Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mangler bund? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hey hifi4all...

Har for nylig købt mit et sæt DC1515 i mint condition, men det er som om, der ikke er bund nok konta diskant (forholdet mellem bas og diskant var bedre på clsc215).

Set up NAD 1000, NAD 216 thx brokoblet (2 stk), NAD T516, Clicktronick signal kabler, Bandbridge 3mm^2 kabler (single wire, med et stykke kabel mellem terminalerne)

Højtallerne står ca. ½ meter fra bag væggen, og en meter til side væggen.

Hvad kan det være (det lyder bare underligt hvis jeg kværner rundt på bass/treble knapperne, altså lidt kan jeg jo rette på det, men det er ikke optimalt)?

Mangler jeg effekt?

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej StylaH

Altså så vidt jeg husker så er dit værelse ikke særligt stort vel??..

Men altså hvis man mangler Bass, når man har et par DC1515, så er man sgu syg i hovedet..ej Men hvis du selv synes du mangler noget til at tage sig af de rigtige dybder, hvorfor så ikke kigge på den store CV sub??.. 15" tommeren, den skulle brave som en i helvede!..Ellers kig på en Dali SWA 15, den kan jeg også klart anbefale.. Men hvis du kun høre musik, så vil jeg nok foreslår CV'en...

mvh Zirio

Zirio's Cinema

Bassfilm

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Skal ikke have sub, desuden har monitor1000 ikke sub out.

Det er bare som om at diskanten "stikker af" og bliver forhøj forhold til bassen.

Jeg har kun 16kvm, men det var ikke et problem med CLSC'erne, og min bror har heller ikke problmet i samme størrelse rum.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hvor højt sidder diskanten i forhold til dine ører, sammenlignet med dine forrige højttalere..? Kan det ikke bare være fordi DC1515 er højere, så diskanten kommer mere op i ørehøjde og sender lyden mere direkte mod dine ører..? (ved det ikke, bare en tanke...)

Står de anderledes end de andre..? Bas er meget følsom for placering, specielt i mindre rum - så hvis de står anderledes, så fordeler bassen sig også anderledes i rummet. Er der steder i rummet hvor der er mere bas end andre..?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hm.. De står sådan set lige som CLSC'erne, og diskanten er i samme højde, den ene mellemtone lidt højere.

Kan desværre ikke lige teste om der er mere bas andre steder i rummet lige nu, halvdelen af huset sover

Men har på fornemmelsen, at de bare skal have noget mere power!

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Eller også er det fordi diskanten er så frygtelig at høre på, sys jeg plejer at være tilfældet på CV højtalere 

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

køb en billig eq og lav en hængekøje på den så spiller de perfekt.

Og det er rigtig observeret. Dc serien spiller som du beskriver. Det laver du bare om på med eq´en og så er det færdig arbejde-

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:
Eller ogs� er det fordi diskanten er s� frygtelig at h�re p�, sys jeg plejer at v�re tilf�ldet p� CV h�jtalere 

Fordi du ikke har lytte på de rigtige højtallere/set-up

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:

k�b en billig eq og lav en h�ngek�je p� den s� spiller de perfekt.

Og det er rigtig observeret. Dc serien spiller som du beskriver. Det laver du bare om p� med eq�en og s� er det f�rdig arbejde-

Kan man ikke gøre det uden det? De skriger ikke med H/K reciever og Ice power asp1k

Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Tag en pude eller et eller noget i den stil og brug det til at dække diskanten bag på. Det er den der skriger. Det var det i hvertfald på de DC1515'ere jeg engang havde. De stod i et rum på 40 m2 og havde rigeligt med luft til alle sider.
Prøv at dække diskanten ved at få fat i et par personer, der kan stå ved hver sin HT'er. Så spil noget musik og så få dem til, samtidigt, at holde for diskanterne bag på: så lyt nogle gange til fri diskant/tildækket diskant/fri diskan/tildækket diskant osv.. Jeg kunne forestille mig at du vil foretrække dem tildækket - Det gjorde jeg.
Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Du burde da ikke mangle effekt? 

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Marts 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Det er ikke effektmangel, som giver dig den lyd. Hvis du vil presse en 1515 ud til sin yderste grænse er dine effekttrin ikke tilstrækkelige, men 1515 er så effektive at der burde være larm nok. Til gengæld ville en eller to NAD 218 eller måske NAD 208 (den med MOS-FET effekttransistorer og en lidt mere dunkel lyd end 218) spille betydeligt bedre rent klangmæssigt. Det er simpelt hen bedre forstærkere, med mere overlegne strømforsyninger, også i forhold til den opgivne effekt. Men var der ikke bi-wiring på 1515? Altså separate plus og minus-klemmer for diskant/mellemtoner og så bas? Det lyder for mig som om bas-sektionerne måske er ude af fase med hinanden, og så modarbejder de jo hinandens arbejde. Det lyder i hvert fald ikke godt! Har NAD 1000 ikke balanceknap? Det mener jeg. Hvis du ganske simpelt drejer balancen helt over i en af kanalerne, og bassen så bliver meget bedre, så har du forbundet plus og minus forkert til den ene højttaler, og så er dit problem løst, når du bytter dem om, så højre og venstre er ens. Det, som får mig til at tro at det er dette problem, du har, er at du ikke får mere bas af at skrue op for baskontrollen. Det kan simpelt hen ikke passe. Desuden kender jeg 1515 ret godt, og selv om de ikke går helt lige så langt ned som DC-15 (med den særlige dobbelt-svingspole bas), og selv om 1515 har et diskanthorn, som godt nok er noget mere hidsigt end skumdomen i DC-15, så går de altså temmelig dybt, og de kan spille så pudset falder ned fra loftet. Man kan godt argumentere for at diskanterne spiller lige kraftigt nok, men ikke så voldsomt som du oplever her. Prøv eventuelt at klistre en sok hen over bagdiskanten, hvis den er for meget, men jeg tror altså stadig at fasen er dit problem, og så falder det hele på plads, når den er rigtig. For det er vel ikke de fire 15"-basser, som er skadede? De må ikke skrabe på eller give mislyde, og skumkanten skal være hel. Men hvis de bevæger sig frit og ikke siger væmmelige, mekaniske lyde, bør de være ok. God vind med det.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for tippene! Har masser jeg kan prøve når jeg kommer hjem!

Skriver update senere, når jeg har prøvet de mange muligheder

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes