Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer til stereo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Synes jeg mangler lidt i den helt dybe bas (har et par ProAc kloner). Pt. er der ikke penge til nye højttalere så overvejer at supplere med subwoofer. Mine betænkeligheder er hvorvidt det vil fungere tilfredsstillende i et stereo set-up (bruges kun til musik). De gange jeg har hørt det, var det ikke overbevisende. Men det skyldes nok mere at der var tale om de typiske billige små satelitter, og en sub der skulle klare en stor del af mellemområdet. Ellers har jeg kun hørt det i surround set-up, hvilket jeg ikke har syntes var optimalt til ren musik-lytning. Spørgmålene er kort sagt:

1. Kan der laves rimelig stereo lyd med en subwoofer?

2. I bekræftende fald, er der nogen bud på en model der ville passe med et par ProAc kloner. Prismæssigt taler vi omkring kr. 2000,- for en brugt (evt. noget selvbyg)

Til top Vis Starkad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Starkad

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jaja selvfølgelig der er der mange der gør!..

Når du nemlig kun kører ren stereo, er det meget alment at lige supplere med en sub, til at give bunden!.. Så det kan sagtens fungere..

Jeg kender ikke lige dine ht'er, men nu kan få en Dali SWA 12 til lige deromkring, og den skulle være rigtig god til pengene.. Jeg har modellen større (SWA 15) og den sparker virkelig røv...

mvh Henrik

Zirio's Cinema

Bassfilm

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft blandet success med sub i stereo, men nu tror jeg at jeg har fundet vejen frem:
- Kraftig forstærker i sub'en
- Brug delefilter, så stereo-HT'erne ikke prøver at spille samme fremkvenser, som sub'en (dette kan de fleste AV-forstærkere/receivere f.eks. tage sig af, men man kan også bruge det delefilter, der sidder i de fleste sub'er eller bruge en ekstern model)

Jeg har fornylig erhvervet en brugt Audio Pro Bravo Sub (10" / 400W) og den har jeg opnået rigtigt gode stereo-resultater med sammen med mine Dali IKON 7 og min DENON AVC-A11SR (en ældre, men god, sag). En lignende Audio Pro (de har mage nogenlunde ens specificerede modeller) som brugt kan du sikkert godt være heldig at finde ned til omkring 2.000,-

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

hej jeg var for nylig inde i samme overvejelse. Jeg havde et par Dali helicon 300, hvor jeg manglede noget bund. Jeg fandt ud af at skal man have en ok subwoofer til at spille i et stereo setup er der ikke så mange at tage af hvis de også skal kunne betales....

Noget som nedestående kunne være en mulighed, men er selvfølgelig way... over budget...

http://www.vassagohifi.com/products/velodyne/velodyne_spl-r. html

Alternativt kunne denne her være en solid løsning med rumkorrektion...

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=37517

Blev selv rådet til at købe en guldmodel da det hvor om alting er, er bedst, at samle bund, mellemtone og diskant i en.... derfor står der en gulvhøjttaler i mit hjem idag...

venligst

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hvad med en af de mindre audio pro modeller, bl.a allroom modellen. Den har en forstærker på 150 watt til en lille 6,5" enhed. Tape connection har dem på tilbud. Hvis dit lytterum er på 20 kvm eller derunder tror jeg at den passer perfekt uden al for megen boom boom, men med en tør klar bas fra den lille, men forhåbentlig effektive enhed.....

Til top Vis hendrix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hendrix

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

søgte for sjov i det indeværende forum på "Audio Pro Allroom". Der er da lidt læsestof. Den ser da ret lækker ud den lille sub fra Tapeconnection...

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=Audio+Pro+Allroom &SM=1&SI=PT&FM=4&OB=1&Submit=Start+s%F8gning

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=5&emn e=visprodukt&Gruppenr=43&ID_infoside=2343002

venligst

Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, vil prøve at kigge på Dali og Audio Pro. Har dog et spørgsmål angående dette:

Citér:
- Brug delefilter, så stereo-HT'erne ikke prøver at spille samme fremkvenser, som sub'en (dette kan de fleste AV-forstærkere/receivere f.eks. tage sig af, men man kan også bruge det delefilter, der sidder i de fleste sub'er eller bruge en ekstern model)

Min forstærker har ingen form for aktiv delefilter (en Densen B-100), så den kan ikke klare en eventuel deling. Hvis jeg skal bruge den der sidder i subben, kræver det vel at jeg tilslutter subben v.h.a. højttaler-udgangen? Havde egentligt planer om at bruge pre-out, da jeg umiddelbart har en fornemmelse af, at det må give den bedste lyd (så signalet ikke skal ”omformes” endnu engang). Som jeg læser graferne over min mine højttalere begynder de at flade ud ved omkring 60 Hz. Kan jeg så ikke bare lade højttalerne klare 60 Hz og op, og så justere subben til at spille fra 60 Hz og ned?

Starkad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hmm, underligt. Da jeg svarede kunne jeg kun se de to første svar, nu kan jeg se fem!

M.h.t Audio Pro Allromm kan jeg forstå det er en 6½", hvilket er det samme det sidder i mine ProAC (Scan-Speak 18W/8535). Så vil det give mere dybde? Nu er subben selvfølgelig drevet aktiv, så måske det giver mere dybde?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes