| Forfatter |
|
Hessi Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hessi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hjælp...?!  __________________ Wow Wow WeeWa
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej Nej.. du kan sagtens bruge dem.. Det med ohm, hvis jeg ikke tager meget fejl.. Så ohm er modstand.. Og alle "normale" ht'er er på 4 ohm, og med den forstærker du har købt, så der ingen problemer med det. Hvis jeg ikke tager fejl så er normale forstærkere ved 4 ohm, og der begynder at komme problemer når man bruger en 8 ohm's ht'er, hvilket heldigvis ikke er normalt.. man siger vidst en fordobling af ohm halvering af watt..sådan nogenlunde...Det passer ikke hel præcist, ved ikke om der er en formel for det Men konklusion!.... Der er ingen problemer med dine ht'er eller din forstærker.. Du kan sagtens sætte den til uden der sker noget!.. mvh Henrik Zirio's Cinema
Bassfilm
|
| Til top |
|
| |
Hessi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
| Men konklusion!.... Der er ingen problemer med dine ht'er eller din forstærker.. Du kan sagtens sætte den til uden der sker noget!.. |
|
|
Er du 100% sikker på det? __________________ Wow Wow WeeWa
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohm er modstanden dine højttalere belaster din forstærker med. Jo højere ohm, desto mindre modstand. Så et højt antal ohm er ikke noget problem.
Jeg kan ikke rigtig se ideen med at switche den over så højttalerne mindst må være 8ohm(men en eller anden er der jo nok).
Jeg vil sige at det ikke er noget problem at de er 4ohm, da de nok ikke skal trække så mange watt alligevel(er jo små højttalere). Desuden går jeg ud fra at du har tænkt dig at afskære dem nedad med forstærkeren ved de 80hz eller deromkring. Og så er det slet ikke et problem.
Men vær alligevel opmærksom på om det begynder at lyde skarpt, hårdt eller på anden måde når du spiller højt. I så fald skal du skrue ned, da det kan være fordi forstærkeren bliver overbelastet. Men jeg er næsten 100% sikker på at de ikke kan presse forstærkeren videre hårdt.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Hessi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Front højttalerne må godt have 4 Ohms modstand, så det er intet problem.
Og baghøjttalerne og centerhøjttaleren skal helst have 6 Ohms modstand. De der jeg linker til har så 4 Ohm. Det gør vel ikke voldsomt meget mhs. baghøjtalerne da de alligevel bare spiller baggrundsstøj eller hvad?
Men jeg er mere bekymret for centerhøjttaleren... eller rettere at lige præcis den overbelaster forstærkeren. __________________ Wow Wow WeeWa
|
| Til top |
|
| |
Hessi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at den switch regulerer følsomheden på et beskyttelses-relæ. Med de højttalere du har kig på, burde du kunne køre, selvom centerhøjttaleren er på 4 Ohm og burde være på 6 Ohm.
Men jeg tror at den Yamaha vil have det bedst med 8 Ohms højttalere, hvilket iøvrigt er langt mere udbredt end 4 Ohm's højttalere. Yamaha'en er ikke specielt strømstærk og du må regne med at den nemt får åndenød i 4 Ohm.
mvh
Klaus __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
Hessi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.
Hvad vil i anbefale jeg bruger af surround højttalere som passer bedre til forstærkeren i samme prisklasse som de højttalere som jeg selv havde kigget på? __________________ Wow Wow WeeWa
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, alt det der med ohm osv. er rimeligt lige meget i dit tilfælde.
Jeg synes evt. du skal tage en snak med din lokale hifiklub og spørge om du må tage din receiver med og teste de argon højttalere. Tag derefter yamahaen under armen og smut derned. Den kan sagtens klare at spille med 4 ohms højttalere, ingen problemer der. Jeg har selv haft en Denon receiver sat på mine Dali 850 (se evt. mit link) som er en såkaldt 4 ohms højttalere (og i nogle tilfælde går den under 3 ohm mener jeg) og det kunne Denonen godt klare selvom der står på den at minimum er 6 ohm. Det er dog klart at jo mere effekt jo bedre, og da mine 850'ere er for store til den denon jeg har valgte jeg en anden forstærker. Men da de argoner ikke er store kan den Yamaha sagtens spille dem op, og subben er jo aktiv så du får ingen problemer.
Har lige kigget på de højttalere jeg har sat til mit tv (se igen link hvis det er) og de er også 4 ohm ser det ud til, og det er en 10 watts forstærker (hvis man kan regne med det) der skal trække dem, og det spiller fint alt taget i betragtning.
Jeg har aldrig gået op i ohm modstand, det eneste der kan ske er at forstærkeren mister pusten før end den normalt ville have gjort hvis altså den ikke er stærk nok til at give nok effekt ved lav ohm modstand. Og da Yamahaen så vidt jeg ved, er en af de bedre, og argonerne så små kan du sagtens fyre op for det i mange timer, tro mig, jeg har selv startet småt, og det kan faktisk klare en del i mange tilfælde. Husk dog, som før sagt, at lytte efter om lyden er skarp eller anstrengt, hvis det skratter er det helt galt. Og så mærk på forstærkeren en gang imellem efter det har spillet omkring 30 min. hvis du kan holde hånden på den uden at blive brændt er den helt i vinkel, så kan den sagtens klare det.
|
| Til top |
|
| |
Hessi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay. Jamen så prøver jeg det. Tak for hjælpen alle.  __________________ Wow Wow WeeWa
|
| Til top |
|
| |