Ladies and gentlemen
Jeg beundrer dybt den omfattende viden og det enorme udviklingsarbejde, der præsenteres i dette forum.
Kunne I ikke være rare og give mig et par gode råd vedrørende båndhøjttalere.
Jeg skal da prøve 
Mine højttalere (selvbyg) består blandt andet af 100 cm båndet fra et par skrællede Dali DaCapo fra begyndelsen af 90'erne (bånd: ca. 15 x 1000 mm, 4 ledere, korrugeret på tværs af længderetningen, delefrekvens ca. 450 Hz). Et lignende bånd blev vist brugt i Dali Skyline serien.
1) Hvor stramt/slattent bør båndet være monteret? Kan den anbefalede "stramhed" monstro beskrives - eller kræver det målinger. I øjeblikket er det sådan, at hvis jeg puster let på midten af båndet, "trykkes" det ca. 5 mm tilbage. Går man tæt forbi højttaleren, blafrer båndet noget. Jeg har i årevis været tilfreds med lyden, men den kan måske blive bedre. Og hvad med vertikal spredning, som er et kendt problem?
Det skal være stramt nok til at båndet ikke forlader magnetfeltet under normal brug
2) Hvad er konsekvenserne - i både lydmæssig og andre henseender - af et slattent henholdsvis stramt monteret bånd?
Et superstramt bånd kan ikke lave store udsving og vil derfor ikke kunne spille bas/mellemtone.
Et slattent bånd ligger ikke præcist midt i magnetfeltet og kan også blafre ud, når der kommer noget luft fra f.eks bassen.
3) I mange år stod højttalerne ca. 1 m fra bagvæggen, og jeg var begejstret for dipol-princippet. Vi er flyttet, så højttalerne nu er nødt til at stå tæt på bagvæggen. Lyden er slet ikke den samme. Jeg påtænker derfor at ændre båndene til monopoler.
Hvordan gør jeg det bedst?
Tja - det er sku svært! men prøv med en lukket kasse bagved båndet.
Skal der være et (lille?) volumen bag båndet
Ja - men jeg har ingen anelse om hvor stort det skal være - et par liter vel....
eller kan en plade bag båndet gøre det? Pladens afstand til båndet?
Nej - det er nok for lidt
Skal jeg fylde voluminet eller beklæde bagpladen?
Det ville jeg gøre - pladevat - fåreuld, eller hvad du nu har ved hånden.
I så fald med hvad?
Gode råd og synspunkter modtages med taknemmelighed.
På forhånd tusind tak og held og lykke til alle med igangværende projekter. Niels
|