Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: HiFi Højtalere vs Studiemonitor vs PA høj (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sismo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Kan nogen sige mig, hvad er forskellen på en HiFi højtaler, en studiemonitor og PA højtaler.
Spørgsmålet trænger sig på fordi jeg har ødelagt basenheden i mine gode gamle Trapez Xi højtalere. Måske fordi jeg har spillet elbas på dem ( via
en mixer og en Audiolab 8000 forstærker. Allerhelst ville jeg spille Bas,klaver,guitar osv, samt have ægte HiFi anlæg og lydstudie, med bare
ét sæt højtalere.
Kan man det?

Til top Vis sismo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismo

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

PA-højtalere er designet til at kunne spille højt - PA = Public Adress - dvs. at første prioritet er, at de kan tåle noget effekt og virkelig kan brage igennem. Ofte opbygges PA-systemer af moduler, med seperate kabinetter til bas, mellemtone og diskant. Mangler der noget i det eneområde, knalder man bare et ekstra modul på. PA-højtalere / moduler er STORE og kan i praksis ikke rigtigt bruges til hjemmebrug... med mindre man har en meget stor gildesal ;-)

En studiomonitor bruges (som navnet antyder) til at monitere under indspilninger i studier. Deres primære opgave er at afsløre alt i optagelsen. Derfor er de typisk meget detaljerede i klangen, nogle kalder dem endda klinisk i deres lyd. Studiomonitorer fås i mange størrelser, og kan ofte passes ind i et hjemmeanlæg, hvis man altså kan lide et meget analytisk lydbillede, der skånselsløst afslører alt.

Hifi højtalere er primært designet til hjemmebrug, og her arbejdes der, til forskel fra monitorhøjtalere, oftest med at tilstræbe en bestemt klangfarve, der måske ikke er 100% analytisk korrekt, men som så er mere ørevenlig og behagelig at lytte på i lange perioder. Selve designet spiller også ind når vi snakker hifi højtalere til hjemmebrug, og man kommer nemt til at betale ekstra for høj WAF ;-)

Personligt er jeg vild med gode studiomonitorer, også til hjemmebrug, men det er bestemt en smagssag, om man kan li' deres klang eller bliver træt i ørene af at lytte til dem for længe af gangen... til dit brug ville jeg prøve at finde et par gode JBL'er i 4410 eller 4412-serien - de kan bruges til hjemmestudiet og efter min mening også til hifi - og så er de ofte til salg brugt for en rimelig penge. Mange synes så de er frygteligt grimme - men det var så vidt jeg kunne se ikke med i prioriteringslisten ;-)

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Kaere Erla

Det der skal og Boer jeg have oppe paa Lystavlen

1000. tak   

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

sismo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej Erla
Tak for dit infomative svar. Det ender nok med at jeg må bide til bolle og købe
både en combo basforstærker og et sæt HiFi- eller studio- højtalere.

Men nu trænger andre spørgsmål sig på.
Live el-bas ødelægger min HiFi basenhed, men den samme el-bas ødelægger
ingenting hvis jeg indspiller den og gengiver den via CD, Vinyl osv.
Handler det om dynamik eller frekvensområde eller?

CD'er gengiver i 16bit. Har 16 bit "hørbare" begrænsninger i forhold til f.eks. 24 bit?
Når jeg indspiller i 24 bit med min computeter synes jeg umidelbart at det lyder bedre.
Til top Vis sismo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes