| Forfatter |
|
Ivanovich Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 22 Januar 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg har netop erhvervet mig Jamo's E6 serie. Centeren står oven på fjernsynet, men problemet er at der kommer en summen fra centeren når fjernsynet er tændt. Vel at mærke uden jeg har tændt for forstærkeren og dermed højttaleren. Hvis jeg løfter centeren op bliver lyden svagere indtil den er langt nok væk til ikke at summe. Hvad er grunden til det? Den burde da være magnetisk afskærmet ligesom alle andre centere, desuden ville fjernsynet vel også blive påvirket af magnetismen hvis ikke den var afskærmet? I brugsanvisningen er der et billede af centeren placeret ovenpå fjernsynet.
Mvh Ivan, på forhånd tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 22 Januar 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder mystisk da centeren i den serie burde være afskærmet og har endnu ikke set/hørt om en center som bliver påvirket af et fjersyn __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 22 Januar 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm....har du prøvet at tage højttalerkablet ud af centeren og i så fald er lyden der så stadig?
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Ivanovich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen! Ja, det giver det samme, der er stadig en summen.
|
| Til top |
|
| |
LarsGert Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt nok underligt... Har samme center og ved den afskærmet. Min står under mit tv og der har aldrig været problemer
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad sker der hvis du kortslutter + og - på centeren uden ht kabel i selvfølgelig __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Ivanovich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
?? Kortslutter, hvordan mener du? Skader det ikke højttaleren?
Jeg tror umiddelbart det er noget i fjernsynet der påvirker selve højttaleren på en eller anden måde. Men igen; hvis det er pga. magnetisme ville fjernsynet så ikke også blive påvirket af højttaleren?
|
| Til top |
|
| |
JoachimTh Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg ved godt det kan lyde lidt dumt, men du sikker på at det ikke er fjernsynet der laver lyden ik??
Det bare fordi mit LCD, kan godt lave en skummel brumme lyd hvis jeg slår noget strømspare pjat til..Ved ikke om det måske var fjernsynet der "snød" dig..
Det bare..Du siger at når du går væk med centerht'eren så forsvinder lyden.. Det ville den jo også gøre hvis det nu i virkeligheden kom fra fjernsynet?!  
Men ja ellers prøv at smide en lille stump ledninger i mellem + og - på ht terminalen (Selvfølgelig UDEN at forstærkeren sidder på også!!)..Dette burde hindre at centeren kan stå og svinge af sig selv, for den "låser" nærmest enhederne fast på den måde..Dermed burde det modvirke eventuel magnetisk indstråling..Men hvis det er et LCD/Plasma tv er der vel næppe så meget magnetisk stråling, eller er jeg helt ude i hampen her??
Men good luck med at få klaret problemet, det er da for irriterende så noget!
|
| Til top |
|
| |
hasselstream Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at tage strøm til center og tv fra hver sin stik kontakt.
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også prøve at trække ledningen til tvet ud af stikkontakten, så skulle det da ikke kunne få noget til at summe.
Du kan også gå helt til extremer og trykke på test knappen på HFI relæet. Hvis den så stadig summer så har du tinitus eller også er den blevet besat af en ond ånd  __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Ivanovich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
JocahimTH-> Det er 100% det er centeren, sætter øret helt hen til den, når jeg så løfter den væk fra fjersynet aftager lyden UDEN ledninger, det har intet at sige om den er sluttet til eller ej, og om anlægget er tændt eller ej.
Hasselstream-> det er nok ligegyldigt eftersom det ikke har noget med anlægget eller strømmen i det hele taget at gøre.
Men jeg overvejer i det hele taget at tage mit fjernsyn med ind til fona. Der er stadig et halvt år af min forsikring tilbage og der har i LAANG tid været en gullig plet i højre hjørne og lilla i venstre når det viser nogle specifikke farver, specielt meget lyse. Men det er fra før jeg fik denne center. Ved ikke om det problem har noget med mit nuværende problem at gøre?
|
| Til top |
|
| |
Ivanovich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Btw. Rigtigt nok som i siger så aftager lyden hvis jeg kortslutter den. Men hvad kan jeg bruge det til?
Ydermere, kan det gøre skade på nogen måde? For lyden generer jo sådan set ikke...
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ivanovich skrev:
Btw. Rigtigt nok som i siger så aftager lyden hvis jeg kortslutter den. Men hvad kan jeg bruge det til?
Ydermere, kan det gøre skade på nogen måde? For lyden generer jo sådan set ikke...
|
|
|
At lyden aftager når du kortslutter den eller fjerner den fra tvet, tyder på at det er noget indstrålet støj fra tvet der for den til at summe.
Der sker ikke noget ved at kortslutte den bare du IKKE har ht kablerne på. For så kortslutter du jo forstærkeren. __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Ivanovich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg formulerede mig vagt. Jeg ville have spurgt om den summen kan gøre skade, hvis centeren bliver stående på TV'et? Jeg kan jo kun høre det hvis der er stille i rummet eller hvis jeg står helt oppe ved den. Så lyden generer jo egentlig ikke.
|
| Til top |
|
| |
JoachimTh Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, regnede heller ikke lige med det..Men ville da være ærgerligt hvis lydens position blot havde fået snydt dig..
Og som andre har skrevet så må det være noget der bliver induceret i ht'eren..Når det nu bliver mindre når du kortslutter terminalerne..
Om det kan skade den er jeg en smule i tvivl om..For det svarer vel lidt til at forstærkeren sender lidt brum ud som så blander sig med det man afspiller..Men det burde jo ligesom ikke være der efter min mening, så måske en forespørgsel hos Fona om det virkelig kan være rigtigt var på plads...
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 10 Februar 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle trafoer i strømforsyninger osv har et kraftigt magnetfelt omkring sig og dette kan inducere et brum signal i dine svingspoler.
Jeg kan ikke se at det kan skade andet end at det er generende.
__________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
Ivanovich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som det, men synes bare det er mærkeligt når højttaleren skulle være magnetisk afskærmet!!
Nå, får alligevel plasma på tirsdag, så er det vel ligemeget, så vidt jeg kan forstå?
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sa,,e problem, det er dog ikke med en Jamo men en slevbyg. Problmet skyldes det magnetiske felt der er omkring TV'et. Om det kommer fra højspændings delen eller fra selve billederøret skal jeg ikke kunne sige.
Jeg tror at min løsning er at købe et LCD tv ;) __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro nu ikke det automatisk løser problemet fordi det formentlig er jeres strømforsyning der inducerer brum signalet. Det største magnetfelt ligger omkring jeres transformatorer der er med til at ensrette de 230 V og de findes selvfølgelig også i et plasma eller LCD.
Men hva' fan man kan jo ikke blive ved med at køre CRT (selvom det faktisk giver bedste billede) __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
bphhm skrev:
|
Tro nu ikke det automatisk løser problemet fordi det formentlig er jeres strømforsyning der inducerer brum signalet. Det største magnetfelt ligger omkring jeres transformatorer der er med til at ensrette de 230 V og de findes selvfølgelig også i et plasma eller LCD.
|
|
|
Det løser nok problemet alligevel, da jeg ikke kan tro at han vil have centerhøjttaleren til at ligge ovenpå en fladskærm. 
Ellers har du ret i at der også kan være udstråling fra en fladskærm.
|
| Til top |
|
| |