Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Impedanskorrektion i højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

• Er impedanskorrektion i højttalere altid pengene værd, eller aldrig ?
  • Er en blød mellemvare, med delvis impedanskorrektion en brugbar mulighed ?
  • Skal man kun bruge impedanskorrektion, hvis man vil bruge højttalerne med rørgrej ?

De kinesiske rørforstærkere, er jo så småt ved at vinde anerkendelse, mange steder.
Så højttalere med impedanskorrektion er jo næppe en vare, som ikke vil efterspørges i fremtiden.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Det lyder teknisk  Hvorfor ikke bare slå røven i sædet og nyde musikken i stedet for alle de der problematikker?  
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Det lyder teknisk  Hvorfor ikke bare slå røven i sædet og nyde musikken i stedet for alle de der problematikker?  

Det var dog et Useriøst svar ........................

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
  • Skal man kun bruge impedanskorrektion, hvis man vil bruge højttalerne med rørgrej ?

Ja hvorfor ikke , rørforstærker er dog ikke så glade for spoler i serie med bassen.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hvis der er steder, hvor bassen pludselig bliver 20dB for kraftig, kan det godt være et problem for mig. Jeg har ikke rumkorrektion, eller equalizer, der kan rette op på den slags.

Basproblemer er velkendte med rørforstærkere kombineret med 'uheldige' impedanskurver.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 26 Maj 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Mik112 skrev:

Det var dog et Useriøst svar ........................

Hvorfor?.... Jeg mener det!

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Hvad er definitionen på impedanskorrektion ?

I tekniske kredse er impedanskorrektion underforstået et kredsløb, der indgår i en højttalers delefilter. Korrektionen består af en seriekoblet kondensator og modstand parallelkoblet med bashøjttaleren. Filtrets opgave er udelukkende at korrigere for bashøjttalerens stigende impedans med frekvensen, så selve filtret "ser" en ensartet impedans og derved kan fungere optimalt efter hensigten.

Denne type korrektionsled har således ingen afgørende indflydelse på, hvilke type forstærker der benyttes.

Impedanskorrigerede delefiltre ses for det meste i high-end konstruktioner, hvor prisen har mindre betydning, hvorimod det er ret sjældent, at finde filtret i traditionelle konstruktioner.

Med venlig hilsen

Arne Rodahl 

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

arne rodahl skrev:

Hej Spencer

Hvad er definitionen på impedanskorrektion ?

I tekniske kredse er impedanskorrektion underforstået et kredsløb, der indgår i en højttalers delefilter. Korrektionen består af en seriekoblet kondensator og modstand parallelkoblet med bashøjttaleren. Filtrets opgave er udelukkende at korrigere for bashøjttalerens stigende impedans med frekvensen, så selve filtret "ser" en ensartet impedans og derved kan fungere optimalt efter hensigten.

Denne type korrektionsled har således ingen afgørende indflydelse på, hvilke type forstærker der benyttes.

Impedanskorrigerede delefiltre ses for det meste i high-end konstruktioner, hvor prisen har mindre betydning, hvorimod det er ret sjældent, at finde filtret i traditionelle konstruktioner.

Med venlig hilsen

Arne Rodahl   

Den impedanskorrektion jeg tænker på, er den der benyttes, for at gøre højttaleren til en lettere belastning for forstærkeren, men naturligvis er det også vigtigt at filteret virker, som det er tiltænkt.

Når jeg interesserer mig for spørgsmålet, er det fordi mange meget dyre højttalere, ikke altid er en let belastning for forstærkeren. Argumentet for at den ikke skulle være det, kan måske være noget med økonomien, men måske også nogle lydmæssige ulemper ?

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Spencer du svarede ikke på mit spørgsmål:

Hvad er definitionen på impedanskorrektion ?

Her har du den så:

Impedans betyder kort og godt den vekselstrømsmæssige modstand. Så Impedanskorrektion er ganske enkelt en "rettelse" til impedansen.  

Impedansen er således højttalerens indre modstand relateret til frekvensen.   Idet den indre modstand i højttalere kan have store udsving, kan dette have en mindre negativ indflydelse på filtrets funktion, hvorfor en korrektion kan foretages (som jeg tidligere har beskrevet).

Kvalitetsforstærkere er ikke nævneværdige følsomme overfor impedansudsving, men forsærkere i det lavere prisleje (specielt ældre konstruktioner) kan blive ustabile ved meget lave impedanser, f.eks. hvis impedansen kommer under 3 - 4 Ohm. Meget lave impedanser kan ikke korrigeres ! (bortset fra brug af en seriemodstand, der vil spolere forstærkerens dæmpningsfaktor).

Min professionelle løbebane (tekniker) går helt tilbage, hvor rør var det eneste man brugte til forsærkning. I alle disse år har jeg aldrig oplevet rørforstærkere, som værende følsomme over for højttalerimpedans-udsving. Rørforstærkere har til gengæld andre ulemper (specielt udgangstrin), hvorfor man til tider ser de såkaldte "hybrid-konstruktioner" med MOS-FET transistorer i udgangen.

Du skriver at bassen kan være 20 dB for kraftig visse steder. Det lyder som om du har nogle akustiske opgaver (højttalere relateret til lytterum). Akustik er et temmelig omfattende emne, men hvis du fortæller, hvor stort dit lytterum er, hvor store bashøjttalere (membranareal) du  benytter og hvor dine højttalere er placeret i forhold til vægflader, loft eller gulv, - skal jeg forsøge at give nogle tips.

Med venlig hilsen

Arne Rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

arne rodahl skrev:
...
Min professionelle løbebane (tekniker) går helt tilbage, hvor rør var det eneste man brugte til forsærkning. I alle disse år har jeg aldrig oplevet rørforstærkere, som værende følsomme over for højttalerimpedans-udsving.
...

Rørforstærkere tåler fint impedansudsving, men frekvenskurven bliver alt andet end ret, når grebet om enhederne slækkes, mere eller mindre.

Hvis du er ligelad med ret frekvensgang, eller et forsøg på at ramme den equalizing som var producerens fingeraftryk, så kan du fint bruge slappe rørforstærkere.

Høj udgangsimpedans fra en rørforstærker, kombineret med ujævn impedans, og stejle fasevinkler, lyder ikke godt. At forstærkeren tåler det, interesserer mig mindre.

Mit spørgsmål går groft sagt på, om man skal tilpasse et delefilter, så højttaleren lyder godt med rørforstærkere, hvis den ekstra pris ellers ikke gavner lyden, på transistorforstærkere.

EDIT: Og jeg vil ikke putte en 'boomy' rørforstærker, med fed bas, ind i et rum, hvor der er basproblemer. Hvis du ikke har oplevet en rørforstærker med overdreven bund, har du stadig noget til gode. Mit rum, har i den forbindelse intet med sagen at gøre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes