| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
På surroundforstærkeren kan jeg justere volumen ud til subwooferen, men jeg kunne VILDT GODT tænke mig en boks som jeg kunne justere delfrekvensen med, så det ikke kun er de alt for dybe toner der kommer ud, men også dem der giver lidt mere 'punch'.
Og ja, den spiller efter min mening hamrende dybt og godt, men jeg mangler altså at kunne eksperimentere med delfrekvensen.
Bag på min subwoofer, som er en Paradigm Servo 15 kan man kun tænde og slukke den og skrue op og ned for volumen. Den er tilsluttet med signalkabel til subwoofer-out bag på forstærkeren.
Findes sådan en lille boks??? (dybt suk!) Har virkelig ledt med lys og løgte i flere år uden held! Nu prøver jeg alle jer eksperter her i forum. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke din receiver giver mulighed for valg eller justering af afskæringsfrekvens for subwooferen, er der næppe meget at gøre. Du kan jo ikke genskabe noget som receiveren allerede har skåret væk.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
I sin tid solgte HiFi-Klubben Paradigm servo 15 og dengang kunne man vist købe en lille sort kasse med til, hvor man bl.a. kunne styre delfrekvens, fase og volumen.
Min surroundsoundforstærker er en Yamaha DSP A2 og den kan vist ikke ændre på delfrekvensen i af subwoofer-udgangen.
Jeg tænkte bare på, at der da måtte findes noget lignende den dag i dag som denne lille sorte kasse - eller hvad? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 03:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
homer Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes en lille kasse med frekvens deling på og gain
men kan ikke huske hvem der laver den
HOMER
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de ovennævnte kan sikkert bruges, men det kræver altså at subwooferudgangen på din receiver er ufiltreret, ellers er der ikke meget signal over delefrekvensen at gøre godt med.
|
| Til top |
|
| |
homer Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
| En af de ovennævnte kan sikkert bruges, men det kræver altså at subwooferudgangen på din receiver er ufiltreret, ellers er der ikke meget signal over delefrekvensen at gøre godt med. |
|
|
Jeg tror desværre ikke min recievers subwooferudgang er ufiltreret.
Hvordan kan jeg løse det problem?
Findes der en eller anden ting, som jeg kan sende signalet fra CD og DVD-afspilleren ind i? Og som derefter kan sende det ufiltreret videre til min subwoofer? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først er spørgsmålet hvad du skal bruge det til - stereo eller surround..?
Er det til surround er du lidt pisket til at bruge subwooferudgangen som den er beregnet til, da det kun er her bassignalet fra alle kanaler sendes ud (hvis den er sat op til det).
Skal du bruge det til stereo kan du bruge enten højttalerudgang b, som jo sender samme signal som højre / venstre kanal. Så vil det være et evt delefilter du sætter i mellem der afgør hvor meget der sendes videre til subwooferen. Lidt i samme boldgade, men på linie-niveau, så kan du bruge pre-out til højre / venstre, hvis det findes på receiveren. Det vil også afhænge af om et delefilter skal filtrere på linieniveau eller højttalerniveau.
Det kan som sagt kun bruges til stereo, for hvis du kører surround med subwooferen sat til på ovennævnte måde(r), får du kun dybbassen fra højre/venstre kanal, men ingenting fra center/surroundkanalerne.
Du kan (igen ved stereo) i teorien godt sætte et kabel fra audio/monitor out til subwooferen, problemet er bare at dette signal er uafhængigt af receiverens volumenkontrol, og du vil derfor skulle indstille subwooferens niveau separat hver gang du skruer op eller ned på receiveren. Samme problem vil du have hvis du sætter lyden fra CD eller DVD afspiller direkte til subwooferen.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var egentlig til begge dele, dvs. både stereo og surround, at jeg ville have mulighed for at justere delfrekvensen.
Jeg søgt lidt på nettet og fundet ud af, at min Yamaha DSP A2 surroundforstærker har fastsat en delfrekvens på 90 Hz, på subwoofer-udgangen. Det vil så sige, at min subwoofer kun spiller frekvenser fra 90 Hz og ned efter i øjeblikket.
- Er dette højt, middel, eller lavt sat?
Jeg synes selv, at det ofte er meget dybe toner der kommer frem. Savner det der 'smæk', der kommer ved de højere frekvenser.
- Findes der en billig (gerne brugt) surrounddekoder, med digital indgang, som jeg kan tilslutte til min DVD-afspiller, og som har en højere delfrekvens = ufiltreret? Så kunne jeg jo bruge to dekodere. Min Yamaha DSP A2 til alle andre højttalere og den nyerhvervede enhed til subwooferen. Hvad synes i?
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt. tilslutte subben - via en ekstern filterboks - til en pre-out linieudgang til en af fronthøjttalerme. Det ser ud til at din DSP A2 har det. Det kræver dog at receiveren kan sættes op til at sende al bas (LFE) til den udgang. Det vil typisk sige at den indstilles til "no sub" og fronterne til "large". Det betyder så også at dine fronthøjttalere kommer til at spille en masse bas som de - og forstærkeren - måske ikke bryder sig om.
Dit sidste forslag ser ud til at give det problem, at du ikke kommer til at styre subbens volumen sammen med de øvrige højttalere, når du drejer på Yamahaens volumenknap.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din A2'er har pre-out/main-in, så stil din dekoder sådan: Front ( L+R) til largde og sub til No/Off, forbind dekoder og aktiv filter sådan:

|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tegningen. Det giver mening. Men så skal jeg vel bare finde en dekoder eller en surroundforstærker der ikke skærer af delfrekvensen i dens 'sub out' (Grøn ledning/udgang på tegning)
Jeg har overhovedet ingen ideer. Har I?
Olsen
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke den her er hvad du mangler? http://www.reckhorn.com/index.php?ln=de&prod=b1
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er et godt bud, men når jeg så fx. sætter en DVD på i Dolby Digital eller DTS, så kan subwooferen vel ikke rigtig få de der dybe Hz (LFE) - eller lyder det fuldstændig på samme måde? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Olsen,
jeg forstår ikke helt det du mener med at du savner "smæk" fra subwooferen pga delefrekvensen. Smækket fra en subwoofer kommer typisk i området mellem 30 og 60 hz. Det er dette område man ofte booster hvis lyden skal være mere dunka dunka techno agtig.
Hele formålet med at have delefilter på subwoofer udgangen er at dine front- og centerhøjttalere skal tage over når subwooferen "giver slip". Medmindre dine fronthøjttalere er så små at de ikke kan spille ned til 90 hz, så burde det ikke være noget problem.
Som nævnt ovenfor foreskriver THX standarden en delefrekvens på 80 hz, men mange surroundforstærkere kan stilles fra f.eks. 60-120 hz. Jeg tror ikke jeg har set nogen hvor man kan slå delefrekvensen helt fra på sub-out udgangen. 90 hz ville jeg personligt mene var lidt for højt, men de fleste ville næppe kunne høre forskel på om delefrekvensen er 80 eller 90 hz.
Det med at sætte forstærkeren op til "no sub" og fronterne til "large" kan være en mulighed, men som antydet kan jeg heller ikke helt se hvad det skulle gøre godt for. Hvis problemet reelt er at dine fronter er for små til at spille "ned" til subwooferen, så vil de iøvrigt nok heller ikke have godt af at få et full-range signal - de vil jo så få samme signal som subwooferen.
Rent bortset fra det - Jo højere frekvenser du sender til subwooferen, jo større et frekvensspektrum vil blive spillet af både subwoofer og fronthøjttalere - og det lyder sjældent særlig godt, medmindre man er virkelig heldig og/eller omhyggelig med placering af højttalere og subwoofer.
Og endelig - et delefilter virker ikke som en mur, sådan at forstå at ved 90 hz kommer der ingen lyd til subben over frekvensen, og ingen lyd til fronterne under 90 hz. Overgangen sker gradvist, hvor stejlt afhænger af delefiltret, men 12 eller 24 dB per oktav er vist det mest almindelige.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb en parametrisk EQ så kan du booste din kurve der hvor du syntes at mangle noget.Men pas på.Der er grænser for hvor meget du kan "tune" din enhed/forstærker i suben.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres hjælp. Jeg tror jeg vil tænke over det i weekenden og så finder jeg på en løsning :)
Olsen
|
| Til top |
|
| |