Jeg eier et par Gen III/RC som Asbjørn snakker om. Jeg er HELT enig i de positive egenskapene som dras frem her. Dette er høyttalere med åpenhet, detaljering, fenomenal dynamikk og driv, samtidig som de har en fanastisk flott mellomtone og god kontroll i bassen.
MEN, du skal være litt varsom med disse høyttalerene. Jeg hadde før jeg kjøpte VSM, ProAc D15. Når jeg kjøpte VSM så satte jeg dem opp slik ProAcene stod, brukte dårlige kabler, manglet originale jumpere, manglet rc-filter, satte dem opp langt fra hverandre, full toe-in. Det låt heller skuffende! Dette er høyttalere som sier klart ifra om det sitter dårlig elektronikk i front. Tyntlydende og dårlig transistor (eller rør for den saks skyld) bør unngås.
Så, jeg satte dem opp slik de skal stå, maks 7" center-center, 10 graders toe-inn, originale jumpere (utgjør større forskjell enn skifte av ht-kabler), satte på rc-filter (bruker GM20 uten zobel-filter). Byttet ut Musical Fidelity Nu-Vista med Hovland HP-100. Kjøpte Cardas Golden Ref. hele veien. Byttet rør i Graafen osv, osv. Så kjøpte jeg en batteri-BAM. Den gir mer trøkk i bassen, og mer fylde i mellomtonen (fokus flyttes lengre ned i mellomtonen). Jeg har opplevd at betydningen av BAM har variert noe. Med Hovland HP-100 Graaf GM100 var ikke behovet så stort, med Hovland HP-100 Bel Canto SET40 var forskjellen enorm. Med HP100 GM20 er forskjellen der, men den er ikke enorm, men du føler den over tid.
En fabelaktig ht-høyttaler etter mitt skjønn. Skal jeg bytte så blir det til VSMX eller VSMXe.
Men, de krever litt jobbing. Når du får det på plass så spiller de utrolig. Har hatt ganske mye folk på besøk i det siste, og gjennomgangstema er at folk setter stor pris på den varme, fyldige lyden og er imponert over bass-trøkket i disse ht.
Sjekk ut http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi2;action=display;num=1170940060;start=325 for å høre hvordan et par av gutta opplever lyden fra VSM.