Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 19:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Båndhøjttaler, dipol, diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NiBe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Ladies and gentlemen

Jeg beundrer dybt den omfattende viden og det enorme udviklingsarbejde, der præsenteres i dette forum. Kunne I ikke være rare og give mig et par gode råd vedrørende båndhøjttalere.
Mine højttalere (selvbyg) består blandt andet af 100 cm båndet fra et par skrællede Dali DaCapo fra begyndelsen af 90'erne (bånd: ca. 15 x 1000 mm, 4 ledere, korrugeret på tværs af længderetningen, delefrekvens ca. 450 Hz). Et lignende bånd blev vist brugt i Dali Skyline serien.
1) Hvor stramt/slattent bør båndet være monteret? Kan den anbefalede "stramhed" monstro beskrives - eller kræver det målinger. I øjeblikket er det sådan, at hvis jeg puster let på midten af båndet, "trykkes" det ca. 5 mm tilbage. Går man tæt forbi højttaleren, blafrer båndet noget. Jeg har i årevis været tilfreds med lyden, men den kan måske blive bedre. Og hvad med vertikal spredning, som er et kendt problem?
2) Hvad er konsekvenserne - i både lydmæssig og andre henseender - af et slattent henholdsvis stramt monteret bånd?
3) I mange år stod højttalerne ca. 1 m fra bagvæggen, og jeg var begejstret for dipol-princippet. Vi er flyttet, så højttalerne nu er nødt til at stå tæt på bagvæggen. Lyden er slet ikke den samme. Jeg påtænker derfor at ændre båndene til monopoler. Hvordan gør jeg det bedst? Skal der være et (lille?) volumen bag båndet eller kan en plade bag båndet gøre det? Pladens afstand til båndet? Skal jeg fylde voluminet eller beklæde bagpladen? I så fald med hvad? Gode råd og synspunkter modtages med taknemmelighed.

På forhånd tusind tak og held og lykke til alle med igangværende projekter.
Niels
Til top Vis NiBe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NiBe

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

NiBe skrev:
Ladies and gentlemen

Jeg beundrer dybt den omfattende viden og det enorme udviklingsarbejde, der præsenteres i dette forum.

Kunne I ikke være rare og give mig et par gode råd vedrørende båndhøjttalere.

Jeg skal da prøve

Mine højttalere (selvbyg) består blandt andet af 100 cm båndet fra et par skrællede Dali DaCapo fra begyndelsen af 90'erne (bånd: ca. 15 x 1000 mm, 4 ledere, korrugeret på tværs af længderetningen, delefrekvens ca. 450 Hz). Et lignende bånd blev vist brugt i Dali Skyline serien.

1) Hvor stramt/slattent bør båndet være monteret? Kan den anbefalede "stramhed" monstro beskrives - eller kræver det målinger. I øjeblikket er det sådan, at hvis jeg puster let på midten af båndet, "trykkes" det ca. 5 mm tilbage. Går man tæt forbi højttaleren, blafrer båndet noget. Jeg har i årevis været tilfreds med lyden, men den kan måske blive bedre. Og hvad med vertikal spredning, som er et kendt problem?

Det skal være stramt nok til at båndet ikke forlader magnetfeltet under normal brug

2) Hvad er konsekvenserne - i både lydmæssig og andre henseender - af et slattent henholdsvis stramt monteret bånd?

Et superstramt bånd kan ikke lave store udsving og vil derfor ikke kunne spille bas/mellemtone.

Et slattent bånd ligger ikke præcist midt i magnetfeltet og kan også blafre ud, når der kommer noget luft fra f.eks bassen.

3) I mange år stod højttalerne ca. 1 m fra bagvæggen, og jeg var begejstret for dipol-princippet. Vi er flyttet, så højttalerne nu er nødt til at stå tæt på bagvæggen. Lyden er slet ikke den samme. Jeg påtænker derfor at ændre båndene til monopoler.

Hvordan gør jeg det bedst?

Tja - det er sku svært! men prøv med en lukket kasse bagved båndet.

Skal der være et (lille?) volumen bag båndet

Ja - men jeg har ingen anelse om hvor stort det skal være - et par liter vel....

eller kan en plade bag båndet gøre det? Pladens afstand til båndet?

Nej - det er nok for lidt

Skal jeg fylde voluminet eller beklæde bagpladen?

Det ville jeg gøre - pladevat - fåreuld, eller hvad du nu har ved hånden.

I så fald med hvad?

Gode råd og synspunkter modtages med taknemmelighed.

På forhånd tusind tak og held og lykke til alle med igangværende projekter.
Niels

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej NiBe.

Jeg må desværre skuffe dig  Jeg har selv haft et sæt elektrostater ( Audiostatic ES 300 ) som jo oxo er/var en dipol højtaler og du kan ligeså godt vænne dig til at du IKKE får et særligt godt resultat ud af den type højtaler, hvis du ikke har de optimale forhold, dvs en stor stue hvor du kan stille højtaleren MINDST 1-2 meter fra BÅDE bagvæg OG sidevæg ! Jeg har selv brugt oceaner af tid på beklædning af bagvæg og sidevæg omkring højtalerene, MEN det blir aldrig rigtigt godt før de står frit i rummet...desværre  En anden MEGET vigtig ting du bør være opmærksom på er at specielt den type højtaler du har kan IKKE få effekt nok, de belaster din forstærker volsomt....helt ned til 1 Ohm ! Så hvis du ikke har en monster forstærker sat til dem, vil du ikke ikke kunne udnytte dens normalt meget luftige gengivelse.....jeg ville nok finde mig en mere passende højtaler der passer bedre til omgivelserne.

Med Venlig Hilsen

Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej Niels - og velkommen til.

Hvis du leder efter tråden, som hedder noget som "Andre og Erieks bånd" kan du læse om et meget spændende båndhøjttalerprojekt med mange overvejelser og forsøg.

Meiers kommentarer er glimrende, men jeg vil lige tiføje dette:

NiBe skrev:
1) ... hvad med vertikal spredning, som er et kendt problem?

Jeg mener ikke nødvendigvis det er et problem (medmindre du lytter stående) - bare en konsekvens af princippet, som også sikrer dig minimeret indflydelse fra gulv- og loftstrefleksioner. Du er nødt til at placere højttalerne så du lytter vinkleret ind mod båndet, ellers forsvinder toppen. Enten kan du løfte dem fra gulvet eller også vinkle dem lidt opad.

NiBe skrev:
3) ... Jeg påtænker derfor at ændre båndene til monopoler. Hvordan gør jeg det bedst? Skal der være et (lille?) volumen bag båndet eller kan en plade bag båndet gøre det? Pladens afstand til båndet? Skal jeg fylde voluminet eller beklæde bagpladen? I så fald med hvad?

Det er en vanskeligere en. Hvis du kan leve med et kabinet der er 1m dybt er det ikke noget problem, men frie bånd skal have luft og er meget styret af den akustiske impedans de spiller ind i. Mao. kommer du til at æde en masse lavfrekvens hvis ikke du laver et stort kabinet. At du kvæler bagudstrålingen vil ændre lyden meget - Det vil fjerne noget af den karakteristiske rumillusion fra båndene, men til gengæld vinder du faktisk noget fasemæssig præcision. Den smarte løsning kunne være at lave en transmissionslinie, så du ikke har en bagplade som sender en reflektion tilbage igennem båndet, men snarere en tragt, som evt. kunne foldes langs med væggen, så du får en fladere højttaler ud af det.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

NiBe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej Meier, Frankie og Boye

Tak for interessen og svarene.
Jeg har naturligvis allerede studeret de mange, mange interessante indlæg om bånd/dipoler herunder Andre og Erieks udviklingsprojekt, men fandt ikke svar på mine spørgsmål. Jeg må kaste mig ud i at eksperimentere med både båndstramning og dipol/monopol konvertering.

Niels
Til top Vis NiBe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NiBe

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad du forventer dig at få ud af at ændre til en monopol?

En af årsagerne til at dipoler lyder så transperente er første refleksion fra bagvæggen, og hvis du vil "konvertere" dem så kan du vel placere noget dæmpemateriale bagved for at studere effekten før du sætter gang i rundsaven.

Men jeg kan altså ikke se hvad du får ud af det.

Jeg ville hellere erkende mit nederlag til det stærke køn (for det er vel konen der har dikteret hvor de skal stå) og så investere i nogle andre.

Du får aldrig samme lyd ud af dem hvis de ikke står perfekt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes