Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audiovector K-X tilslutning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tiësto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Har netop fået hængt disse små fin baghøjttalere op, men undrer mig over tilslutningen.

Audiovector skriver at ved Dolby Surround skal man bruge de venstre bøsninger, men ved DTS eller AC3 skal man bruge de højre. (WHAT? Det
fatter jeg ikke en skid af) Desduen sidder der en lille bøjle der er koblet til de to plusterminaler..Skal denne blive siddende deri?

Har koblet kablerne til de højre bøsninger (med bøjlen tilkoblet plus og plus), men det lyder utrolig dårligt (og lavt, små skrættelyde) og det er som
om bassen ikke spiller med.

Hvad er der galt/gør jeg forkert? ?

Håber nogle kan hjælpe..

Tiësto
Til top Vis Tiësto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiësto

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Er de bøjler ikke bare til at man kan bruge sine single wire kabler, selv om højtalleren er til bi-wire.

Så skal bøjlerne bare forbindes + til + og - til - , også sætter du ine højtaller kabler i de nederst (dem der trækker bassen/mellem tonen.

Skal lige siges jeg ikke kender højtalleren, men sådan plejer det da at være

Tiësto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Nope, der er kun en bøjle til hver højttaler. Det er noget med at der er to diskanter i højttaleren og ved den ene eller anden måde bliver den ene
diskant så koblet af afhængig af tilslutningen.

Men Audiovector folkene er elendige til at skrive en ordentlig forklaring på det og hvor det skal være

Tiësto

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 06 April 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Audiovector K-X højttaleren er lidt anderledes end de alm. højttalere med 4 terminaler, da terminalerne reelt ikke er beregnet til bi-wirering på K-X, men i stedet til at ændre om højttaleren spiller i direkte eller dipolar mode. Til analog surround, dvs. Pro Logic benytter man ofte at de spiller som dipole højttalere, dvs. så vidt jeg ved skal man benytte kortslutningsbøjlerne.

Ved digital surround, dvs. Dolby Digital (AC-3) eller DTS, skal man ikke benytte bøjlen, da den ene diskant så ikke spiller med (dipol diskant).

Der bør i øvrigt følge 2 bøjler med til hver højttaler, det gør der i hvert fald på de seneste modeller.

Sådan jeg har i hvert fald forstået det, hvis der er nogen andre der er bedre informeret, så skriv endelig.

Tiësto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret,

Der var kun en bøjle monteret på hver højttaler og modellen er kun 3 måneder gammel. Desuden er der et lille billede af bagsiden af højttaleren
på manualen, hvor der også kun er en bøjle på.

Under punkt 4 i manualen står:

The k-x has a bi-wire terminal. The left terminal set (seen from the front) is for the "extra" tweeter, which only works in the dipole mode, which is
the correcht mode for dolby surround.

The k-x is supplied connected in the "direct field mode" which is the correct mode for all other purposes than Dolby Surround (DTS, AC3).
Use only the right terminal pair for DTS and AC3. This means that the extra tweeter is disconnected. To connect it, install the ekstra link supplied
between the remainning two terminals. This is the correct mode for Dolby Surround...

For mig lyder det altså som om de roder rundt i DTS og Dolby Surround og modsiger sig selv???????

Har du svar på dette Ronni? Skal jeg helt fjerne bøjlen eller?

Tiësto

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du kun har en bøjle sluttet til for din ekstra diskant spiller den ikke. Så om du har en eller ingen gør vel ingen forskel. Du skal altså have begge bøjler sat til for dipole mode. Altså skal du ikke have begge sluttet til for DTS og AC3.

Men ja de roder da selv rundt i det.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 06 April 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Forresten hvis bassen ikke spiller med, har du måske forbundet dit højttaler kabel til venstre stik par på højttalerne, men det skal være højre stik set forfra.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Tiësto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hmm, har lige funder to ekstra bøjler jeg kan bruge.

Men vel det så sige at de skal sættes på højttaleren. Hvilken side skal kablet så sættes i?

Tiësto

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Tiësto skrev:
For mig lyder det altså som om de roder rundt i DTS og Dolby Surround og modsiger sig selv???????

Med "Dolby Surround" mener de helt sikkert formaterne Dolby ProLogic, Dolby Surround og Dolby Stereo. Altså de formater hvor man dekoder fire kanlaer (right , left, center, 1 surround) ud af et stereo signal. Det er f.eks. når du ser film via direkte TV udsendelse.
Her er en diffus lyd fra baghøjttalerne - som spiller i mono -at foretrække, derfor to diskanter.

"Alt andet end Dolby Surround" dækker så DTS og Dolby Digital (også kendt som AC3=Dolby Audio Coding 3) som de separate 5.1 lydspor fra DVD, PC eller lignende.
Her er en direkte lyd at foretrække - derfor een diskant.

Nu skriver du at de skratter, det skal de selvfølgelig ikke.
Vær sikker på at spænde møtrikkerne helt og at ledninger og bøjler har 100% kontakt til der hvor de skal have kontakt.
Hvis det er fordi du 'kontrollytter' dem som almindelige stereo-front højttalere, lyder de helt sikkert ikke særligt godt. Men det skal du ikke være nervøs for, for det er jo ikke de de er beregnet til. Det er der ingen surround højttalere der gør.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Tiësto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Ok, det forklarer jo en hel del. Så skal der hverken fjernes eller sættes xtra bøjler på højttaleren. Lyttede til dem under en film og sættes kun det
eneste der kom ud af dem var en gang skrætten, men måske skulle jeg prøve nogle forskellige dvd´er.

De lyd bare ikke lige så godt som de andre B&W baghøjttalere jeg havde..Prøver lige igen

Tiësto

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 07 April 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hvis der kun er en bøjle med, så må det være en fejl; med mindre dine skulle være beregnet til serie kobling. Hvis den skratter, så må den være defekt. Prøv at hør forhandleren ad, hvad deres oplysninger siger og hvad de mener om defekten.

Jeg har set 2 forskellige sæt (forskellige årgange), de har alle været med 2 bøjler hver.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har den model der vist er forgængeren til K-X, nemlig C-X, og her er der også to bøjler med til hver højttaler.
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 08 April 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har K-X og der var også to bøjler på hver. Har skiftet bøjlerne med en stump kabel og kører med alle 4 på denne måde hele tiden.
Til top Vis Shadow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Shadow

Tiësto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Tak for oplysningerne. Må lige tjekke med producenten.

Lige nu er der nemlig kun en bøjle på, og det er som sagt som om at mellemtonen/bassen ikke spiller med. Også selvom der er skruet pænt op på
anlægget.

Har i så begge bøjler på når jeres er sat op?

Tiësto

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 April 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Tiësto skrev:
Har i så begge bøjler på når jeres er sat op?

Jeg har bøjlerne på, selv om jeg kører med DD/DTS, dog kun til filmlyd. I forvejen har jeg et sæt Paradigm dipol-højttalere i siderne, og så anvender jeg C-X som rear center. Eftersom Paradigm er dipol, og jeg foretrækker en mere diffus lyd, så er C-X også i diffus mode.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes