Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: dali 450 eller 850 til c352? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allan_B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hej. har ikke så forfærdelig meget forstand på hifi så ville høre om der er nogen der er friske på at hjælpe lidt.

Overvejer at investere i en NAD c352 med 2x80 W 8 ohm. Til den skal jeg have fundet nogle højtalere, men jeg ved ikk om det skal være dali 450 eller dali 850, da jeg er i tvivl om forstærkeren kan håndtere dali 850?

Til top Vis Allan_B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_B

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Tag dig den "lille" 450er

Allan_B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Er det så fordi du bare mener den lyder bedste :) eller hvad er dit argument ? mener du ikke forstærkeren kan håndtere 850'eren?

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Allan_B skrev:

Er det så fordi du bare mener den lyder bedste :) eller hvad er dit argument ? mener du ikke forstærkeren kan håndtere 850'eren?

Jeg har hørt begge højttalere, og det er mit klare indtryk at 450eren er mere "rigtig" Din forstærker kunne nok få 850 til at sige noget, og det vil da sikkert også lyde fint. Men jeg tror mere på lillebror. Bare giv den godt med plads bagtil

mortenkongsfelt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke noget om det rum de skal spille i, men hvis de skal stå på et "værelse" som er under 20 m^2 vil jeg klart anbefale 450'eren. Nad'en kan sagtens spille storebroderen op (selvom de gerne vil have effekt), men 450'eren er i manges øjne bare en mere "homogen" højtaler.

PS: Det skal siges at jeg selv har spillet på Dali 450 i et lille års tid med forskellige forstærkere, bla. Dali 319 (som effektmæssigt ligger mellem C352 og C372), som smækkede 2*125w ud i 9 ohm. Jeg har _aldrig_ manglet effekt fra den side af...

Til top Vis mortenkongsfelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkongsfelt

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft begge sæt, de spiller utrolig godt disse to sæt. Men hvis dit rum er stort nok vil klart anbefale 850, der er detaljer gemt i dennes lydbilled.. som der ikke er i 450. 450 kan spille alt klart og tydeligt men den gemmer lidt i lydbilledet.  selve forstærker mæssig kræver de bare en ordentlig kvali..... det er nok ik halbal du skal bruge dem tilLOL
Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

Allan_B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

tak for de hurtige svar!

Jeg har haft begge sæt, de spiller utrolig godt disse to sæt. Men hvis dit rum er stort nok vil klart anbefale 850, der er detaljer gemt i dennes lydbilled.. som der ikke er i 450. 450 kan spille alt klart og tydeligt men den gemmer lidt i lydbilledet.  selve forstærker mæssig kræver de bare en ordentlig kvali..... det er nok ik halbal du skal bruge dem tilLOL

hvad mener du med det ikke er halbal jeg skal bruge dem til? er der ikke nok tryk på højtalerne?

Allan_B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

tænkte på noget.

Hvis man senere udvider med en effektforstærker til brug sammen med NAD c352, vil den indbyggede effektforstærkerdel i NAD c352 så gå til spilde? eller vil NAD'en og den nye effektforstærker "slå kræfterne sammen" ?

nok lidt et noob spørgsmål men kunne være rart med et svar alligevel :-)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Dali 850 på 16 kvm, og ja, der skal noget effekt til, jeg tror dog sagtens at en Nad c352 kan spille dem op. Om du tager 450 eller 850 er et spørgsmål om temperament, og om hvad du vil bruge dem til. 850 kan spille rigtigt højt, og er nok at foretrække hvis du kan lide at spille højt og holder mange fester. Dog mener jeg sagtens at 450 kan være med til at sætte fut i en fest, men den er mindre så det er op til en selv, og hvad man forventer. Hvad med at give begge et lyt?

Hvis du køber en anden forstærker (effektforstærker) kommer det helt an på hvordan du slutter den til c352. Hvis du bruger pre-out på c352 vil du slå effektdelen i denne fra, og kun få effekten fra den anden forstærker du har sat på. Hvis du derimod bi-amper kan du evt. få Nad c352 til at spille Diskant/mellemtone og din anden forstærker til at spille bassen. Jeg er dog ikke helt sikker på hvordan du skal forbinde dette.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte på dit forstærker valg, Dali 850 kan klare så vit jeg husker 400-500watt. Men jo de kan levere tryk. Og du kan jo altid købe en effektblok til dem, hvis du vil have fuld skrald på. 

Men det drejer sig om at have noget ordentlig grej. Det er som regel ikke højtalere der giver op når man spiller rigtigt højt, det er forstærkeren. Så lang tid at signalet er rent forvrænger højtaleren ikke.

Med dit valg af forstærker vil jeg mene at Nad c352 er en tand for svag til disse 850r, men self vil det lyde godt.... men du vil fortryde det på et tidspunkt, at du har for lidt power. Det er ikke kun når man spiller højt at man høre flere watt, især ved lav styrke er forskellen

Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

Allan_B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

det lyder godt nok lidt bøvlet/indviklet det med at biampe. men det betyder at højtalerne både skal tilsluttes int forstærker og effektblok? hvordan det ? nogen som kan kaste lidt lys på det med at biampe?

nogen som har andre forslag til forstærker? grunden til at jeg har tænkt mig at vælge NAD er fordu jeg har hørt at de skulle spille godt med dali.

har ikke mulighed for at lytte til højtalerne da jeg jo regner med at købe brugt

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kigge på en Classic No 6.8 fra ardency audio til 4000. Jeg har selv Storbroren 6.6 på et sæt Dali 850 og det spiller bare top nice!

Og du kan sagtens lytte til dem når du kommer ud og beser nogle brugte 450'ere og 850'ere...

Hvor stort var dit rum?

Allan_B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

jeg skal flytte om et par måneder, men regner med at skulle side i en 2 værelses på ca 50 m2 så højtalerne skal vel kunne spille et rum op på omkring 20m2.

hvor ser du Classic No 6.8 til 4000? har du eventuel et link til en forhandler?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Allan_B skrev:

jeg skal flytte om et par måneder, men regner med at skulle side i en 2 værelses på ca 50 m2 så højtalerne skal vel kunne spille et rum op på omkring 20m2.

hvor ser du Classic No 6.8 til 4000? har du eventuel et link til en forhandler?

http://www.ardency.adr.dk/ there you go

Allan_B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Har læst review af classic no 6.8 og det lyder jo lovende. Vil du mene den er et bedre valg i forhold til c352 og c372 fra NAD?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Altså Classic No 6.8 ligger i samme prisklasse som c352 og Classic No 6.6 ligger i samme prisklasse som c372. Og ja, jeg ville mene Classic er bedre, men du kan jo lytte til Nad i HFK og så få enten 6.8 eller 6.6 hjem og lytte i forhold til. Jeg ved godt at man ikke bare drage helt rette konklusioner ud fra test med forskellige højttalere og i forskellige rum, men det kan da give dig en fornemmelse for hvad du har mellem hænderne. De tests jeg har læst af 6.6 da den stadigt kostede 17k var at den var rigtig god til prisen, og helt klart værd at se nærmere på. Nu er der kommet en 6.6b som skulle være lidt bedre, og nu koster den 6500 dkk. Så jeg ville slå til ved Classic.

Allan_B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

nu har jeg læst en del om den 6.6 og den ser S.... lækker ud da. Rimelig smart at den kan skrifte fra int til effekt forstærker. Men den feature har 6.8 vidst ikke? HVis jeg senere skulle overveje at få noget sorround ville det jo være skide smart at kunne bruge det effekttrin til fronterne!

Har prøvet at se om jeg eventuel kunne finde sådan en classic 6.8 brugt, men synes ikke de er til at finde :(

Bebula
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 April 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har den NAD forstærker hjemme i stuen og skal også ud og købe nogle 850'ere.
Jeg skal nok melde tilbage om hvordan det lyder, og fortælle om bassen er slap osv.

>T
Til top Vis Bebula's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bebula

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes