Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stereolyd til tv for 3K? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alith
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hil, i audioteknikkens profeter. Jeg søger råd...

Jeg har just besluttet mig for at den noget flade, hjemlige filmoplevelse trænger til en saltvandsindsprøjtning i form af et solidt spark i røven af lyden, og til formålet har jeg afsat 3.000 kr. Anlægget skal alene anvendes til fjernsyn og konsolspil, da jeg allerede har hvad jeg skal bruge til at afspille den smule musik jeg hører (desværre ikke noget der egner sig til at booste tv'et, damn). Jeg har ikke brug for trommehindeflænsende bas eller volumen der slår ihjel - jeg har brug for noget der får granater til at gå fra *pop* til *BLAM!*, og F1-biler fra *brumm* til *VROOAR!*.

Surround må nok desværre anses for udelukket. Udover at jeg stærkt tvivler på at kunne få noget bare semi-crappy for den slags håndører, så egner tv-området sig på ingen måde til en surroundopsætning. Hvorfor? Fordi der skal være plads til staffeliet. Ahh, glæderne ved at dele domicil med et kvindfolk. Så istedet har jeg forelsket mig i tanken om at lade min 28" store kasse af et tv flankere af et sæt gulvhøjttalere, ledsaget af en stereoforstærker til at samle trådene.

I den forbindelse melder der sig et ganske væsentligt valg: nyt eller brugt? Overvejelserne ser ud som så...

Nyt
Her er jo ikke meget at vælge imellem når der også skal forstærker til. Selv de argeste forstærkere jeg kunne finde var udstyret med 4-cifrede prismærker, hvilket jo reelt betyder at der kun er penge til et par ht'er af usleste skuffe (eller et par af de billigste på HiFiKlubbens site - Argon er mærket vist? Er de noget værd?). Ikke just et tiltalende scenarie at blæse 3K på den slags.

Den eneste fornuftige fremgangsmåde jeg kunne komme frem til var at prøve at grave et tilbud op, og her fandt jeg et sæt Eltax Liberty Powertower til 3.000,-. Ja, Eltax. Træk vejret. Rooolig.

Jeg har læst en hel del om Eltax her på sitet, og er klart over at der er bred enighed om at det er noget skrald. Men jeg har fået indtryk af at lige præcist Liberty-serien skulle være undtagelsen der bekræfter reglen, og at ht'erne her faktisk er ok kvalitet for de penge der gives. De har desuden indbyggede forstærkere, hvilket virker ganske praktisk da det skulle sikre at det virker så snart det kommer ind i stuen, og at jeg i øvrigt ikke skal på jagt efter andre dele. Jeg er klar over at der er fokus på bassen i konstruktionen, men hey, om ikke andet betyder det vel at de i fremtiden bliver lettere at afhænde (det er jo ikke ht'er-4-life vi taler om).

Vigtigst i forbindelse med køb af nye højttalere er dog, at jeg som køber kan sende skidtet retur hvis jeg ikke er tilfreds, og i øvrigt får 2 års garanti. Det er guf hvis man (som jeg) er på SU og hverken har tid, lyst eller råd til at rejse landet tyndt til lyttesessions hos skumle kræmmerbønder.

Brugt
Her kan jeg antageligt få mere smæk for skillingen end ved køb af nyt (og navnligt når vi sammenligner med køb af nyt Eltax), men der er på den anden side også en god chance for at jeg som usagkyndig bliver røvrendt. Jeg ved intet om hifi, og ville ikke være i stand til at afgøre om en ht'er synger på sidste vers hvis den ellers spiller fint. Hertil kommer at jeg pga. førnævnte mangel på tid, transport og midler formentligt ville være nødt til at købe uden at have set, hvilket jo unægteligt er risky business.

* * *

Essentielt er spørgsmålene vel:

1) Er 2 x Liberty Powertower til 3K et fornuftigt køb ud fra kriterierne lydkvalitet, hensigtsmæssighed til det oplyste anvendelsesområde (fjernsynsanlæg), pris (husk at den i fht. brugtkøb inkluderer forbrugerbeskyttelse og returret!), evt andet?

2) Hvilke alternativer kunne foreslås til formålet (gerne en sammenligning med de to tårne fra Eltax så jeg kan sætte det lidt i perspektiv)?

3) At købe brugt ... her er jeg totalt blank, ethvert input er meget værdsat (om end en smule mindre, såfremt det konkluderes at tårnene er århundredets handel). Hvad skal jeg kigge efter, hvad er typisk godt at opsøge ect? Bare skyd!

Feedback værdsættes :)
Til top Vis Alith's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alith

mortenkongsfelt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Hej Alith...

Som du jo selv nævner har Eltax ikke det bedste ry herinde, men uden selv at have hørt det overhovedet, vil jeg ikke gå nærmere ind på det. Jeg googlede dog lige højtaleren - sjovt nok har Eltax' egen hjemmeside ingen informationer eller specifikationer på Liberty PowerTower - det kan man så undre sig lidt over...

Dog har cableman dem her (hvor du sikkert selv fandt dem): http://www.cableman.dk/product.asp?product=8

Som jeg forstår teksten her, så er der en ting du skal være opmærksom på. Det er IKKE en 100% aktiv højtaler! Den har 2*10" aktive basenheder - men resten diskant/mellemtone skal du selv sørge strøm for - så her kommer du stadigvæk til at mangle en forstærker! Derudover så er 22,6 kg pr side, ikke meget for en højtaler med den størrelse enheder og tilhørende forstærker...

Nuvel, jeg vil afgjort råde dig til at kigge på noget brugt. Jeg solgte selv for to ugers tid siden, mine 10 år gamle Dali 450 til en ven. Klart anbefalelsesværdige højtalere som kan fås brugt for ca. 1500 kr. Det skal tilføjes at gummiophængene til enhederne stadigvæk var bløde, så de højtalere har sandsynligvis mindst 10 år tilbage endnu! Måske kan du endda være heldig at opstøve den større model, 850, til fornuftige penge. Der er et st Wharfedale til salg i KSB forummet, de er nok et lyt værdige. Måske kan et sæt B&W DM603 opstøves til omkring 2000 kr. Eller nogle af de slanke System Audio modeller... Andre brugere kan nok komme med nogle flere kvalificerede bud :)

Dertil skal du så have en forstærker til nogenlunde samme penge - et godt udgangspunkt er altid NAD i den prisklasse... 317 og 319 kunne være et udemærket bud. Evt. bør du også kigge på noget brugt Harman & Kardon, Marantz, Acurus, osv...

Der er MASSER af brugt i den prisklasse, der er nok nogle herinde der kan give et mere kompetent bud - jeg har selv været meget tilfreds med Dali 450 og NAD 319 kombineret.

Til top Vis mortenkongsfelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkongsfelt

Alith
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit svar! Jeg sætter stor pris på det, det er jo en jungle derude

mortenkongsfelt skrev:
Det er IKKE en 100% aktiv højtaler!

Se, det er sådan noget jeg skal have at vide! Jeg havde fået det indtryk (læs: overbevist mig selv om) at de kunne køre solo. Hvis ikke er der jo ikke megen økonomisk fidus i at gå efter dem, så de er umiddelbart ude af overvejelserne.

Hermed samler min interesse sig naturligt nok om forstærkeren. Jeg er lidt i tvivl om forholdet mellem forstærker og højttalere (hvilket også var en af grundene til at en indbygget forstærker virkede tillokkende). Hvis jeg fx har en 150W gulvhøjttaler, og kobler den til fx en 40W forstærker ... hvad så? Vil det overhovedet kunne spille? Et par linjer om samspillet mellem højttaler og forstærker ville være særdeles velkomne!

Mht ht'erne har jeg været rundt og snuse lidt i forummet, og har (overensstemmende med dine forslag) fået indtrykket af at jeg næppe skyder forbi målet med Dali + NAD. Er der nogen kombinationer af disse typer ht'er + forstærkere der passer udpræget godt/dårligt sammen, eller kan jeg være nogenlunde sikker på relativ vellyd uanset hvad jeg ender med (hvilket jo unægteligt ville gøre jagten lettere)?
Og nu jeg alligevel er ved det, er der nogen andre mærker der har et rygte for at spille godt /skidt sammen? Jeg er klar over at det er en subjektiv sag, men der må vel alligevel være nogen enighed om de mest anvendte kombinationer...

Et lille sidespring - jeg har luret lidt på et sæt Infinity Primus 250. Er der nogen der har erfaring med disse ht'er? Har fået indtrykket fra div. reviews at de skulle være ganske velspillende hvis de blev sat sammen med en ordentlig forstærker (HK970 fangede min interesse - så skulle der vel også være mulighed for at skifte ht'erne til noget bedre senere), og prisen (ca 1K/stk. som nye) kan man jo ikke argumentere imod.

Endnu en gang tak for dit svar! :)

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej Alith og velkommen til.

Hvis du skal købe brugt har Dali et postivt ry om at give meget lyd for pengene. Som Morten pointerer så spiller Dali godt sammen med Nad. Pas på med at slå det til Denon forstærker, da toppen godt kan blive lidt lys. Nad 317 og 319 er fornuftige bud.

Alternative forstærkere er Harmon Kardon og Marantz. Der er mange flere men lige mine umiddelbare bud.

Hvis du gerne vil forkæle dig selv og er villig til at give 1000kr mere, så vil jeg anbefale følgende:

Arcam alpha 8+8p

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=35107 

Du kan sikkert godt presse ham ned i 2000kr

Hvis du kombinerer dette sæt med et dali 450 så får du virkelig et varmt og tilbagelænet setup.

(jeg ahr arcam aplha 9 effekt, sammen med dali og det spiller fremragende)

Men okay hvis sættet ikke skal bruges til musik, og kun til film og spil så holder jeg på Dali+Nad kombinationen..

Alith
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Taz -

Tak :)

Spørgsmål - hvad får jeg ud af at anskaffe effektforstærkeren? Hvad er dens formål, hvilken forskel gør den i forhold til forstærkeren alene? Jeg kan i øvrigt se at forstærkeren er på 2x50W - er det nok til at drive gulvht'er som Dali 450?

Og fsv. angår anvendelsen af anlægget så ville de ekstra 1K til nævnte grej skaffes ved salg af den tidligere musikmaskine, så 'opgraderingen' ville skam fint give mening

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Dette vile også være en mulighed. Fornuftige højtallere med en anstændig forstærker. Er du vant til TV lyd, vil du bliver super glad for noget som dette:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=36300

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=34621

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Alith skrev:
Taz -

Tak :)

Spørgsmål - hvad får jeg ud af at anskaffe effektforstærkeren? Hvad er dens formål, hvilken forskel gør den i forhold til forstærkeren alene? Jeg kan i øvrigt se at forstærkeren er på 2x50W - er det nok til at drive gulvht'er som Dali 450?

Og fsv. angår anvendelsen af anlægget så ville de ekstra 1K til nævnte grej skaffes ved salg af den tidligere musikmaskine, så 'opgraderingen' ville skam fint give mening

2*50w skulle meget gerne være nok. For det første er det andet end "musik watt". Aplha 8 har en stor stafo(stor strømforsyning), så 50w er helt fint. Dali 450 har en forholdsvis høj følsomhed så den er let at drive. Videre har jeg set flere, med samme arcam setup, som har nogle højttalere som er sværere at drive end disse dali.

Jeg har dali evidence 470( som vist nok er den nye model af dali 450), og de er spændt for aplha 9 og det spiller fremragende. Dalihøjttalerne får masser af strøm.

Fordelen ved at dele effekten og for forstærker op er bl.a. at at du eliminierer risiko for evt. forstyrrelser.  Der er også andre fordele, men så må nogle af de mere kyndige tage over. Men der er vist bred enighed om at det langt fra er en skidt ting at dele for og effekt op i to seperate enheder.

Mht. de dali AXS der bliver anbefalet, må jeg indrømme at jeg ikke kender dem. Men er det ikke en billigere serie ifht. dali 450( ikke at jeg siger at de er dårligere, for det er vel en smagssag)

Men hvad hører du af musik? Hvis vi får det at vide er det måske lidt nemmere at anbefale en samlet løsning, som os kan bruges til musik

Da jeg selv har arcam og dali setup er jeg nok farvet men det skyldes kun, at jeg synes det er en framragende kombination

Alith
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg hører primært ting med guitar (elektrisk såvel som akustisk), men indenfor denne ramme spænder det ret vidt. Jeg hører regelmæssigt alt fra Rammstein (tungt tysk metal) til A Perfect Circle (melodisk rock). En af mine favoritplader er Metallicas S/M, en liveplade med Metallica + San Francisco Symfoniorkester. Lyder det som noget for Dali + Arcam comboen?

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Alith skrev:
Jeg hører primært ting med guitar (elektrisk såvel som akustisk), men indenfor denne ramme spænder det ret vidt. Jeg hører regelmæssigt alt fra Rammstein (tungt tysk metal) til A Perfect Circle (melodisk rock). En af mine favoritplader er Metallicas S/M, en liveplade med Metallica + San Francisco Symfoniorkester. Lyder det som noget for Dali + Arcam comboen?

Arcam har sin force indenfor aukustisk musik. Tror sættet passer fint til metallica, mens jegikke kan udtale mig om Rammstein. Arcam er ikke så analystisk i sin gengivelse, men mere afslappet og tilbagelænet. Det er en smagsssag hvad man bedst kan lide. 

Jeg hører en del Katie melua, Norah Jones, Tina Dickow, og det lyder suverænt. Rock er også fint, medmindre du er meget analystisk fikseret

Hvis du har lyst er du velkommen til at få en lille demo hos mig(århus c), hvor du kan høre om kombinationen passer dig.. Kan se du bor i Århus.

Du kan bare smide en PM hvis det har af interesse:-)

Alith
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

tak for tilbuddet, det er pænt af dig! :) Jeg vil overveje det hvis jeg får mulighed for at købe sættet!

Har dog (som tidligere nævnt) luret på nogle Infinity Primus 250 - det er et skud i tågen, men ethvert feedback om kombinationen af Arcam-sættet og disse ht'er vil jeg sætte stor pris på. Jeg har fået indtryk af at det er nogle ganske solide ht'er til prisen, og det ville unægteligt lune i budgettet at komme lidt tættere på den originale økonomiske grænse på 3K.

Checkede desuden dit setup (Taz) - virkeligt cool i øvrigt! :D - og kan se at du har en dvd såvel som en x-box stående. Desuden er der jo tv'et. Mit spørgsmål er hvad det kræver at sætte alle tingene til de store ht'er? Alene et par ledninger, eller noget mere? Selv har jeg jo dvd, ps2 og fjernsyn, og ville naturligvis være bitter hvis jeg skulle skifte ledninger alt efter mit valg af underholdning. Og angående tv'et, så hænger jeg desværre på et gammeldags 28" billedrørstv, model flyttekasse. Er der en risiko for at et sådant tv ikke kan kobles til ht'erne? Det ville jo være en bitter pille at sluge...

Viel danke for alt hjælpen indtil videre! Det er sq en herlig ting at man som total newbie kan komme tossende ind i et forum som dette, og modtage hjælp af denne høje kaliber - specielt når man tager i betragtning at mit første indlæg i tråden indeholdt ordet Eltax! :)

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Alith skrev:
tak for tilbuddet, det er pænt af dig! :) Jeg vil overveje det hvis jeg får mulighed for at købe sættet!

Har dog (som tidligere nævnt) luret på nogle Infinity Primus 250 - det er et skud i tågen, men ethvert feedback om kombinationen af Arcam-sættet og disse ht'er vil jeg sætte stor pris på. Jeg har fået indtryk af at det er nogle ganske solide ht'er til prisen, og det ville unægteligt lune i budgettet at komme lidt tættere på den originale økonomiske grænse på 3K.

Checkede desuden dit setup (Taz) - virkeligt cool i øvrigt! :D - og kan se at du har en dvd såvel som en x-box stående. Desuden er der jo tv'et. Mit spørgsmål er hvad det kræver at sætte alle tingene til de store ht'er? Alene et par ledninger, eller noget mere? Selv har jeg jo dvd, ps2 og fjernsyn, og ville naturligvis være bitter hvis jeg skulle skifte ledninger alt efter mit valg af underholdning. Og angående tv'et, så hænger jeg desværre på et gammeldags 28" billedrørstv, model flyttekasse. Er der en risiko for at et sådant tv ikke kan kobles til ht'erne? Det ville jo være en bitter pille at sluge...

Viel danke for alt hjælpen indtil videre! Det er sq en herlig ting at man som total newbie kan komme tossende ind i et forum som dette, og modtage hjælp af denne høje kaliber - specielt når man tager i betragtning at mit første indlæg i tråden indeholdt ordet Eltax! :)

Jo tak er skam også glad for mit setup:-)

Jeg må indrømme at jeg ikke kender de højttalere du nævner, hvorfor jeg ikk tør udtale mig om dem. Men Infinity plejer at være okay kval. Men søg evt. lidt på dem herinde.

Mht. indgange så skal der være 3 phonoindgange på den integrede forstærker, for at slå alle 3 ting til samtidligt. Kan ikke finde noget på nettet, men skriv evt. til sælgeren af sættet

Mht. tvét. Hvis det har en audioout eller scart out så burde det ikke være noget problem(det har tvét højst sansynligt). Hvis du skal bare scart out skal du bare have en scart adapter og et normalt phonokabel

Alith
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Tak

EDIT: checkede lige, og fandt 2 scart-udgange. De er begge i brug, en til dvd'en og en til ps2'en. Betyder det så ikke at jeg mangler en hvis jeg også vil koble en stereoforstærker til? Kan det virkeligt være rigtigt at jeg skal bruge 3 x scart? Eller er der noget jeg har overset (7-9-13)?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Dali AXS bør man holde sig fra. De er virkeligt ikke ret gode. CW er klasser bedre.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes