Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Mentor Serien (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 April 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvornår vi ser resten af modellerne i serien? De skulle være kommet i Marts men har intet hørt om det fra HFK endnu.

Ville være rart med de endelige specifikationer på modellerne og selvfølgelig også priserne.

Kunne selv evt. finde på, at købe den store Mentor 8 hvis prisen er fornuftig.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Nu har de sørme lagt en ny Mentor HT'er på nettet samme dag som jeg efterspørger resten af modellerne, pudsigt.

Mentor 1 : http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Kompaktho ejttaler/DALI_MENTOR_1_hoejttaler_Kirsebaer.htm

Synes dog godt nok prisen på 4.499 stk. er lige lovlig pebret for en lille højttaler med 5" bas/mellemtone.

Endvidere er de nu også blevet lanceret i Sort ask for dem der er til den slags.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke størrelsen på enheden der gør at den spiller godt!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Nej det er jeg godt klar over, men med en 5" bas/mellemtone skal man ikke forvente specielt høje lydtryk før enheden siger fra og begynder, at lyde presset. Så selv med et sub til aflastning i basområdet vil sådan en højttaler ikke være egnet til andet end stille og mindre krævende musik, glem alt om pop/rock/metal/techno og lignende.

Til den pris er det altså for sløjt med en enkelt 5" bas/mellemtone uanset om den lyder godt eller ej.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 12 April 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Ascari skrev:

Nej det er jeg godt klar over, men med en 5" bas/mellemtone skal man ikke forvente specielt høje lydtryk før enheden siger fra og begynder, at lyde presset. Så selv med et sub til aflastning i basområdet vil sådan en højttaler ikke være egnet til andet end stille og mindre krævende musik, glem alt om pop/rock/metal/techno og lignende.

Til den pris er det altså for sløjt med en enkelt 5" bas/mellemtone uanset om den lyder godt eller ej.

Den ville være udemærket til film...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 April 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Ascari skrev:

Med din sidste bemærkning antyder du ihvertfald at den er dømt ude uanset om den spiller godt eller ej - udelukkende på prisen. Det er lidt tyndt når man tænker på at du ikke engang har hørt den endnu!

Hvad angår resten af Mentor-serien, så kommer de sidste modeller løbende hen over sommeren.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Bassøe skrev:

Ascari skrev:

Med din sidste bemærkning antyder du ihvertfald at den er dømt ude uanset om den spiller godt eller ej - udelukkende på prisen. Det er lidt tyndt når man tænker på at du ikke engang har hørt den endnu!

Hvad angår resten af Mentor-serien, så kommer de sidste modeller løbende hen over sommeren.

Måske er det for tyndt, men jeg ville ALDRIG købe en front højttaler med en enkelt 5" Bas/mellemtone pga den musiktype og de grupper jeg primært hører. Så min holdning til dyre højttalere med små enheder er derfor farvet af mit musikvalg, hvilket jeg da ikke vil lægge skjul på.

Progressiv metal såsom Dream Theater, Opeth, Liquid Tension Experiemt, Transatlantic kræver normalt højttalere der kan spille dynamisk og højt uden, at de bliver presset og der slår en lille højttaler med en 5" bas/mellemtone bare ikke til.

Men som sagt, hvis man er til stille og rolig musik der ikke er specielt dynamisk og ikke har krav om , at der skal kunne spilles højt uden dynamisk kompression og rod i lydbilledet så er sådan en højttaler som Mentor 1 da sikkert fin nok.

Jeg synes bare ikke man får specielt meget for pengene ift. en Mentor 6 eller den nye Mentor 8 som der skulle komme snart.

Men Ronin, nu de nye modeller snart er på trapperne henover sommeren kunne du så ikke løfte sløret lidt for de kommende modeller? Tænker primært på Mentor 8 og center højttaleren i serien.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
[snip]Jeg synes bare ikke man får specielt meget for pengene ift. en Mentor 6 eller den nye Mentor 8 som der skulle komme snart.

Men Ronin, nu de nye modeller snart er på trapperne henover sommeren kunne du så ikke løfte sløret lidt for de kommende modeller? Tænker primært på Mentor 8 og center højttaleren i serien.

Hvad synes du, der skal til, for at en højttaler giver meget for pengene?

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 April 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Ronin skrev:
Bassøe skrev:

Ascari skrev:

Måske er det for tyndt, men jeg ville ALDRIG købe en front højttaler med en enkelt 5" Bas/mellemtone pga den musiktype og de grupper jeg primært hører. Så min holdning til dyre højttalere med små enheder er derfor farvet af mit musikvalg, hvilket jeg da ikke vil lægge skjul på.

Progressiv metal såsom Dream Theater, Opeth, Liquid Tension Experiemt, Transatlantic kræver normalt højttalere der kan spille dynamisk og højt uden, at de bliver presset og der slår en lille højttaler med en 5" bas/mellemtone bare ikke til.

Men som sagt, hvis man er til stille og rolig musik der ikke er specielt dynamisk og ikke har krav om , at der skal kunne spilles højt uden dynamisk kompression og rod i lydbilledet så er sådan en højttaler som Mentor 1 da sikkert fin nok.

Jeg synes bare ikke man får specielt meget for pengene ift. en Mentor 6 eller den nye Mentor 8 som der skulle komme snart.

Vi har lige hørt Mentor 1, og fik frit valg på alle hylder med musik. Vi lyttede til Audioslave, Dream Theater, Mercenary osv., på dem og de kan sagtens spille op til et rigtigt fornuftigt niveau. Det er klart at når du presser dem over formåen, så går det selvfølgelig galt. Men de holder til ganske meget og rækker også pænt dybt til størrelsen. Men der jo også den med målgruppen som ikke må få store højttalere for konen - den efterhånden sædvanlige problemstilling når hr. og fru Danmark er ude og købe lyd - og her er en lækker, lille højttaler som konen måske kan klare i sin stue.

Jeg kan desværre ikke fortælle yderligere om resten af serien, da der stadig arbejdes på den. Dali kommer selv med en presse-meddelelse når de er klar!

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Vi har lige hørt Mentor 1, og fik frit valg på alle hylder med musik. Vi lyttede til Audioslave, Dream Theater, Mercenary osv., på dem og de kan sagtens spille op til et rigtigt fornuftigt niveau. Det er klart at når du presser dem over formåen, så går det selvfølgelig galt. Men de holder til ganske meget og rækker også pænt dybt til størrelsen. Men der jo også den med målgruppen som ikke må få store højttalere for konen - den efterhånden sædvanlige problemstilling når hr. og fru Danmark er ude og købe lyd - og her er en lækker, lille højttaler som konen måske kan klare i sin stue.

Jeg kan desværre ikke fortælle yderligere om resten af serien, da der stadig arbejdes på den. Dali kommer selv med en presse-meddelelse når de er klar!

Nu er jeg så i den heldige situation, at jeg IKKE har nogen problemer med WAF, min kæreste er MEGET large når det kommer til størrelsen af højttalere, bare så længe de er flotte.  

Men er da betryggende de lyder godt med den slags musik, så kan Mentor 8 kun være betydeligt bedre, glæder mig til, at høre den engang.

Men vi må vel bare vente på, at Dali kommer med mere info, selvom jeg synes ventetiden har været lige lovlig lang.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Bassøe skrev:
[snip]Jeg synes bare ikke man får specielt meget for pengene ift. en Mentor 6 eller den nye Mentor 8 som der skulle komme snart.

Mvh

Brok

Højttaleren skal være "balanceret" dvs at der ikke skal være valgt for stor vægt på detaljering ift dynamisk formåen/lydtryk/dybde i bassen eller omvendt. Tag Concept 10 feks, den koster 4.000 pr stk og der er der valgt vægt på høje lydtryk, høj dynamisk formåen og tyngde i bassen mens man er gået på kompromis med detaljerings even. Mentor 1 er stik modsat, der er der lagt vægt på detaljering, luftighed etc, men høje lydtryk, dynamisk formåen og tyngde i bassen er ned prioriteret. Begge højttalere er efter min mening ikke "balancerede" da man har givet afkald på for mange ting i begge højttalere for, at man har kunne nå de mål man har med deres individuelle design. Det er derfor højttalere som jeg ALDRIG ville finde på at købe. Har selv B&W DM604 s3 nu og i den højttaler er der en god balance mellem detaljering og så dynamisk formåen, lydtryk og tyngde i bassen. Den kan ikker spille SUPER psyko højt og rive vægge ned med bas og der er heller ikke super detaljering men samlet set er den ret så balanceret. Nogen vil måske være uenig med mig men det er nu min egen oplevelse af den.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
brok skrev:
Bassøe skrev:

Mvh

Brok

Højttaleren skal være "balanceret" dvs at der ikke skal være valgt for stor vægt på detaljering ift dynamisk formåen/lydtryk/dybde i bassen eller omvendt. Tag Concept 10 feks, den koster 4.000 pr stk og der er der valgt vægt på høje lydtryk, høj dynamisk formåen og tyngde i bassen mens man er gået på kompromis med detaljerings even. Mentor 1 er stik modsat, der er der lagt vægt på detaljering, luftighed etc, men høje lydtryk, dynamisk formåen og tyngde i bassen er ned prioriteret. Begge højttalere er efter min mening ikke "balancerede" da man har givet afkald på for mange ting i begge højttalere for, at man har kunne nå de mål man har med deres individuelle design. Det er derfor højttalere som jeg ALDRIG ville finde på at købe. Har selv B&W DM604 s3 nu og i den højttaler er der en god balance mellem detaljering og så dynamisk formåen, lydtryk og tyngde i bassen. Den kan ikker spille SUPER psyko højt og rive vægge ned med bas og der er heller ikke super detaljering men samlet set er den ret så balanceret. Nogen vil måske være uenig med mig men det er nu min egen oplevelse af den.

Sagde du ikke lige at du ikke havde hørt Mentor 1?

Hvad med at se efter en brugt HT? Dali 850/870/870SE eller evt. Dali Grand. Nogle af de store JBL TI5000 eller TI250 modeller kunne måske også være værd at give et lyt...

Mvh.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Bassøe skrev:
brok skrev:
Bassøe skrev:

Mvh

Brok

Hvad med at se efter en brugt HT? Dali 850/870/870SE eller evt. Dali Grand. Nogle af de store JBL TI5000 eller TI250 modeller kunne måske også være værd at give et lyt...

Mvh.

Man behøver da ikke, at have hørt Mentor 1 for at udtale sig om dens manglende evne til at spille højt og overbevisende med det nævnte musik uden den vil få åndenød. Det er simpel fysik, en lille højttaler med en enkelt 5" bas/mellemtone sætter nogle naturlige begrænsinger for lydtryk og basformåen. Det er jo så nemt, at når det kommer til lydtryk og bas så sætter fysikken nogle naturlige begrænsinger der gør at man i de fleste tilfælde sagtens kan udtale sig om netop de områder på en given højttaler selvom man ikke har hørt den.

Jeg er ikke på udkig efter nogle brugte højttalere til erstatning for mine B&W'ere, hvorfor nævner du det?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Ascari skrev:
Bassøe skrev:
brok skrev:
Bassøe skrev:

Mvh

Brok

Mvh.

Man behøver da ikke, at have hørt Mentor 1 for at udtale sig om dens manglende evne til at spille højt og overbevisende med det nævnte musik uden den vil få åndenød. Det er simpel fysik, en lille højttaler med en enkelt 5" bas/mellemtone sætter nogle naturlige begrænsinger for lydtryk og basformåen. Det er jo så nemt, at når det kommer til lydtryk og bas så sætter fysikken nogle naturlige begrænsinger der gør at man i de fleste tilfælde sagtens kan udtale sig om netop de områder på en given højttaler selvom man ikke har hørt den.

Jeg er ikke på udkig efter nogle brugte højttalere til erstatning for mine B&W'ere, hvorfor nævner du det?

Du siger at der i Dali Mentor 1 er lagt vægt på detaljering og luftighed? Hvordan kan man vide det uden at have hørt højttaleren, eller evt. hørt andre sige det. Og selvom en højtaler er lille behøver den jo ikke at være begrænset hvad lydniveau angår, hvis du kun spiller med mellemtone og diskant i dine B&W'ere vil de jo spille lige så højt som med basserne, der er bare ingen dynamik da de dybe toner mangler, så det kan jeg ikke forstå at man kan udtale sig om uden at have hørt selve højttalere... Det er klart Mentor 1 nok ikke er konstrueret til at spille vildt højt, men fordi en højttaler er lille med små enheder betyder det ikke at den ikke kan spille højere end en større højttaler, det er sgu de færreste der tror at en stor højttaler altid vil kunne spille højest. Gode enheder, et godt magnetsystem, samt en god konstruktion har meget at sige, og da prisen er vel god for Mentor 1 vidner det om at der er lagt stor vægt på at lave noget af god kvalitet.

Grunden til at jeg nævner nogle andre brugte højttalere er at du indleder din tråd med at du kunne finde på at købe Mentor 8 hvis pris og lyd var noget for dig, og så nævner du senere at du synes den lille Mentor 1 er dyr, hvilket kunne tyde på at Mentor 8 nok også er "dyr". Derfor kunne andre store højttalere omkring samme kvalitets/ ydelsesgruppe (Det er klart at 850 nok ligger lidt under Mentor, og Dali Grand muligvis lidt over, men det er som man tager det) nok kan erhverves brugt til en mere overkommelig pris.

Så må vi se hvad du vil svare

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 April 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke hørt Mentor, men jeg har selv et par SBS-01 som netop er en lille højtaler med et 5.25" mellemtone/midbas element, sågar i et lukket kabinet. En kommentar der går igen i tests af de er at de kan spille meget højt, og jeg oplever heller ikke selv deres potensielle lydtryk som en begrænsning i min hverdag.

Nu lytter jeg netop til meget metal, progressiv og elektronisk musik. Deriblant Mars Volta der får Opeths lydbillede til at fremstå som dejligt nemt. Da jeg a/b testet SBS'ene op i mod Evidence 470 (dog spillede Evidence uden sub meget af tiden) hadde SBS bedre styr på det hele under de mest komplicerede partiene når jeg lyttet til Mars Volta.

Selvfølgelig kan de ikke spille Cerwin Vega højt, men for langt de fleste mennesker vil et par GODE 5" elementer være tilstrekkeligt når højtaleren kombineres med en sub.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Måske er det ikke korrekt, at udtale sig helt præcist om Mentor 1's lyd filosofi, men da det ikke kan være lydtryk og basformåen der er lagt vægt på hvis man ser ud fra den lille 5" enhed der bliver brugt er der vel kun detaljering, luftighed, lydbilledet, perspektiv etc, at fokuserere på? ellers er der jo ikke så meget andet tilbage. Derfor udtaler jeg mig om lyden fra Mentor 1 og det kan da være jeg har taget fejl men skulle ikke undre mig om jeg har ramt ret så præcist.  Ja, jeg er helt godt klar over at størrelsen selvfølgelig ikke altid har betydning for hvor højt en højttaler kan spille, men når vi snakker om 5" bas/mellemtoner er der begrænset hvor meget man kan tvinge ud af den selv hvis den var veldesignet med en stor motor etc.

Mentor 8 vil i mine øjne ikke være "dyr" da den sandsynligvis vil lyde nogenlunde som Mentor 1 i diskant området og et stykke ned i mellemtonen, mens den i bassen nok ville kunne sparke fra sig betydeligt bedre og høje lydtryk burde ikke være noget problem. Men nu må se og ikke mindste høre når den kommer på markedet.

I bund og grund er små højttalere med 5" enheder bare generelt ikke min smag. I min mening er de enten designet fordi de skal være billige eller fordi de skal være et alternativ til dem der er under tøflen og har brug for en højttaler med høj WAF. Kunne aldrig drømme om, at købe sådanne højttalere. Det skulle dog lige være som surround højttaler men der er prisen for Mentor 1 dog også lige lovlig høj.  Jeg forstår bare ikke sådanne designs, med et stor og formodentlig både veldesignet og dyrt diskant modul som bliver sat sammen med en diminuitiv 5" bas/mellemtone. Det er bare for mig at se et alt for stort kompromis.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

små ht er også god til små rum,og så kan de noget med perspektivet som store ht har svært ved at opnå
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 15 April 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Det er vel kun System Audios marketingsfolk og folk der har deres lydreference fra mobiltelefon MP3 afspillere der forveksler lyden fra 5" enheder med bas

Kliche nr. 1+2 i alle test af små højttalere:

"Det var utroligt hvor meget bas der kom ud af højttaleren i forhold til dens størrelse...".

"Alle folk spurgte "hvor er subwooferen""

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Det er vel kun System Audios marketingsfolk og folk der har deres lydreference fra mobiltelefon MP3 afspillere der forveksler lyden fra 5" enheder med bas

Kliche nr. 1+2 i alle test af små højttalere:

"Det var utroligt hvor meget bas der kom ud af højttaleren i forhold til dens størrelse...".

"Alle folk spurgte "hvor er subwooferen""

SA er jeg heller ikke vild med for bas kan de ikke spille, at folk vil tro på det marketing sludder de kommer med er utroligt, SA kan IKKE spille bas. Punktum.  

SA bliver typisk beskrevet som, at have en hurtig og velkontrolleret bas, men i realiteten er det nok nærmere en totalt MANGEL på bas der får folk til, at tro den er "hurtig". Men det er en fejl MANGE andre folk begår, dyb bas er pr definition ikke specielt hurtig, bare prøv, at indstille en subwoofer med crossover på 80 hz og så slå satelliterne fra, så kan man virkelig høre hvordan bas lyder. Har selv prøvet det, og det er ikke meget lyd der kommer fra subben, nærmest bare en dyb, langsom og halvkedelig brummen. 

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 April 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Her er den første testen af Mentor serien

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/bookshelf/dali-m entor-1-bookshelf-loudspeaker-review

Jeg fik godt nok lyst til at prøve et par sammen med min sub

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum