Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilslutning af ekstra sæt højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Har lige udskiftet min Harman/Kardon AVI200 surround forstærker til en Arcam AVR200 surround receiver.

På min Harman/Kardon havde jeg udover surround højtalterne fra B&W 600-serien (8 ohm) også tilsluttet et par små Audio Pro (4 ohm) på en B-kanal. Disse bruges udenlukkende til at give lyd til mit køkken, hvor lydkvaliteten for mit vedkommende ikke er essentiel. På forstærkeren kunne jeg afbryde B-kanalen, hvilket var nødvendigt, da dynamikken på min A-kanal faldt drastisk når også B-kanalen var tilsluttet.

Men... der er desværre ikke nogen B-kanal på min Arcam AVR-200 receiver  (havde sgi ikke lige fået det tjekket ud - D'OH).

Og så til mine spørgsmål:

1) Hvordan får jeg mest elegant/billigst tilsluttet mine ekstra køkkenhøjtalere til min receiver.

2) Hvordan virker en A- og B-kanal typisk ?

Bemærk at mine primære højtalere er i 8 ohm og at dem jeg ønsker tilsluttet er i 4 ohm (hvis dette har nogen betydning)

Mvh.
torpedo

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at købe en lille højttalerboks hvor du kan skifte mellem to sæt højttalere, eller evt. spille dem begge på samme tid.

Det er selvfølgelig ikke egnet til rigtig dyre anlæg, men de kan skaffes i en hæderlig kvalitet. Ixos laver bl.a. nogen gode af slagsen.

Det du så gør er at køre et sæt HT kabler fra forstærkeren til boksens input, og så trækker du et sæt HT kabler fra boksens output til hvert sæt højttalere, simplere bliver det næsten ikke.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Januar 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

2 sæt højttalerudgange/bøsninger betyder ikke 2 sæt udgangsforstærkere; pas på med at drive 2 sæt højttalere samtidigt. 1 sæt 8ohm i paralel med 1 sæt 4ohm giver en samlet belastning på 1/8+1/4=3/8, reciproc 8/3=2,33ohm og det er sq ikke meget. Fra Hama, QED, Creek og andre kan man få en højttaleromskifter til 200-500kr, alt efter kvalitet, MEN at sætte hovedhøjttalere til en sådan kasse, når ens forstærker er en Arcam avr200 ER en dødssynd (fy). Når lydkvaliteten i køkkenet bare skal være nogenlunde, så køb en Pro-bandeord og sæt den på køkkenbordet!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Når lydkvaliteten i køkkenet bare skal være nogenlunde, så køb en Pro-bandeord og sæt den på køkkenbordet!!!

Øh, hva' mener du med "en Pro-bandeord"... er det en ghettoblaster !

Jeg vil gerne have samme lyd i begge rum, så lyden SKAL komme fra samme kilde. Jeg mener ikke det må være optimalt, at føre mine hovedhøjtalere igennem en swtich-box. Mine hovedhøjtalere skal altid være kørende.

Mit optimale setup vil være, at jeg satte begge sæt højtalere til samme udgang på forstærkeren. På det sæt som findes i køkkenet, skulle der monteres en afbryder. Det gør ikke noget at mine hovedhøjtalere ikke spiller optimalt, når de sekundære højtalere anvendes, og der skal heller ikke spilles højt !!!

Bag på Arcam AVR200 er det en switch hvor man manuelt kan sætte om der anvendes 4-6 ohms el. 8 ohms højtalere. Da mine B&W højtalere er 8 ohms er den naturligvis sat til dette pt. Har denne instilling nogen betydning hvis jeg ønsker at drive begge sæt højtalere ?

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke bruge din pre-out udgang til at tilslutning af dine højtaler ude i køkkenet, alså ved hjælp af en effekt forstærker ??

Hilsen Sorlar

Til top Vis sorlar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorlar

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

God idé sorlar... kendte ikke lige pre-out funktionen !!!

Jeg tester med min Harman/Kardon som måske rent fysisk vil være lidt stor at have stående. Derefter kan jeg evt. anskaffe en lille brugt forstærker. Så kan jeg også styrre lyden individuelt og samtidig bevare den optimale lydkvalitet.

Hvis der er nogen, som har en idé til en pæn og diskret effektforstærker, så giv mig endelig et feedback.

Tak for inputs...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes