virker måske urimeligt, men på den anden side er det jo rart at ens ht opleves bedre med tiden end hvis det modsatte var tilfældet .

Både præcision og perspektiv er på plads nu, og bassen har aldrig været bedre. Bevarres! De gamle B&W kunne give et større bas output når der skrues op, men kvaliteten af SA bassen er meget bedre, specielt efter at jeg fyldte sand kammerene 3/4 op og fik sat de medfølgende gummifødder under ht'erne. Og ja, i starten synes jeg da også at bassen mindskedes, men det var også tydeligt at den var blevet en del mere stram og præcis med sand i. Nu synes jeg bassen er fin, men den kommer naturligvis ikke til at slå nogen i mellemgulvet. Dertil er de 2*5" bas ikke nok. Men hellere god præcis bas end stor og upræcis ditto.

Hvílken musik spiller jeg:

Jeg har en ret bred smag, og hører derfor næsten alt. Blues (nogen som kender Doug McLeod?) og new age (specielt Enya) mere end så meget andet, men også rock, pop og opera.

Lidt om udstyret:

Jeg anvender et sæt bi-wired (2*3m) Tarra Labs ht kabel af ældre dato, men det er et godt kabel fordi der er både rispapir og bomuldstråd i  (hvad de producenter dog kunne få en til at købe ). Jeg har også forsøgt mig med single wired 4 mm2 Monster Cable (med mange OFC ledere) og det giver en del mere bas, men timingen er på en eller anden måde bedre med Tarra Labs kablerne.

Jeg spillede i starten på en Onkyo A809 forstærker, men den er nu skiftet ud med en Thule AI60B og selv om Onkyo'en gjorde det rigitg flot er Thulen mere detaljeret og perspektivet en tand bedre. Bassen var dog kraftigere på Onkyo'en, ikke ude af kontrol, men bare kraftigere. Nogen vil nok mene at Thule og SA giver alt for lys lyd, men lige nettop denne Thule amp. er kendt for sin musikalitet og varme, og jeg oplever da heller ikke noget skingert over denne kombination.

Af CD bruges en ældre Onkyo DX706 CD afspiller som jeg specielt af mekaniske årssager ikke rigtig kan nænne at skille mig af med. Har tidligere i år prøvet en seperat D/A konverter fra Terra Tec til 3.000,- men i en A/B test var det svært at høre nogen håndgribelig forskel i lyden.

Det er nok på sin plads her at nævne at stuen ht'erne står i er rektangulær med parket gulv (ikke gulvtæppe), ca. 40m2 og at ht'erne står 20-30 cm fra endevæggen og ca 1 m fra sidevæggene. Jeg har ikke eksperimenteret meget med andre placeringer, mest af alt fordi jeg ikke er alene i huset og derfor ikke nødvendigvis har den juridiske del af sagen på min side .

Rosinen i pølseenden:

Ja, ja, jeg er godt klar over at SA 1280MKII ikke er en "state of the art" ht, men for 6.000,- synes jeg at den gør et rigtigt godt stykke arbejde, og derfor fortjener ros - og ris - på de rette vilkår. Ydermere er det er efter min mening en rigtig flot ht, men ligesom med lyd er design jo meget subjektivt...

Hvad vil jeg så med hele den fortælling?

Tjaaa, mest af alt pointere at SA 1280 er en højtaler som kræver en hel del tilspilningstimer før den yder optimalt, at man bør overveje at fylde noget sand i kammeret, at de rigtige kabler kan give meget, og sidst men ikke mindst at rummet betyder meget for oplevelsen. Dvs. fuldstændig som alle andre ht'ere, men SA 1280 kræver måske bare lidt mere tilspilning end de fleste er vant til.

Og så lige en sidste ting som tit glemmes når der sammenlignes ht'ere: lytterummets dimensioner, gulvbelægning mv. og musik genre som spilles. Det gør det lidt lettere at udvælge hvilke personers lydmæssige forhold der bedst passer ens egne.

Godt Nytår!

Anders111
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Pera: God anmeldelse/indlæg! Jeg kan genkende det meste, da jeg selv er tidligere ejer af et sæt SA 1280 mkll. Solgte dem dog til fordel for et sæt Dali Ikon 7.

Janwa: havde skrevet en smøre, men en admin var hurtig til at slette

Vh Anders

Til top Vis Anders111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders111

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Para, bravo  super godt skrevet, jeg kan kun give dig ret i at det er en fremragende højtaler. Jeg var så overvældet, at jeg skrev en mail til System Audio. Jeg fik et ualmindligt pænt svar tilbage.

Emne : SA 1280 MKII

Besked : Hej

Jeg har nu haft et par SA 1280 MKII i en måned, en mere homogen højtaler skal man lede længe efter, tør slet ikke tænke på hvordan jeres SA7K må lyde. Jeg har haft mange højtalere gennem årene B&W, Kef, Dali, JBL, Audiovector,osv. Men jeg blev aldrig tilfreds med lyden, generelt var de spidse i lyden, samt et rodet lydbillede, derfor valgte jeg at lave mine egne højtalere, for at få den lyd jeg kunne leve med, dem har jeg spillet på de sidste 6 år.

Så ville skæbnen at jeg blev tilbudt mit sæt SA 1280 MKII som en delvis betaling for en rørforstærker som jeg havde bygget, jeg vaklede da en så lille højtaler ikke kunne lyde godt, specielt i bassen, da jeg også har haft små højtalere, at de lyder bedre end store højtaler hersker der ikke tvivl om, her tænker jeg på perspektiv, dybe i lydbilledet, rum med mere.

Jeg hoppede på vognen og tog imod mine SA 1280 MKII. Jeg skal lige love for at de spillede så man trode det var løgn, hvilket lydbillede de frembringer. Det måtte være en drøm, men nej det var virkelighed, havde jeg endelig fundet det sæt højtaler, jeg havde ledt efter i så mange år JA. Det sjove er at mange af mine cd-plader, der lød som ren metal i ørene, nu er til at holde ud at høre på, om det har noget at gøre med den wawe-guide i benytter ved jeg ikke, men den spiller ind er jeg sikker på. Lige en sidste ting, jeg fatter ikke hvordan de små bas enheder kan spille så dybt, med et drive der gør at man sidder og tramper i takt med musikken.

Jeg håber i bibeholder den lydfilosofi i har nu, da det ikke kan gøres bedre.

Mvh

Torben Pedersen

Fra: Ole Witthøft, System Audio A/S [mailto:ole@system-audio.com]

Sendt: 7. december 2006 10:02

Emne: SV: SA 1280 MKII

Kære Torben - tak for din mail.

Jeg sender din mail rundt til medarbejderne i virksomheden, så de kan se at vores arbejde gavner noget.

Vi er ikke vant til at få klager, men mange tilfredse kunder har det med at holde deres tilfredshed for sig selv. Derfor.

Selve lydfilosofien har været uændret siden 1984, men vi er naturligvis blevet dygtigere til at realisere denne filosofi efterhånden, hvilket har gjort vores højttalere gradvist bedre gennem årene.

Vores allerseneste højttaler - SA ranger - er på sin egen måde, den mest overraskende repræsentant for vores lyd. Størrelsesmæssigt, er højttaleren på størrelse med SA1280, men lydkvaliteten er snublende tæt på SA7K!

Hør den ved lejlighed. Jeg tror du vil finde den meget inspirerende.

SA1280 er alle tiders højttaler, og jeg må medgive dig, at det største "problem" SA har, er at nogle audiofiler ikke tror på vores produkter.

Det er meget besynderligt. Audiofiler skulle jo netop "vælge med ørerne", men stopper i nogle tilfælde med øjnene. Sådan er verden (også).

Det går heldigvis utroligt godt for SA. En af årsagerne er, at vi kan overraske dem, der giver os en chance.

Tak for din mail.

med venlig hilsen / best regards

Ole Witthøft

adm. dir. / managing director

System Audio A/S

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej pera

Det er en fin anmeldelse du har lavet. Jeg synes den burde ligge under "brugeranmeldelser" istedet for. Så er der flere der kan få fornøjelse af den.

Anders111 skrev:

Janwa: havde skrevet en smøre, men en admin var hurtig til at slette

Det gør vel ikke så meget. Jeg forstår alligevel aldrig hvad han skriver. . .

R-A-E-L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 December 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tilstår også - jeg købte mine i blinde.

Var fast besluttet på mine næste ht skulle være SA´ere da 1750´eren i sin tid var spændt for i lytterummet, da jeg skulle vælge forstærker og cd afspiller for 2 år siden (testede Arcam, Rotel, Densen, HarmanK).

12000,- var dog lige i overkanten af hvad jeg havde råd til, og ved at læse om 1280´eren i TIMEVIS herinde var der en stor del som synes 1280´eren var bedre - og da det var den halve pris, bestilte jeg dem så

Jeg kan i høj grad nikke genkendende til dine oplevelser med dem Pera. Den store styrke i dem er åbentheden - jeg føler jeg sidder midt i musikken, hvor det fra mine andre HT lød som om lyden kom fra en kasse. Mest imponerende er når jeg sætter en tungere skive på (eks Korn med nummeret "Here to Stay") så er bassen ekstrem tung og præcis samtidig med trommens hihat og bækkener skærer totalt igennem som befandt den sig lige ud fra min øregang. Virkelig flot perspektiv! Dog fornemmer man ved musik med mange "spor" - symfoniorkestre, enkelte Metallica og Mew numre at den ikke helt formår at kapere det hele. Til det må man nok investere i en større højttaler (explorer måske)

Jeg er ganske sikker på at jeg vil være særdeles tilfreds hvis jeg havde investeret i audiovector, DLS eller et sæt ikoner (nemlig de 3 ht jeg overvejede inden købet af denne og som lyder ganske glimrende), men faktorer som bl.a. pris, udseene og kærlighed (ja det lyder lidt fesent, men kender I ikke det at man bare har forelsket sig i noget materielt uden at vide hvorfor egentlig) gjorde, at det blev disse.

Til slut - de første 3 dage jeg havde denne HT var jeg noget skuffet. Synes lyden var lidt flad og diskant. Den er sgu noget om snakken når man siger de skal spilles til.

Til top Vis R-A-E-L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R-A-E-L Besøg R-A-E-L's Websted

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 31 December 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Skal sådan nogle SA have så meget inden de er spillet til? Jeg har et par SA1750 som de første baghøjtallere i min setup, købt som nye, så jeg kan næsten regne ud at de aldrig bliver spillet til...

Godt nytår!

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for de positive svar!

Det glæder mig at mit indlæg ikke bare bliver anset for endnu en af de der "forsøg på at gøre en dårlig højtaler god" som nogen tilsyneladende mener er sket adskillige gange med netop SA 1280.

Ja, jeg så godt at der var én som var lidt hurtig på aftrækkeren med et svar som ikke lige viste forståelse for mit indlæg. Men fred være med det. Det er jo bag-jul .

Anders111

Tak, og tillykke med dine Dali Ikon 7. Dali laver også fremragende ht.

Solvin,

Som hr. Witthøft så rigtigt skriver er vi generelt gode til at beklage os når vi synes at vi er blevet uretfærdigt behandlet, eller hvis vi er så uheldige at få et mandags-produkt, mens det kniber noget mere med at give positiv tilbagemelding når oplevelsen var god. Det er vist en folkesygdom, så det er rart at se at du har sendt et positivt brev til Ole Witthøft. Tak for det . He, he, du må gerne se dette som en positiv tilbagemedlding fra mig .

perejvind,

Tak. Tjaa, jeg vil da overveje at få den lagt ud som bruger anmeldelse. Har ikke tænkt over det før. Oprindeligt var det ment som en lille "skulderklap" til en ht jeg synes har fået mange klaps på - for mig at se - lidt uretfærdige vilkår .

Lamp Lies Down,

Ja havde jeg haft pengene, havde jeg nok købt et par Audiovector Mi-3, men de kostede det samme som SA 1280 gjorde da de kom frem. Dvs. omkring 10k, og det var mere end jeg synes jeg kunne retfærdiggøre over for familien . Jeg lyttede slet ikke til dem, idet jeg var lidt bange for at jeg så ikke kunne leve uden. Jeg har en arbejdskammerat der er vældig glad for sine.

Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himmelen, så ligegyldigt hvilken ht man får vil der nok altid være et eller andet som man synes kan blive bedre, og det gælder derfor også SA 1280. Jeg er glad for mine, men er da heller ikke blind , men døv som nogen nok vil sige .

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Skal sådan nogle SA have så meget inden de er spillet til? Jeg har et par SA1750 som de første baghøjtallere i min setup, købt som nye, så jeg kan næsten regne ud at de aldrig bliver spillet til...

Godt nytår!

Selv Godt Nytår!

Ja, der er absolut ingen grund til at du spiller videre på dem. Du opnår aldrig fuld valuta for pengene .

Du kan ligeså godt forære dem til mig, og være alle fremtidige bekymringer foruden .

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 31 December 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Godt svaret...

Spøj til siden, det kunne være at jeg skal smidde dem i garagen for en uges tid med en lille effekt trin og en støj generator og se om de bliver bedre.... naboerne vi undrer sig hvad det er for en lyd der kommer ud af garagen meeen.... skidt med det...

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

panos,

Ja, få dem en tur ud i garagen og "køre" nogen tid, det har de rigtig godt af

Hvis du gør det, så giv os et praj om resultatet. Det er der nok flere der kan have glæde af. Vi kan alle blive klogere.

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

jeg er, som også tidligere skrevet her på forummet, også rigtig glad for mine sa 1280'ere!!
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes