| Forfatter |
|
LillePer Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa..
Jeg har et par Eltax Linear Response 8 højttalere (140W sinus, 180W music). De er også gode nok, men jeg tænkte på om højttalerkablet er godt nok? Det er et Oelbach 2x1.5m2(halvanden kvadrat millimeter ..).
Efter hvad jeg har hørt, burde kablet være godt nok, men på deres hjemmeside står der, at dette kablet MAX. kan klare 80W!
Det er ikke et kabel jeg lige har været ude og købe, det var et jeg købte til mine gamle 60W-højttalere (Fona-højttalerne, hvis nogle af jer kan huske dem ).
Og nu kommer spørgsmålet..: er kablerne gode nok, eller skal jeg ud og købe bedre kabler? i så fald, hvilke kabler skal jeg købe?
- Lille Per
__________________ Mvh. LillePer
|
| Til top |
|
| |
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve nogle 2,5mm som givetvis vil give dig lidt mere i bassen. Ellers tror jeg dine kabler er fine til dem.
Det med at kablerne kun kan klare 80W er noget værre sludder, der er ingen regler for hvad kabler kan klare.
Husk at låne kablerne og lytte inden du køber, måske er der INTET at hente.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke værre nervøs for om kablerne kan klare belasningen.
Hvordan det lyder er en anden sag. Men prøv dem
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Det med at kablerne kun kan klare 80W er noget værre sludder, der er ingen regler for hvad kabler kan klare.
Jo teoretisk er der, men med normale hifi forstærkere er
det kun teoretisk |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Som Rasmus skriver kan du prøve at gå op på 2,5 kvadrat. Jeg har selv brugt Oelbach kabler (de billige/entry level) i nogle år. De er rigtig gode all-round kabler. Når vi taler kabler i den bille ende af pris spektret syntes jeg der var problemer med både Tara Labs, Audioquest og Monster, eftersom de ville en masse i enten diskant eller bas området. Oelbacherne er mere neutrale.
Go Jul
|
| Til top |
|
| |
LillePer Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker heller ikke på kablerne på den måde.. Jeg tænker på, om kablerne er for små til sådan nogle store højttalre? Men på den anden side, tror jeg heller aldrig jeg kommer op på bare halvdelen af, hvad højttalerne kan klare (tænker på lydstyrke..).
Men det er også lige gyldigt, nu har jeg lige fået nye højttalere, og så må jeg leve med dem som de er - selv om jeg egentlig synes at det lyder rigtig godt, kunne ikke forestille mig at det kunne lyde bedre. __________________ Mvh. LillePer
|
| Til top |
|
| |
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
LillePer skrev:
|
Men det er også lige gyldigt, nu har jeg lige fået nye højttalere, og så må jeg leve med dem som de er - selv om jeg egentlig synes at det lyder rigtig godt, kunne ikke forestille mig at det kunne lyde bedre.
|
|
|
Netop! ... og nyd det så istedet for at tænke alt for meget videre! Så har du fat i det vigtigste, og undgår den velkendte situation hvor skruen ingen ende får ;).
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de 80watt tror jeg bare fabrikken mener, at hvis du har et meget kraftigt anlæg, skal du ikke nøjes med 2x1,5kvadrat, men gå højere op i tværsnit. De brænder tihvertifald ikke sammen ved 80watt afsat i kablet!!!
|
| Til top |
|
| |