| Forfatter |
|
Wilhelmsen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Folkens! 
Efter lang tids overvejelse er jeg kommet frem til at mine gamle højttalere skal skiftes ud med noget NYT (helst ikke brugt). Er blevet en del mere krævende mht. lyd siden de gamle blev købt, og nu skal der altså ske nogle forbedringer i setup'et. Og et passende sted at starte ville jo være mine højttalere.
Jeg ville være glad hvis i ville komme med JERES bud på den absolut bedste gulvhøjttaler i området omkring 8000-10000 kr. pr. sæt! (er ung studerende)
For at det ikke skal blive for svært, giver jeg her nogle eksempler på noget af det musik jeg holder meget af: Norah Jones, Doky Bros., Sting, Tracy Chapman, Eric Clapton, Marc Cohn, Phil Collins, Jamiroquai, Dave Matthewsband, Diana Krall -I det hele taget musik hvor detaljer i indspilningerne kan få hårene til at rejse sig i nakken, uden at fornægte en god stram og præcis bas selfølgelig. Udover musik skal fronterne kunne udvides med en center og rear's.. Men der er jo snart ikke nogle mærker med respekt for sig selv, der ikke udbyder en matchende center til deres speakere! Ville bare gøre opmærksom på at det er vigtig at højttalerne her også fungere rigtig godt til film. (har selv en subwoofer som jeg føler klarer opgaven godt, så den får lov at blive i rummet.) Subben bruges desuden også ofte bruges i forbindelse med musik lytning, for lige at give det sidste.
Jeg har da selv en nogenlunde idé om hvad jeg vil ud at lytte på, men det er altid rart at høre om andres erfaringer før man begiver sig ud i det.
Nå, hvilken gulvdreng bringer musikken allermest til sin ret, i det nævnte prisleje? SHOOT!
På forhånd tak, og rigtig godt nyt-hifi-år til jer alle sammen.
|
| Til top |
|
| |
Wilhelmsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anyone?
|
| Til top |
|
| |
Jannik K. Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, når du ikke vil købe brugt, begrænser du jo dig selv lidt, men hvis det er det du vil, skal det jo være sådan.
Et bud på et sæt velspillende højttalere i den prisklasse, kunne være DLS R55. De har fået utrolig megen god omtale, og jeg tror du skulle tage at give dem et lyt ved lejlighed. Der findes desuden center og reolhøjttalere i den serie.
Et andet bud kan være Dali Ikon 6. De har en lidt anden spillestil, mest pga. det specielle diskantmodul. Hvis du giver dem et lyt, skal du sørge for at de ikke er koblet på noget Denon grej. Ikke fordi det er dårligt, men både højttaleren og Denon-grejet er lystklingende og kan blive uudholdeligt at høre på.
God fornøjelse.
Mvh Jannik
|
| Til top |
|
| |
Wilhelmsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik K. skrev:
|
Hm, når du ikke vil købe brugt, begrænser du jo dig selv lidt, men hvis det er det du vil, skal det jo være sådan.
Et bud på et sæt velspillende højttalere i den prisklasse, kunne være DLS R55. De har fået utrolig megen god omtale, og jeg tror du skulle tage at give dem et lyt ved lejlighed. Der findes desuden center og reolhøjttalere i den serie.
Et andet bud kan være Dali Ikon 6. De har en lidt anden spillestil, mest pga. det specielle diskantmodul. Hvis du giver dem et lyt, skal du sørge for at de ikke er koblet på noget Denon grej. Ikke fordi det er dårligt, men både højttaleren og Denon-grejet er lystklingende og kan blive uudholdeligt at høre på.
God fornøjelse.
Mvh Jannik
|
|
|
De var også med i overvejelserne, er ikke så vild med DLS'ens udseende, men nu er lyden jo også det vigtigste!..Men altid dejligt at blive bekræftet, tænkte mere på om der var en kanon højttaler som jeg evt. havde overset?! Flere bud på den absolut flotteste lyd til prisen?!
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil prøve at være lidt fornuftig kan du evt. se efter Dali Grand Diva brugt til omkring 7-9k. Det skulle eftersigende være en af de bedre højttalere, og jeg tror ikke du finder noget der er bedre som nyt. Og hvis du kan finde nogle uden ridser (hvilket ikke er et problem) samt lide lyden i dem, jamen så har du meget højttalere mange år fra nu.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et bud kunne være jm-lab chorus 816V
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hest med sko på..
|
| Til top |
|
| |
Wilhelmsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
|
Hvis du vil prøve at være lidt fornuftig kan du evt. se efter Dali Grand Diva brugt til omkring 7-9k. Det skulle eftersigende være en af de bedre højttalere, og jeg tror ikke du finder noget der er bedre som nyt. Og hvis du kan finde nogle uden ridser (hvilket ikke er et problem) samt lide lyden i dem, jamen så har du meget højttalere mange år fra nu.
Mvh.
|
|
|
Ved det godt! ..Men følelsen af selv af have købt noget, være den første til at pakke det op, være den første til at stifte bekendtskab med lyden på lige netop den højttaler, følge indspilningsfasen osv. er ligesom tabt når man køber 2'nd hand. Men derfor skal du have tak for dit bud alligevel! Hvem ved? -Det kan være jeg ender med at købe brugt alligevel! Men man må da kunne finde en godt højttalersæt til 10K uden at skulle på brugt markedet!
DPetersen: Kanon bud, den er skrevet på listen! Har du selv nogen erfaringer med den?
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra ny? er du tæt på en TC så hør et sæt Monitor Audio RS8, de har også DLS'en.
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Tag et lyt på Rega R5, se mere på www.rega.dk - de koster kr. 8.000,- pr. sæt
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilhelmsen skrev:
Ascari skrev:
Mvh.
|
|
|
Ved det godt! ..Men følelsen af selv af have købt noget, være den første til at pakke det op, være den første til at stifte bekendtskab med lyden på lige netop den højttaler, følge indspilningsfasen osv. er ligesom tabt når man køber 2'nd hand. Men derfor skal du have tak for dit bud alligevel! Hvem ved? -Det kan være jeg ender med at købe brugt alligevel! Men man må da kunne finde en godt højttalersæt til 10K uden at skulle på brugt markedet!
<SPAN ="bold">DPetersen: Kanon bud, den er skrevet på listen! Har du selv nogen erfaringer med den?</SPAN> |
|
|
Faldt lige over det der med at skulle spille højttaler til,selv,for første gang-ever  Kender det godt og har prøvet.Havde de samme højttalere i 20 år og seks måneder  Trapez X fra maj 1986(selvbyg)..........det holdt til jeg købte et sæt 31 år gamle Tandberg Studio Monitors for ganske nylig.Rigtig flot og velholdt.Enhederne er MINT!Her skal højttaleren ikke spilles til,men min måde at lytte på,og være vant til lyden fra min gamle Trapez.......well,det er ørerne der justeres.Jeg var ikke glad for den i de første par dage........(40 dage siden)men nu vil jeg ikke drømme om at få Trapez'en igen
Så begejstringen kan altså være lige stor i ny som brugt højttaler.Det er min egen erfaring __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej jeg har ikke erfaringer med chorus 816V men jeg har selv et par Cobalt 816S til at stå, og de spiller utroligt godt til pengene, og da denne nye model har overtaget kunne jeg ikke forestille mig at de ville være dårligere.
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 601
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arum Cantus Melody 103. Er måske lidt farvet, da jeg har dem selv. Efter min mening får man rigtig meget vellyd for pengene. Synes også de er pæne. At det er flot håndværk er uden diskution
|
| Til top |
|
| |
Wilhelmsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
| Fra ny? er du tæt på en TC så hør et sæt Monitor Audio RS8, de har også DLS'en. |
|
|
Umiddelbart er RS8 -muligvis RS6 min største favorit lige i øjeblikket! Har du hørt DLS'en og RS8 op mod hinanden? Hvad er foreskellene? på www.minhembio.com er RS6 svenskernes absolutte favorit på hele markedet.
Jeg bor iøvrigt i sønderborg, så turen til århus er lang. Men man kan vel bestille et sæt hjem, hvis det bliver aktuelt!
skumflum: Aurum Cantus'en er hermed tilføjet til listen! -Har du hørt den op mod nogen af de nævnte? Hvis ja, hvad er dine indtryk?
Tanteberg: Sådan har du valgt at se på det. Men hvis jeg endelig skal opgradere til nogen der så meget bedre end dem jeg har i forvejen, så vil jeg være med igennem hele fasen! Men selvfølgelig er jeg da ikke helt afvisende over for idéen om at købe brugt.
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 601
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke direkte lavet A/B test med de nævte, men har lyttet til Monitor Audio og DLS'erne samt Icon 6. Efter min mening er melody 103 bare bedre!  Det der slår igennem er den utrolig luftige og detaljeret diskant i Aurum Cantus. De spiller ikke kælder dybt og forvent ikke koncert lydtryks niveau, men der er masser af hul igennem og den bas der er (og det er faktisk ned til 35Hz) er vel defineret. Jeg har en meget bred musiksmag, og synes de klare det godt lige fra klassisk til Jazz og Metal. Læs evt. review her : http://www.kellsieavdesign.com/reviews/M-103-AVL-review.pdf Desværre er der ikke mange steder du kan lytte til den.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun udtale mig om RS6+8 da jeg har hørt dem i en kendt stue med velkendt grej. For begge højtalere vil jeg sige at de spiller meget neutralt og med den helt fine pensel med mht. detaljer og perspektiv. Imponerende til pengene. Rigtig bund får du først i RS8, men i mindre rum <25 km2 vil RS6 sikkert være fint. Jeg har hørt alt lige fra klassisk/akustisk musik over i hiphop techno, og de kan bare det hele. Alle de andre højtalere er sikkert også super! men som du selv er inde på, så afslut kapløbet med at få dem hjem i stuen - det er jo der du skal lytte til dem  Årsagen til at jeg siger RS6+8 er at de netop var med i sådan et kapløb for lidt tid siden, og 8'eren løb med prisen.
|
| Til top |
|
| |
Wilhelmsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Jeg kan kun udtale mig om RS6+8 da jeg har hørt dem i en kendt stue med velkendt grej. For begge højtalere vil jeg sige at de spiller meget neutralt og med den helt fine pensel med mht. detaljer og perspektiv. Imponerende til pengene. Rigtig bund får du først i RS8, men i mindre rum <25 km2 vil RS6 sikkert være fint. Jeg har hørt alt lige fra klassisk/akustisk musik over i hiphop techno, og de kan bare det hele.
Alle de andre højtalere er sikkert også super! men som du selv er inde på, så afslut kapløbet med at få dem hjem i stuen - det er jo der du skal lytte til dem 
Årsagen til at jeg siger RS6+8 er at de netop var med i sådan et kapløb for lidt tid siden, og 8'eren løb med prisen.
|
|
|
Da mit lytterum er mindre end 25 kvm. så passer RS6 mig sikkert fint. Tak for dit svar iøvrigt.
Som du siger er MA'en helt sikkert en højttaler som jeg skal have lyttet på hjemme hos mig selv! -Men lader lige kapløbet køre lidt endnu, så jeg får en chance for at lytte på alle de højttalere der er hver at lytte på i prisklassen. Det er så surt at bruge mange penge på noget som man kunne have fået bedre et andet sted, hvis man altså havde gidet at undersøge markedet ordenligt først!
|
| Til top |
|
| |
Wilhelmsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvilke forhandlere der sælger Focal her i DK?
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|