| Forfatter |
|
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg går lidt og spekulere i hvilken højttaler osv. Enhver drengedrøm er jo to 18" basser placeret i 2 gulvhøjttalere så man kanblæse naboens vinduer ind. Nu er det bare sådan at mit værelse er 12 kvadratmeter og det derfor nok bliver for store højttalere - har nok også før hørt at man skal have mindre højttalere, men bare ignoreret det. Så nu kommer det - hvor store højttalere skal man have, de skal stå på et værelse på 12-20 kvadratmeter? (medregner lige hvis jeg flytter i lejlighed de næste år) Findes der en formel eller bare et cirka tal for hvilken størrelse?
På forhånd tak, Mads Svendsen (18 år)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ingen formler, men sikkert mange meninger.
Personligt vil jeg helst have min. 12" på 12-20 kvm og gerne 15" hvis det er over 20 kvm. Det er dog kun hvis der skal spilles bragende højt, så buksebenene flagre.
Dette gør jeg faktisk aldrig mere, og har derfor rigeligt i 2 stk. 6½ tommer per side på 25 kvm.
Umiddelbart vil 10-12" af god kvalitet være nok, og evt. mindre hvis du ikke spiller højt
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Definer højt. Jeg har et rum på 40 m2, og der kan et sæt CV med 12" ikke få det til at lyde meget højt, i mine ører. Havde et sæt CV DC1515, de kunne spille meget højt der inde. Ingen af disse kunne spille særlig godt. Nu har jeg et sæt infinity kappa 9.2i series II med 2 x 12" i hver. De spiller pænt, i mine ører, og kan da også spille højt. Ikke DC1515 højt, men højt, men stadig så højt at man ikke gider høre på det ret længe. SÅ højt som DC1515'erne kunne spille, altså, det var da meget blæret, men det er ikke noget man gider høre på ret længe, for man får pive lyde for ørerne. 12-20 m2, der er 10" - 12", evt. 2 x 8 sikkert fint, for det kan også komme til at buldre for meget.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. jeg er ved at bygge lidt selv .. jeg bruger 2 12" peerless xls jeg har en stue på 40 m2 .. de har slet ingen problemer med at spille den op ... .. mine naboer har klaget over at jeg spiller for højt .. jeg bor i hus .. så hvis du vil bo i lejlighed .. så vil jeg sige du ikke behøver større end 10 "
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vigtigste er en solid enhed med et stift ophæng, hvis du gerne vil spille højt, eller blødt ophæng, hvis du gerne vil spille dybt.
Og husk endeligt et svin af en forstærker.
En professionel 12" med en kraftig forstærker, kan spille djævelsk højt. Jeg kan nævne at jeg flere gange har lavet lyd på døsmetal på bundkasser monteret med kun en JBL 15" i hver kasse (2 ialt). Dette er nok til et spillested på omkring 150 kvm.
|
| Til top |
|
| |
LasseHoej Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg klarer mig fint med 10" til mit værelse på knap 10 kvm. Min far
klarer sig også fint med 10" til en stue på 25-30 kvm. Begge
subwooferne fylder 31x32x36 og har 1000 watt i røven. Nedre
grænsefrekvens er 24 Hz ved -3 dB.
Det kan sagtens spille op. Har du overvejet en subwoofer/standerhøjtaler(eller mindre gulvhøjtalere)-løsning?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 4x8" på 16 kvm. og det fungere fint synes jeg.
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg ikke sige hvor mange tommer jeg har, jeg synes hellere i skulle tjekke mit LINK
Zirio's Cinema
Bassfilm
Mit rum er cirka 28 kvm og jeg bor hjemme!.. Så jeg ville indrette det langt bedre, hvis jeg havde mulighed for det, men det har jeg desværre ikke!..
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
I er sgu nogen fandens karle :-)
Jeg tænkte nu mere på størrelse i forhold til bedst mulig akustik i rummet (12-20 Kvadratmeter)?
Og skal nok huske en forstærker som sparker nosser!
Mvh Mads Svendsen
|
| Til top |
|
| |