| Forfatter |
|
ronald Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Arcam forstærker, der er forberedt til bi-wiring (2 udgange til højttalere) og et par Heybrook Prima højttalere medf seperat tilkobling af
bas og diskant. Ville jeg mon få noget godt resultat ud f at bi-wire, eller ville jeg bare bruge en masse tid og kabel ;-)
Ronald
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabel kan du selvfølgelig komme til at bruge dobbelt så meget af, men tid skulle ikke være det store problem:-)
Det er ikke til at sige med sikkerhed (dvs, JEG kan i hvert fald ikke) om det vil blive bedre eller skidt. Teoretisk set vil diskanten blive mindre forstyrret af de tunge bassignaler i kablerne (Sådan som jeg har forstået det?). På mine forhenværende jamoer var der en meget stor forbedring ved at bruge biwire! Meget klarere diskant, og lyden blev ligesom del bedre op. Man kunne høre de forskellige instrumenter for sig, i langt højere grad end før. Nogen mener at diskanten bliver for hård og måske skinger, men det komme helt an på folks udstyr. Når nu dine højtallere er lavet til biwiring, synes jeg da bestemt du skal forsøge dig med det! Ellers så husk at du helst skal tilslutte kablerne til diskant indgangen, og derefter en stump ledning videre ned til bas, og ikke omvendt. Diskanten er mest følsom.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Ellers så husk at du helst skal tilslutte kablerne til diskant indgangen, og derefter en stump ledning videre ned til bas, og ikke omvendt. Diskanten er mest følsom.
|
|
|
Mener du at man kan høre at kablet til diskanten bliver ca 3 cm kortere ???????
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næ nej:-) Men jeg mener at overførslet af signal fra HT kabel og videre over i ledningstumpen, kan have en forringende effekt på lyden. Skal ikke sidde her og sværge at jeg ville kunne høre det, men der er bestemt ingen grund til at tro at effekten ikke er til stede. Endvidere kan broen fra den ene indgang til den anden ofte være en skidt slags. En dårlig og efterhånden iltet kobberspade, eller endnu værre, messing, vil helt sikkert have en skidt effekt. Og lad hellere den forringede lyd komme ned til bassen, istedet for diskanten, hvor den lettere høres.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De problemer løser man så ved at afisolere de sidste ca 5 cm på sine højttalerkabler og stikke enderne gennem begge indgange. Så er der ingen ledningsstumper, broer, kobberspader eller andet der kan forringe lyden.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Javist! udemærket løsning. Hvis man skal være krakilsk kunne man da sige at de 5 cm afisoleret ledning vil ilte, og dermed, med tiden, forringe lyden... men det er der ingen grund til at være:-)
Min mening var nu også bare at anbefale et forsøg med biwiring, og hvis man bruger en bro, eller en ledningsstump, så sætte HT kabel på diskanten:-)
Prøv med biwire, jeg tror det vil være godt. Forresten er der ingen forskel på at du biwire med en eller to sæt udgange fra din forstærker. De kommer alligevel fra samme forstærker. Men det gør det naturligvis nok lettere at tilslutte kablerne.
Hvis du i forvejen synes lyden er "opdelt" kan det være en skidt ide med biwire, men jeg mener bestemt det er forsøget værd!
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bojsenbord....Og andre
Når du nu siger Diskanten,er det så de øverste terminaler(High Frekv) også en stump ledning og ned i (Low Frekv)Bassen?
Altså to stk ledninger i Diskant og en i Bas? __________________
Venligst -=Mofo=-
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mofo68 skrev:
Hej Bojsenbord....Og andre
Når du nu siger Diskanten,er det så de øverste terminaler(High Frekv) også en stump ledning og ned i (Low Frekv)Bassen?
Altså to stk ledninger i Diskant og en i Bas? |
|
|
¨ Hmm hvad mener du?:-) Der skal helst være både en plus og en minus til både diskant og bas:-) fra plus til diskanten, og ned til plus i bassen, og fra minus i diskant til minus i bas...
|
| Til top |
|
| |
kennethp Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 207
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra minus i diskantindgangen (High Frekv) og til minus i bassindgangen (Low Frekv)
Fra plus i diskantindgangen (High Frekv) og til plus i bassindgangen (Low Frekv)
|
| Til top |
|
| |
kennethp Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 207
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok...Så er selv jeg med..Jeg var bare lidt i tvivl om jeg skulle sætte "hoved" kablet i LOW eller HIGH..Det er så High kan jeg forstå,også videre med stumper kabel til Low Right??
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver mig frem,Det er jo oz en del af game'et
Takker!! __________________