Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sprøgsmål om al1000 og al1002 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hey folkens

Er blevet lidt træt af mine CLCS215, dels pga. der ingen frontstof er (sys de er grimme), og kunne derfor godt tænke mig nogle andre.

Jeg hører såkaldt "dunke musik", dvs dance, trance, techno, rap osv :)

Står derfor og overvejer enten DC1515, MkII, AL1000, AL1002 da jeg stadig mener vega er det rigtige valg.

Kan se mange steder, at der er stor forskel på prise på AL1000 og AL1002, og har snust mig frem til at det er noget med mellemtone og/eller diskanten, har det med at gå i AL1000.

Er der nogle der kan forklare forskellen mellem de to modeller?

Hvilken model er at foretrække (MkII) er jo næsten ikke til at opdrive?

glarbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

har haft al1000 og synes de spiller dårlig. men har hørt 1002 skulle være meget bedre. ved ikke hvad forskel der er. har også haft dc1515 de spiller højt men ikke flot. men det synes jeg 12-15mk ll gør, så gå efter den
Til top Vis glarbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af glarbo

glarbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

ps der er ikke fronstof på al 1000. men der er på al1002

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Det er jo så ikke rigtigt!:. For der er 3 modeller.. 2 forskellige AL-1000.. også Al-1002..

Du kan se det på modellen, dvs. på Al-1000 er de alle lodrette (enhederne).. på Al-1002 sidder mellem-toneren og diskanten lidt ude til den ene side!..

Altså jeg har AL-1000 "model 2".. Og jeg er fuldt ud tilfreds med dem.. De kan spille pænt, (self ikke ligesom Dali Helcion eller noget) , men de spiller rimelig pænt.. også kan de jo virkelig trampe igennem hvis det skulle være!.. self nok ikke lige så meget som CLSC, men jeg synes perosnligt de klarer det rigtig godt.. også er det også rigtig gode til film!..
Jeg mener vidst at på Al-1002 der er diskanten skiftes, da den på Al-1000 som du også selv nævner, kan være "nem" at brænde af!... Altså jeg forstår ikke folk der har brændt dem af, men det kan bl.a. skyldes en fordel effekt, for de sagtens blive trukket med en ikke så god effekt, men så er risikoen for at brænde dem af, også større!:.. jeg kører med en diskoeffekt (2x780) fordi jeg ikke har råd til en "rigtig" effekt, og den klarer det fremragende.. har aldrig hørt dem forvrænige, og jeg er også virkelig selv til Tramper, techno, trance, hardstyle osv.. så jeg kender det helt udemærket selv..MKII og DC kan jeg ikke udtale mig, kender dem ikke...

mvh
Henrik

Zirio's Cinema

Bassfilm

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene drenge.

Har personligt mest lyst til en 1215 MK, men det er jo ikke til at opdrive.

Syntes nu personligt at DC1515 spiller ret fornuftigt.

Må hellere gå uden om AL1000 så, har kun 2 x 400w at gøre godt med.

Hvordan er terminalforholdne (single, bi- eller tri- wire) på helholdsvis AL1000, AL1002 og 1215MK (dc1515 er biwire)

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

AL-1000 er single - wire.. Men hvis jeg ikke tager meget fejl, så mener jeg at Al-1002 er bi-wire, men jeg vil ikke hænges op på det..

Altså nu kan du sagtens drive AL-1000 med 2x400, du kan bare ikke give den fuld hammer!..

mvh
Henrik

Zirio's Cinema

Bassfilm

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:

AL-1000 er single - wire.. Men hvis jeg ikke tager meget fejl, så mener jeg at Al-1002 er bi-wire, men jeg vil ikke hænges op på det..

Altså nu kan du sagtens drive AL-1000 med 2x400, du kan bare ikke give den fuld hammer!..

mvh
Henrik

Zirio's Cinema

Bassfilm

Jeg giver fuldhammer, tit.

glarbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

12-15 mk ll er der biwire. kan se der er to sæt 12-15 mkl til salg på dba. den ville jeg nu vælge frem for al1000. dc1515 hvis det var mig, eller vendt på mkll dukker op.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Så har jeg skrevet på et sæt 1215 :) !

Hvad burde man kunne få for et sæt CLSC215 i perfekt stand med kvitt. under 1½ år gamle?

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Husk at være opmærksom på at mellemtonen til 1215mk2 er udgået og ikke kan skaffes mere som reservedel.

MVH

DADDY DJ

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:

Hej

Husk at være opmærksom på at mellemtonen til 1215mk2 er udgået og ikke kan skaffes mere som reservedel.

MVH

DADDY DJ

Hej, tak for oplysningen.

Findes der ikke ligende man kan bytte den ud med, hvis uheldet skulle være ude?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hey,

Så vidt jeg ved er diskanten (og måske mellemtonen) noget billigere lavet i AL1002. I den gamle var frontpladen i alu, hvor 1002 var plads. Lidt turn off. Men jo min kammerat har brændt 4 stk diskanter af i hans AL1000.

Hvis de 2x400W er rms i 4ohm vil det være helt fint. Hvis det er PEMPO watt, peak, thansen watt osv, dur det ikke.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

ernst_himself
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

StylaH...nu har ved jeg tilfældigvis hvor din volume-knap befinder sig.....dc1515 er vejen frem.
Til top Vis ernst_himself's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ernst_himself

glarbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

var nu sikker på at mellem tonen i 12-15mkll var den samme som dem der sidder to af i dc 15-15? men ham der er sælger i hi fi klubben som siger de ikke laves mere må lo vide hvad han snakker om. ps har nu aldrig kendt nogen der har brændt sådan en af, kun en 12" bas og den lille diskant bagpå som hvis koster ca 700kr for 2stk(altså diskant)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Så vidt jeg ved er diskanten (og måske mellemtonen) noget billigere lavet i AL1002. I den gamle var frontpladen i alu, hvor 1002 var plads. Lidt turn off. Men jo min kammerat har brændt 4 stk diskanter af i hans AL1000.

Hvis de 2x400W er rms i 4ohm vil det være helt fint. Hvis det er PEMPO watt, peak, thansen watt osv, dur det ikke.

Han bruger 2 stks. Nad 216 thx brokoblet, de yder 400 watt i 8 ohm rms. Så der burde være krafter nok!

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Han bruger 2 stks. Nad 216 thx brokoblet, de yder 400 watt i 8 ohm rms. Så der burde være krafter nok!

Jah, ellers må man vel bare købe 2 stk mere

Er hooked på 1215, men det ene sæt står på sjælland, og den anden svare ikke. Må vente

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:

mvh
Henrik

Zirio's Cinema

Bassfilm

Hehe, morsomst at læse hvor meget effekt I tror skidtet skal have. 2X216thx brokoblet kan sagtens ligge de små Cv'ere ned. Da min far solgte hans Nad 216thx var det også til nogle unge knægte (25 år) vel som skulle brokoble den sammen med en Nad 319, det giver samme effekt, og det var også til et pr. Al 1000. Så hvis du vil have Al 1000 har du rigeligt med effekt!

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kender desværre ikke 1215 men kan godt forstå du er hooked på den, der er da klart en af de mest spændende højttalere CV har lavet!!!

Hvis du ikke kan få den ville jeg helt klart vælge DC-serien fremfor AL-serien. DC spiller i mine øjne bare bedre og der er meget mere smæk på!! Jeg havde i en kort periode et sæt DC-15 sat for en Rotel RB-991 som havde en udgangseffekt på 200w og er du sindssyg det spillede godt og der var smæk på!!

Jeg har en god ven der har DC-1515 med NAD 372 og en 272 effekt blok hvor de er brokoblet og bruges som monotrin på hver 400x i 8 ohm. Det spiller også rigtig vildt og højt!! Jeg synes dog man skal op i rigtig store lokaler før man overhovedet samme smæk og punch som jeg opnåede med DC-15'eren i almindelige rum.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
zirio skrev:

mvh

Henrik

Zirio's Cinema

Bassfilm

Hehe, morsomst at læse hvor meget effekt I tror skidtet skal have. 2X216thx brokoblet kan sagtens ligge de små Cv'ere ned. Da min far solgte hans Nad 216thx var det også til nogle unge knægte (25 år) vel som skulle brokoble den sammen med en Nad 319, det giver samme effekt, og det var også til et pr. Al 1000. Så hvis du vil have Al 1000 har du rigeligt med effekt!

Syntes det lyder FORFÆRDELIGT hvis man har for lidt effekt. Vil i hvert fald mene at jeg godt kunne bruge det dobbelte til mine vega'er. Det er som om det hele hænger mere sammen, bassen er mere tør, og du har fuld kontrol over anlæget. Det er rart med dobbelt så meget effekt som man i grunden har brug for

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:
Ascari skrev:
zirio skrev:

mvh

Henrik

Zirio's Cinema

Bassfilm

Syntes det lyder FORFÆRDELIGT hvis man har for lidt effekt. Vil i hvert fald mene at jeg godt kunne bruge det dobbelte til mine vega'er. Det er som om det hele hænger mere sammen, bassen er mere tør, og du har fuld kontrol over anlæget. Det er rart med dobbelt så meget effekt som man i grunden har brug for

Ingen tvivl om at lyden bliver renere med mere effekt. Men 2x400 watt er altså rigeligt til Al 1000. Og nu er det vel næppe renheden af lyden man tænker på med nogle brokoblede Nad effekttrin og nogle ordentlige lokummer af et par CV højttalere. Det er selvfølgelig op til dig hvad du vil købe, men effekt mangler du ikke til Al 1000, så tror jeg i stedet du enten skal have tjekket hørelsen eller se efter noget seriøst PA grej (noget alla det de har på Roskilde måske )

Men håber du finder noget du bliver glad for :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes