Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Surround og Hifi setup uden store front? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 13 April 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lige købt et brugt sæt højtalere på: 4 Mission 73 (små vægophængte ht), 2 stk Mission 73ps(sub) og en System Audio 1100 AV(center).

Forstærkeren er en Sony STR DE-589.

Jeg har endnu ikke fået det sat til, men har et spørgsmål i fohold til hvordan det vil kunne lyde hvis jeg også vil bruge det til ren Hifi indimellem? Der er jo ingen store front(det er et krav fra - i ved nok hvem ).

Er der f.eks nogen der ved om der er noget specielt jeg kan gøre i opstillingen, således at lyden også er god i alm. hifi? De her små HT er jo noget mindre end de 200 watt hjemme(om)byggede jeg har nu.

Jeg har fundet en opstilling af Mission i en gammel manual på nettet, hvor de anbefaler at de to subber kobles direkte med seperat ledning sammen med front og plaveres nær dem i setup.

Hilsen

Lars
Til top Vis Larchris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larchris Besøg Larchris's Websted

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Ingen, der har et input?

Fruen er i øvrigt ikke for begejstret for at subberne placeres i hver side. Men det er vel næsten et must, når nu de kan, eller hva'?

Hun så helst de kom ind under sofaen

Indtil videre er det ikke sat til, da jeg venter på vægophæng.

Lars
Til top Vis Larchris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larchris Besøg Larchris's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

De der Mission M73 var så vidt jeg husker egentlig lavet som surround speakers kun, men med subwoofere kan de vel lige akkurat gå som fronthøjttalere også.

Da dine subwoofers er passive skal du paralellkoble dem med fronterne
(Front left ind i den venstre sub, og ud af denne til den venstre front 73 - eller også bare parallel for der er vist ikke deling til toppen i de der subs, og sidstnævnte er måske nemmere hvis fronthøjttalerene og subs ikke er tæt på hinanden)

Du skal på din surroundreceiver vælge en indstilling uden LFE/aktiv subwoofer.

Kompromisset mellem optimal lymæssig placering og optimal konemæssig placering må du selv finde, men selv med subwooferne under sofaen vil jeg mene at resultatet kan blive acceptabelt også til hifi.

Prøv det.
Trim evt. lidt på indstillingerne på receiveren.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tusind tak for svaret.
Jeg forsøger mig frem.

Lars

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg vender lige tilbage med min diskussion om disse Mission 73. Jeg har nu forsøgt på mange måder, og har besluttet at beholde mine gamle fronthøjtalere, som jeg vil lave lidt selvbyg på.

Men jeg vil jo gerne bruge 73'ere til baght. og evt center bag. Mit problem er at jeg ikke kan få dem til at lyde ordentligt. Jeg har derfor en mistanke om at de er gået i diskanterne - alle fire.

Gennem kontakt til Mission i England har jeg fået oplyst at jeg kan købe 4 nye diskanter for ca. 100 £ inkl. porto. Men er de satelitter det værd, eller kan det bedre svare sig at købe noget andet?

Lars

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Du bør sikre dig at det ikke er noget andet der gør at de lyder dårligt, inden du bruger 100£ på det. Læg øret helt hen til diskanten og hør om de siger noget. De skal lyde ligesom hvis du sidder ved siden af en i bussen der hører meget høj musik på hovedtelefoner.

Læg mærke til at hvis de er døde, så kan der være en risiko for at der er noget i delefilteret der også er gådet i stykker (en kondensator).

Om det er pengene værd...tja svært at svare på. Du får ikke meget højttaler for kr. 1000,-

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Du bør sikre dig at det ikke er noget andet der gør at de lyder dårligt, inden du bruger 100£ på det. Læg øret helt hen til diskanten og hør om de siger noget. De skal lyde ligesom hvis du sidder ved siden af en i bussen der hører meget høj musik på hovedtelefoner.

Læg mærke til at hvis de er døde, så kan der være en risiko for at der er noget i delefilteret der også er gådet i stykker (en kondensator).

Om det er pengene værd...tja svært at svare på. Du får ikke meget højttaler for kr. 1000,-

Hej.

Tak for svaret. Det er netop manglen på lyd lige fra diskanten, der gør at jeg tror det er fejlen. De er i øvrigt så små at jeg kan dække dem med en tommelfinger. Heller ikke det ændrer på lydbilledet.
Det mit spørgsmål går på er rigtigt nok hvorvidt det kan betale sig at reparere. Der jo ikke fåes, som du skriver, meget højtaler for de 1000,-. Men da jeg ikke har hørt disse spille endnu var det hvordan andre vurderer disse højtalere, og om det kvalitetsmæssigt vil være en god ide?
Jeg ved ikke engang hvad de oprindeligt har kostet eller hvilket kvalitetsniveau de har været.

Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes